alotofhorses

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2012

Träning på oriden häst....

Av Lotta Jansson - 3 oktober 2012 08:44

Igår var det dags för Uffeträning igen. Corren har haft lite semester under förra veckan eftersom jag haft mycket att göra på jobbet. Sedan red Sara 20 minuter i skritt i lördags innan hon trillade av (opereras idag, många tankar till henne) och  på måndagen red jag en sväng på grusvägarna. 


Jag hade därför en föraning om hur tisdagens träning skulle bli. Corren blir bäst om hon lösgörs och jobbas många dagar i veckan. Ska hon vara riktigt fin behöver jag dessutom rida henne själv alla de där dagarna och det hinner jag inte den här månaden. Hon är liksom inte naturligt mjuk utan har någon slags styvhet i hals och bål, blir lång och vill gärna krycka upp sig i armarna om man försöker korta upp henne i formen. Allt det kommer fram när hon inte arbetas ordentligt och nu var hon inte arbetad alls på en vecka. 


Jag hade satt på kandaret. Planen var att byta den släta bridongtygeln mot en med stoppar på eftersom den gärna glider. Nu hann jag inte det innan träningen och tänkte att aja det går säkert bra ändå. Redan när jag tog tyglarna i skritten märkte jag att Corren var låååååång och helst lade sig i handen. 


Dagens träning handlade om halvhalter och rakriktning. Vi skulle rida upp energi i hästen och sedan rida tydliga halvhalter, i halvhalten passa på att korta tyglarna för att få en kortare häst. Vara noga med att ha koll på rakriktning och yttersida i allt man gjorde. En Corren som var stark och styv i munnen och halsen och kombinationen med superhala lädertyglar var inget hit. Jag vet inte hur många gånger jag kortade tyglarna, gjorde tom en knut på dem för att de inte skulle glida under ett frustrerat ögonblick. Eftersom tyglarna gled och blev långa försökte jag hålla i dem hårdare vilket gjorde att jag spände armarna. Att dessutom ha två tyglar att hålla reda på gjorde inte saken enklare. Jag behövde korta tyglarna flera gånger per varv.....


Vi fick efter hand rida halvhalt, volt, halvhalt och det gjorde vi i både trav och galopp. Minst en volt på varje långsida. För att göra det svårare fick vi rida längs kvartslinjen för att vi inte skulle ha hjälp av väggen. Jag försökte aktivera bak och mjukna ur i fram och gradvis blev det bättre och bättre. Det är ingen idé att jag försöker att höja henne i formen med handen även om det är lockande. Utan handen ska vara låg och jag ska aktivera bakbenen mer i stället mot en låg hand. I sista galoppen så lossnade hon lite. Fick tillsägelse av Uffe att försöka sitta stilla med överlivet (alla som ridit Corren vet att galoppen är ganska så gungig) och det gick men oj vilken mage och rygg träning. Bra sa Uffe nu har du en stark sits i galoppen. De sista 3-4 minuterna släppte så Corren lite och det kändes acceptabelt. Det var länge sedan jag var så trött efter ett pass. Jag hade mjölksyra i mage, rygg och ben när jag kom hem och var helt färdig. Det är jobbigt att göra halvhalter med  halkiga tyglar och styv häst. Nu hoppas jag att den här genomridningen gör att Corren är lite mjukare inför dagens programridning på Tuthammaren. Corren var i alla fall som vanligt duktig och gjorde så gott hon kunde lektionen igenom. Vi gjorde dessutom ett galoppombyte som jag kommer att leva länge på. Duktiga, fina fuxflickan! Hon kan ju inte hjälpa att hon har haft semester och som det heter: som man bäddar får man ligga. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards