alotofhorses

Direktlänk till inlägg 11 november 2017

Upstage e. Flemmingh.....

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon enstaka träning då och då) . Jag kollade upp henne med hjälp av equiterapeut och konsulterade min husveterinär när jag red och något inte stämde. Det fanns en minimal chans att hon skulle hålla som ridhäst om man satte igång mycket långsamt, men troligen bara på promenadnivå. Vi valde att inte utreda vidare utan sätta henne i avelsboxen (det var också planen från början då vi köpte henne som avelssto). Nu säljs hon som friröntgad ua och inga kända tidigare skador förutom de som står i journalen dvs hälta pga hennes platta framhovar med tunna sulor. Hältorna hos mig har inte kommit av framhovarna utan det är bak hon varit ojämn och haft störst problem.

Provade att sätta igång henne vid två tillfällen 2007 och 2011 och båda gångerna blev hon oren/halt bak efter några månader. Detta finns på film och jag har många som kan intyga detta. Det var därför jag sålde henne som avelssto för symboliska 5000 kr och inte som promenadhäst. Jag funderade på att ta bort henne, men tyckte det var synd då hon lämnade fina föl. Hon är heller inte utbildad LA hoppning , men kan iof LA rörelserna i dressyr även om de inte var tävlingsmässiga.


Hon är ett fantastiskt avelssto. Man ska dock veta att hon haft lite jobbigt med koliksymptom vid två av fölningarna.


Känner bara att jag vill skriva det här om någon googlar på henne och tror att de ska köpa en frisk häst. I annonsen stod nämligen att hon inte hade några tidigare kända skador. Tänk om hon säljs igen eller kommer till någon som vill mer än hon klarar av.


Så här i efterhand hade det varit klokare att utreda henne och triangelmärka henne. Nu finns det inga bevis för att hon var halt hos mig, förutom film och tränare/vänner som kan intyga att hon inte var helt hundra fräsch när hon reds. Tyvärr är detta ganska vanligt att man istället för att utreda sätter i aveln. Hästen säljs vidare till avel och nästa gång den säljs är den frisk då det inte finns dokumenterat i någon journal. Sedan säljs den igen och då är den helt plötsligt tävlingsbar. Nu säger inte jag att det kommer hända Stina, men jag har fått flera sådana här berättelser berättade för mig. Men man lär av sina misstag. Jag kommer aldrig sälja ett avelssto som inte är fullt fräsch utan att triangelmärka den igen.


Älskade Stina Fina jag hoppas du hittar rätt hem <3. Hon är fantastisk och världens goaste och snällaste häst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Av Lotta Jansson - 23 maj 2013 20:13

I tisdags hade jag fått en reservplats för Ylva på Tuthammaren. Stefan hjälpte mig att lasta och Sibban gick snällt på transporten. Resan till träningen var inte lugn. Sibban galopperade i svängarna och stod och vägde fram och tillbaka, inte alls hen...

Skapa flashcards