alotofhorses

Direktlänk till inlägg 10 maj 2013

Men bajsa då.....

Av Lotta Jansson - 10 maj 2013 09:30

Ännu ett tidsinställt inlägg med uppdatering om Likören denna gång. 


I måndags tog vi träckprov på Sibban och Likören. De äldre hästarna tar vi ett samlingsprov på. I alla fall så bor ju Likören i lösdriften. Nettan var här och vi bestämde oss för att ta in henne i stallet och sedan lastträna för att hon förhoppningsvis bli lite nervös och bajsa. I stallet stod hon som ett ljus och lyfte alla fyra fötter som hon inte gjort något annat. Mysigt att bli borstad och ompysslad och hon var hur cool som helst = inget bajs.


Ut för att lastträna. Sist (för några månader sedan) var jag nöjd över att hon stod med båda fötterna på luckan. Jag lastar med tålamod och godishink på unghästarna och det brukar fungera bra. Efter liten stunds betänketid och sug efter godishinken stod Likören på luckan med frambenen. Berömde henne och backade sedan ner henne från luckan. Gjorde om några gånger och för varje gång gick vi lite längre in i transporten. Gav oss när hon nästan varit helt inne två gånger. Duktig tjej men nervös? Nope = inget bajs.


Vad ska vi göra nu då? Vi kan ju prova att longera henne några varv. Det har vi gjort vid två tillfällen och sist bajsade hon en gång. Sagt och gjort tog ner henne till ridbanan och byggde en halv longeringsring och longerade några varv i skritt och trav. Hon var precis som förra  gången lite halvseg och förstod inte att gå fram för pisken men det blir något bättre för varje gång. Likören var hur lugn som helst = inget bajs. 


Tog upp henne i stallet igen och mockade ur en av boxarna. Släppte in henne i den och hämtade Sibban för att rida på ridbanan (bilder och film i ett tidigare inlägg). När vi gjort klart Sibban hade Likören bajsat. Var hon nervös? Nej, men troligen bajsnödig. 


Visst är det härligt med coola hästar. Nettan frågade hur det kommer sig att alla mina hästar är så lugna och coola. Det vet jag inte riktigt men jag tror på receptet hästkompisar, stora hagar och mycket grovfoder. Sedan är jag konsekvent när jag hanterar och rider hästarna. Har några regler och dessa får de lära sig från början och det är att de inte får kliva över människor eller bita eller sparka. De ska stå still när jag binder upp dem. I ridningen löser jag det mesta framåt och ser till så att de är framme för skänkeln. Antar att det är mitt recept för att få coola hästar. Likören har jag i alla fall lyckats med....Det var en trött och nöjd tjej som stod och sov i lösdriften efteråt. Lilla hjärtat.....Några bilder på tösen. Än har hon inte släppt all vinterpäls men hon är ganska fin ändå: 


       

 
 
Bettan

Bettan

13 maj 2013 21:06

"Ganska snygg"????????? Lotta, hon är JÄTTESNYGG!!!!!!!!!!!!

Kram

http://baileythecollie.wordpress.com

 
rackemarie

rackemarie

14 maj 2013 10:45

Den med lite muskler på :D Jättesnygg!

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards