alotofhorses

Direktlänk till inlägg 8 maj 2013

Ibland händer det hastigt....bildbomb

Av Lotta Jansson - 8 maj 2013 12:29

Nu har jag inte uppdaterat på någon vecka och jag tänkte göra en uppdatering per häst. Vi börjar med Sibban. I torsdags skulle vi åkt på träning för Cia. Sibban har blivit så duktig i lastningen att hon oftast går på utan lina och jag tänkte att jag provar väl att lasta själv. Någon gång måste ju vara den första. Lastade på henne men väl på transporten backade Sibban ut igen. Jag höll emot i grimskaftet och det gick av. Sibban började trava på gårdsplanen och sprang först upp till Diablo för att sedan trava ut på asfaltsvägen. Vi försökte stoppa henne men alla som känner Sibban vet att när hon väl börjat springa och varvat upp tar det en stund innan hon är klar. Lite Drama-Queen blir hon gärna vackra röd när någonting sådant här händer. När hon kommit en bit bort på asfaltsvägen vände hon och galopperade mot oss. Innan oss skulle hon göra en tvärvändning och det går inte att göra sådana så bra på asfalt och hon gick omkull. Upp igen och full kareta upp i hagen brevid hästarnas. Ingen hälta syntes när hon sprang. Jag stängde grindarna till hagen och Stefan gick efter Sibban. Hon hade lugnat ner sig men var svettig och hade skrapsår på båda haserna. Lastade på henne igen och åkte en kortare sväng innan hon fick gå in i boxen för någon hoppträning var det ingen ide att åka på med en trött bebishäst. Ibland händer saker och ting hastigt....


Innan vi åkte på dressyrträning han vi prova en Childeric Dac. Den var inte Sibban riktigt lika brydd över som den förra jag provade. Dock var den här för vid och hamnade på Sibbans bogblad vilket gjorde att det var svårt att svänga. När jag provat Childericen sadlade jag på min gamla Röösli och kortade stigbyglarna ett hål. Den kändes genast mycket bättre och Sibban slappnade av. Så nu har jag bestämt mig för att ha kvar min Röösli istället tills Sibban växer ur den. Däremot ska vi försöka hitta en ny hoppsadel. Kieffern som jag har är lite för trång men jag älskar denna gamla relik. Har superbra balans i den och lagom mycket stöd.


Sibban var lite tjock i alla fyra benen dagen efter sitt lilla drama och såren vätskade lite. Ingen hälta syntes i skritt och jag bestämde att hon skulle få en microvila över helgen. Vi klarade oss undan med bara förskräckelsen och det är jag otroligt glad över. I måndags när Nettan var här så red jag ett pass på ridbanan. Det blåste och Sibban var ganska så taggad i början av passet. Då vill hon absolut inte vänta på förhållningar utan helst älga iväg med stora steg. Valde därför att galoppera ganska så snart för att få bort lite överskottsenergi.


      

     


Red sedan ett lösgörande arbete där hon i traven skulle vänta på mig. Det fungerade fint och under det arbetet satt jag ner. Sibban kändes fin! Galoppen blir bättre och bättre. Tänk att för bara några månader sedan kunde hon inte galoppera genom en kortsida i vänster galoppen utan att slå om bak. Nu kan vi galoppera på volt! Nettan, bästa Nettan, var med och knäppte både kort och filmade en hel del. Därav bildbomben ;).


      


Och en liten film på min vackra duktiga 4 åring:



Igår vilade Sibban och idag kom Anna med Royal och vi hoppade gymnastikhoppning. 4 studds och en oxer blev det till slut. Sibban skötte sig med den äran och tyckte det var KUUUUL! Bjuder fint på allt jag styr på. Imorgon ska vi rida ut en sväng i skogen där det torkat upp efter all snösmältning. Vädret är underbart nu förresten. Sommarvärme och strålande soool! Me like!!! Ut mer i solen och må gott!!!



 
 
rackemarie

rackemarie

14 maj 2013 10:48

Ha, ha...den aha-upplevelsen fick jag "rätt" sadel på! Att kunna svänga är inte så dumt ;)

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards