alotofhorses

Alla inlägg den 5 oktober 2012

Av Lotta Jansson - 5 oktober 2012 18:44

Efter en längre period med regnet strilande var och varannan dag fick vi idag en härligt solig höstdag. Luften var så där klar och hög, nästan krispig i sin karaktär. Det är vackert på hösten med alla olikfärgade löv och starka färger. Himlen är sällan så blå som sådana här vackra höstdagar.


Idag bestämde jag mig för att rida ut på Corren en sväng. Vi red genom skogen till Golvsta för att galoppera på rakbanan. I skogen var det blött och klafsigt. Vi skrittade därför mest. Solen värmde fortfarande något men strax kommer det att vara dags för vinterkläder. Det fanns en föraning om en kallare årstid i vindens kyla.


Grusvägen upp till Golvsta var nysladdad och mjuk. Härligt!!!! Jag tog tyglarna och drev på Corren framåt. Hon kändes fin, fortfarande lätt och mjuk efter onsdagens programridning. Vi travade hela grusvägen okomplicerat framåt. När vi kom upp till travbanan såg vi att de var ute och gick med en ettåring och vi bestämde oss därför för att vända hem igen för att inte skrämma unghästen.


Galopperade grusvägen hem igen. Corren var pigg och glad. Lekte med lite galoppombyten och jag börjar få in snitsen på dem nu och Corren är duktig och väntar på hjälpen. Fina Corren när hon är som idag är hon som en miljooooon att rida!!!! Jag kände mig otroligt ödmjuk och tacksam där jag satt på hennes rygg. Tacksam över att ha fått en så fin läromästare att rida medan jag väntar på Sibban, ödmjuk inför Correns arbetsvilja och stora hjärta. Sedan Corren flyttade hem till mig har jag lärt mig byta galopp och fått en betydligt mycket bättre sits. Tänkte på det att det är lätt att sitta fint på Corren. Hon har så många plus den fina fuxmadamen, jag är ärligt talat otroligt förtjust i henne.


Tillbaka i skogen var jag lite osäker på vägen. Vi kom fram till en sankmark och jag kände inte igen mig. Jag gav den kloka hästen långa tyglar och fem minuter senare var vi tillbaka på stigen igen. Vilken tur att hästen har bättre lokalsinne än jag (vilket i och för sig inte är så svårt att ha). Satte på Corren ett 150 g fodrat täcke innan jag släppte ut henne. Nästa helg kommer vi att åka till Prag. Efter det tänker jag klippa henne. Släppte ihop alla stora hästarna igen idag. De är så himla rara mot varandra. Ingen är någon elak tant som bara sparkas utan talar om vem som bestämmer på andra sätt. Det gör gott i mattehjärtat att ha dem i en grupp igen.


Sibban, min andra vackra röda tös, har bockat av sig ena framskon. Vi väntar med att slå på den till efter Prag och då helskor vi henne hemma hos Tina. Imorgon tänkte jag försöka dra av den andra framskon och aktivera henne lite ute på vallen. Jag ser fram emot att börja rida lite mer efter nästa helg och sätta igång henne lite mer på riktigt. Kanske hinner vi till och med åka på någon miniträning för tränare innan det är december/januari och dags för vintervila.


Igår hoppade Linnea Diablo och Emelie hoppade Morris. Det märks att Morris börjar bli "mer dräktig". Hon är inte alls lika framåt längre och börjar redan bli lite rund om magen. Även för hästmammorna syns en dräktighet fortare om de fått några småttingar innan. Hoppningen med Diablo gick bra. Även han har blivit betydligt lugnare att rida nu när tjejerna inte luktar lika gott längre. Det är till och med så att Linnea måste driva honom emellanåt. Hon red honom så fint och det märks att han trivs med henne. Imorgon ska han följa med till Gimo och gå med på dressyrlektionen och på söndag är det pay&jump och då ska han hoppa 40 cm med Linnea. Får hoppas att han sköter sig och håller sig i skinnet den lille spjuvern.


Avslutar med att lägga in en hög med bilder på Likören och mamma Stina. Likören är fortsatt till salu men jag säljer henne bara till rätt hem. Visst är hon fin min "stora" lilla tös:


                 

Och en bonus bild på tjocka mamma och Likören

 

Skapa flashcards