alotofhorses

Alla inlägg den 22 februari 2012

Av Lotta Jansson - 22 februari 2012 09:17

I förrgår red jag ut barbacka på Stina. Vi tränade halter i skritt och sedan övergångar i trav. Stina gillar inte varken halter eller avsaktningar utan stressar gärna lite då. Kastar sig iväg ur halten, tar inte förhållningen, ja testar tålamodet på matten helt enkelt....Provade också att rygga någon gång och hon blev istadig och vägrade gå bakåt och lättade i fram. Inget vidare barbackapass alltså även om bitar kändes okej. Hade en liten down period på kvällen och funderade över varför jag håller på och lägger så mycket tid på hästar och ridning. Undrar hur det skulle vara att bara ha en häst vid ridhus och bo i lägenhet.....Ibland längtar jag efter något sådant men som tur är går det fort över....  


Igår kväll red jag Uffeträning i Vettsta. Jag red ihop med Madde och hennes fina unghäst (som inte är någon unghäst utan sex år kom vi fram till). Kul att träffa henne igen! Jag började med att värma i trav och försöka tänka rund och låg nacke. Stina var lite på hugget och slog lite med huvudet. Som första övning fick vi rida tagen framdel på långsidorna och tagen bakdel på långsidorna. Det viktigaste är att man tänker energin rakt fram på långsidorna. Stina blev bättre och bättre men jag hade inte riktigt den där kanonkänslan. Jag måste ge henne möjlighet att komma in i handen och ta stöd och inte ta bort stödet när hon söker det. Hon får gärna lägga sig i handen lite och bli lägre och längre i formen. I dagsläget behöver hon min hjälp för att orka. Det blev bättre när jag tänkte så.


Fortsatte sedan med samma övning i galopp. I första galoppfattningen sparkade Stina bakut rejält några gånger. Det har hon inte gjort på länge så jag blev lite förvånad. Uffe sa att det beror på att hon behöver vara friare i fattningen för att orka. Jag måste tänka att inte ge henne något stöd i handen i fattningen, då kan hon inte sparka bakut. När jag släppte båda tyglarna gick det naturligtvis bättre. Galoppen gick fort till att börja med. Jag måste sitta ner och rida med säte och skänkel med mjuka händer även om det går fort. Jag får inte börja bromsa i galoppen utan hellre bara galoppera på tills jag känner att hon kommer upp med ryggen och då minska tempot. Det blev bättre och bättre hela tiden och Stinas galopp är verkligen mumma!!!! Vilken fin häst jag har!!!! Själv blev jag hur trött som helst, måste verkligen ta tag i min egen träning igen....


Efter det skulle vi rida öppna på långsidorna och i slutet av långsidan lägga en halvvolt och fortsätta i sluta tillbaka till långsidan igen. Det är okej att Stina slår med huvudet någon gång ibland. När hon inte orkar kollar hon så att man inte håller fast henne i armarna. Jag måste tänka på att jag när jag mjuknar fortfarande har kvar henne i handen fast armen är avslappnad och medgående. I traven tänka att hon ska ta något större steg utan att det går fortare. Hjälpa henne med energinivån. Vi gjorde våra bästa skolor ever (nu har vi inte gjort så många alls men ändå). I slutorna måste jag rikta in framdelen mot bokstaven och sedan använda ytterskänkeln. Slutan görs genom att man rider mot bokstaven man ska till med rätt placerad framdel och sedan använder innertygel och ytterskänkel och mjuknar på yttertygeln något. Slutorna åt höger blev riktigt bra!!! Åt vänster inte lika bra men det hänger nog mer ihop med mig. Jag har alltid haft svårare med sidvärts åt vänster.


Provade att sitta ner i traven och då tappar Stina takten. Jag ska bara fortsätta att rida takten så kommer hon att hitta den igen. Inte panga på och öka traven utan bara fortsätta att räkna och koncentrera mig på den tills hon vågar följa mig.


Red sedan några diagonalslutor och även de blev bäst åt höger och okej åt vänster. Det är en ganska klok häst nu har hon kommit på vad vi vill sa Uffe! Red också några mellantraver och de kändes helt okej. Duktiga fina häst!!!


Slutade med att galoppera i rund form på volten. Stina kändes som en miljon och jag var så himla nöjd med dagens pass. Jag måste ha en lite lösare ram och inte kräva att hon ska vara så ihop eftersom hon inte riktigt orkar det ännu. Slår hon med huvudet är det ett sätt att säga att det är jobbigt och kolla så att jag inte håller fast henne. Armarna ska vara avslappnade och följa med i rörelserna men jag ska ha ett stöd i handen. Om jag sitter ner i traven tänk takten och ingenting annat. När hon blir kort i steget tänk lite större steg. Hjälp henne med energin i bakbenen. Eftersom hon är pigg får jag inte bromsa bort all energi i handen utan att lägga till säte och skänkel. Jag måste rida med säte och skänkel och mjuka armar för att hon ska ha möjlighet att komma genom kroppen. Säte och skänkel ska alltid dominera handen. Kloka ord från en klok man! Självklara men jag tror inte att man kan påpeka dem för många gånger. Stina min kloka fina häst levererade ännu en gång. Hon är inte enkel på något sätt men när man lär sig att trycka på rätt knappar är hon fantastisk!!! Tack Stina för att du lär mig att rida!!!


 

Ovido - Quiz & Flashcards