alotofhorses

Alla inlägg den 27 december 2011

Av Lotta Jansson - 27 december 2011 15:48

Idag har det varit minst sagt konstigt väder. Det blåste nästan storm i morse och var hela 10 grader varmt. Egentligen klagar jag inte på temperaturen, men det är trots allt den 27 december idag och då förväntar man sig inte en vårdag. Barnen skulle först följa med mig ut och rida men likt tio små negerpojkar försvann de iväg på andra aktiviteter istället och helt plötsligt var jag helt själv hemma! Lyxigt!

Eftersom vädret var så härligt med strålande sol och varm temperatur frågade jag Gunnar om han kunde tänka sig att knäppa lite foton på mig när jag red Stina. Det kan vara skoj att ha lite bilder på henne nu när hon är under igångsättning. Duktiga Stina hade rullat sig ordentligt och det tog därför en stund att göra iordning henne. Passade också på att brodda ur igen eftersom det nu ska vara milt och ingen snö i sikte ett tag framöver.


Eftersom det blåste ganska så rejält var det en minst sagt taggad Stina som skrittade bort mot Rune. Travade sedan fram och tillbaka några gånger medan Gunnar knäppte kort. Stina blev lite mer på hugget för varje gång och hann både med bakutsparkar och bocksprång även om de  inte fastnade på bild.

 

Red sedan ut en sväng och när hon märkte att vi inte skulle hem reste hon sig på bakbenen för att protestera. Några rejäla sparkar i sidan så gick hon dit hon skulle. Det är en stor skillnad från sist jag red henne att hon faktiskt orkar protestera lite när något inte passar (även om hon fortfarande är otroligt enkel att korrigera) och både sparka bakut och bocka när hon är glad. Me like!!!!

 

Men så har det hänt massor i kroppen på henne. Trots att hon inte är riden på länge är hon mer musklad och starkare än vad hon var när jag ställde av henne 2008. Det är stor skillnad och redan nu efter ett fåtal ridpass sitter hon ihop bättre i traven.

 

Vi red skogsvägen bakom Hamra och Stina var minst sagt på hugget hela tiden. Himla roligt var det och hon fick som hon ville; vi tog en kort galopp på skogsvägen. Fasiken vilken fantastisk galopp hon har. Jag blir så himla lycklig när jag får galoppera på henne att jag alltid måste le. Skrittade sedan hem (läs taktade). Fy sjutton vilken fin och härlig häst jag har i Stina. Inte alltid helt enkel att rida eftersom hon är mycket framåt och känslig, men när hon går så är hon fantastisk. Nu måste jag hålla igen även om jag bara vill rida och rida och rida så att vi bygger upp henne långsamt. Imorgon blir det troligen ett tömkörningspass.

När Stina var klar tog jag med mig tömkörningsgrejor och gick ut och fångade in Morris. Hon ska ju sättas igång på riktigt nu under januari när Mojje åker. Ut på ridbanan och efter bara en kort stund hade vi sällskap av den lille skitungen. Rör sig som sin mor och bror kalasbra! Både traven och galoppen är så lätta så lätta och som han showade och racade. Otroligt söööt!

Morris var lite taggad och spänd i början. Vet inte om hon är så mycket tömkörd.  I högervarvet var det lite jobbigt innan hon tog stöd på vänstertömmen och började spåra lite bättre. Efterhand lugnade hon ner sig och vi travade på en åttvolt. Lade till övergångar till skritt i åttvolten och här och var gick hon till och med något steg i form. Avslutade med övergångar skritt - trav på volten och hon jobbade jättefint. Duktig, duktig Morris! Fölis var trött när vi var klara och jag tror att han gick och lade sig och somnade efter sin föreställning.

Efter detta var det dags för promenad med världens gulligaste lilla terrier! Tog med mig kameran och knäppte några kort även på henne. Genom sin charm och sin glädje i allt hon gör blir man alltid glad när man är ute med henne. En riktig liten clown är hon!

   

Nej, nu ska jag gå och bada och sedan ska vi till Marianne och Gunnar och äta mat.

Kram på er!

Ovido - Quiz & Flashcards