alotofhorses

Alla inlägg den 17 december 2011

Av Lotta Jansson - 17 december 2011 22:53

Japp, nu är jag trött på regn och slask; nu vill jag ha vinter och snö. Idag har det regnat och slaskat om vartannat hela dagen. Det är det absolut värsta väder man kan tänka sig för både människor och djur. Tog in Likören och Uffe Puffe för några timmar sedan och det var två rejält blöta hästar som kom in i stallet. Uffe kastade sig ner och rullade sig i spånet. Mysigt! Ponnyerna fick stanna kvar ute i snöblasket. De kan gå in i ligghallen om de vill men konstigt nog står de hellre ute trots vädret.

Idag började jag dagen med att åka till ridskolan med Linnea. Det var sista ridningen före juluppehållet. Hon fick rida söta lilla Televinken idag också och provade att rida barbacka. Dock var han så stötig i traven och vass i ryggen att hon efter en stund ville ha sadel.Två gånger druttade hon av honom. Det blir liksom inte så mycket kvar framför när Tele tvärvänder och sätter ner hvudet. Skjutsade sedan Linnea till badhuset och sedan hade hon en bra dag tillsammans med Cathlene. De var bland annat på teater i Uppsala

Själv plockade jag iordning och städade övervåningen. Jag bestämde mig för att bara stapla upp kartongerna eftersom vi ska måla om rummet i vår. Då är det enklare att flytta alla saker. Det blev riktigt bra även om jag och Stefan hade vissa skilda åsikter den blå bäddsoffans vara eller inte vara. Nu blir det vara ett tag till tills vi har råd att köpa något annat. Den är fantastiskt bra att ha när det kommer folk, men är lite för stor för platsen där den står nu.


Annars har det varit en bra vecka. Jag har hunnit rida Stina två gånger. Sista gången tillsammans med Anna och Rolls Royce. Är faktiskt lite avundsjuk på ridmöjligheterna. Mycket närmare till grusvägar och kortare skogsrundor än vad vi har. Det var i alla fall jättemysigt och trevligt. Rööslin låg som ett smäck även på Royal. Det är fantastiskt med sådana där sadlar som bara säger slurp och ligger som ett smäck på de flesta hästarna. Stina har varit pigg och på hugget.

Jag bara längtar efter att få komma igång på riktigt. Det har varit nyttigt att få längta lite efter att få rida en egen häst tror jag. Jag tycker till och med att det är roligt att skritta och trava i skogen (det är ju det som vi ägnar oss åt för tillfället).  Imorgon eller på måndag ska vi byta tillbaka och Stina kommer hem igen. Får hoppas att Likören accepterar att inte gå med mamma bättre och låter bli att spränga hagen (som hon gjorde sist). De har i alla fall varit utan varandra i två veckor och Stina har sinat bra.

Har pratat med Matilda också. Hon hade travat på Sibban igår. Sibban hade varit lite spänd men det hade gått bra. Galoppen på lina fungerar fortfarande inte, utan där blir det mest förvänd eller kors. Hon har lite jobbigt med balansen på böjt spår och det hade hon även i löshoppningen. Hoppas och tror att det bara är en styrkegrej. Hon är ju bara 2,5 år och traven är hennes absolut bästa gångart och den hon väljer helst. Johan trodde att galoppen skulle komma så småningom och det gör den säkert!

Imorgon vankas det julbord på Gimo Herrgård. Det ska bli himla smaskigt. Ska försöka ta mig till Stina en sväng och rida först på förmiddagen.

Hej Svejs, nu är det dags för sängen!

Lotta

Ovido - Quiz & Flashcards