alotofhorses

Alla inlägg den 14 mars 2012

Av Lotta Jansson - 14 mars 2012 19:54

Vi är i Sälen och åker skidor i underbart väder. Jag har skrivit ihop världens längsta inlägg om helgens Anna Svanberg träning. Mycket givande och jag fick se denna fantastiskt duktiga ryttare rida min fina Stina. Det var otroligt roligt och givande. Det bjuds en film på detta senare i inlägget.....Så alla icke hästintresserade nu kan ni sluta läsa :).


Film från dag 2. Först rider Anna och sedan jag. Youtube har lyckats snabba upp filmen lite, riktigt så snabbt travar vi inte ;). Det kommer troligen lite bilder också för att krydda inlägget eftersom Jenny knäppte en del (tack snälla för det):



När Stina var dräktig med Glen hittade vi henne på betet en dag med en jättebulle på insidan av låret höger bak. Vi fick hämta henne med traktor och transport för hon var så halt att hon knappt kunde röra sig. I alla fall ledde detta till att veterinären satte henne på Metacam och boxvila. Svullnaden gick ner och hältan försvann gradvis. Nu när jag rider Stina känner jag att hon är svagare i sitt högra bak och höger sidan är också lite sämre musklad. I början av igångsättningen gick hon konstant och satte höger bak utanför kroppen dvs innanför i höger varv och utanför i vänster. Vi har jobbat mycket med rakriktningen och undan för undan har hon blivit jämnare och starkare. Fortfarande ser hon dock ojämn ut emellanåt i traven.  Styrka bygger man inte snabbt utan det tar tid.


Första dagen började Anna med att titta på henne när jag red runt lite i skritt, trav och galopp. För Anna H och Uffe har jag fått böja henne genom att följa med fram med yttertygeln och rida henne i låg och rund form. Det verkar vara en liten trend bland dressyrtränare, även Kyra pratade om det på Globen. För Anna skulle jag gå back to basic dvs rida med halvhalter och stöd på ytter och vara lätt i innerhand på böjda spår. I vänster varvet är det jobbigast tycker Stina och försvarar sig genom att bli lite styv. Här måste jag ha henne på yttertygeln men även runda runt innerskänkeln. Lätt i inner så att hon får plats med frambenen. Har jag svårt att få med mig bogarna på böjt spår behöver jag hjälpa till med ytterskänkeln långt fram.  Vänd för ytterhjälperna hela tiden. Jag ska inte rida för tvära vändningar utan rida långa vägar när jag byter varv och jobba med takten. När hon inte är riktigt rakriktad blir hon lite otaktmässig och ojämn i traven.


När det var dags för galopp lade jag upp stigbyglarna. Jag är så himla otränad och har inte suttit ner speciellt mycket på Stina och jag kommer ner mycket bättre utan. I både trav och galopp fick jag rida innanför spåret för att hon inte skulle kunna ”hänga på väggen”. Jag ska fokusera på vägen och bara rida rakt fram oavsett om hon vinglar eller inte. Med jämna mellanrum lade vi volter i både trav och galopp. Jobba med massor med halvhalter på yttertygeln och använda ytterskänkeln långt fram för att hjälpa henne runt. I galoppen är det mitt säte som bestämmer takten och jag måste ha kontakt med sadeln hela tiden. Är fortfarande alldeles för mycket i unghästtänk och vill gärna sitta ”för lätt”.

Fick sedan rida upp på medellinjen och rida en 10 meters volt ganska högt upp och en längst ner. Återigen fokus på att rida rakt och att hon ska vända för ytterhjälperna. Det gick över förväntan att rida 10 meters volter.

Red också lite skänkelvikningar på förlängda hörnlinjen. Det gick hyfsat bra. Anna tyckte att jag skulle rida lite sidvärtsrörelser för att lossa henne i bogarna.


Avslutade med att rida några snett igenom i galopp. Återigen med att jag ska fokusera rakt fram. Här kände jag att Stina kändes trött och började bli svajig. Min tappra häst skulle kunna springa tills hon dör så jag bad om att få lägga ner här trots att det var fem minuter kvar. Stina hade fina bakben tyckte Anna. Som många ston är hon lite lång och lite lägre fram. Hon har en härlig energi och vilja och vill framåt hela tiden. I traven blir hon ibland lite ojämn när hon inte hittar takten. Omdömet var att det är ett fint sto


Jag och Jenny åkte till Storvreta och handlade kebab och sedan satt jag och njöt av alla fina ekipage. Anna red flera och det är verkligen en fröjd att se henne rida. Det som slår en är att det ser så okomplicerat och enkelt ut när hon rider. Nästan så det känns som man kan rida så själv fast det är väl det som utmärker en fantastisk ryttare att det ser lätt ut. Hon sitter med ett enormt starkt säte hela tiden med mjuka händer och hon är ändå inte rädd för att ta i hästarna om det behövs. Hon har varit min idol i många år men är det nu ännu mer. Fasiken vad hon rider bra.


Min gulliga man hämtade hem Stina efter träningen och jag fick vara kvar och titta på flera hästar. Vi såg bland annat en treåring som jag tyckte var extra skoj att se med tanke på att han var jämngammal med Sibban. Den var riden sedan januari ungefär och ryttaren hade ridit en del med gummisnodd. När ryttaren visade hästen red hon i en lång och låg form. Anna hoppade upp och det första hon gjorde var att höja formen och att trava mer framåt. Jag är ganska så mesig när jag rider unghästar och då särskilt mina egna (andras hästar brukar gå bra att komma till ridning på fortare, knepigt men sant). Anna red unghästen och var inte rädd för att ta den i munnen eller att hjälpa till med mer ben och med spö för att få den att gå fram. Bra för mig eftersom jag förhoppningsvis tar med mig det när det blir dags att hoppa upp på Sibban igen att jag faktiskt ska rida henne från början och sluta fundera på om jag kan dra i tyglarna för att få stopp på henne eller om jag ska styra in i ett träd…..


Det var också flera fina 4 åringar med som jag hade kunnat ta med mig hem. Korta, högställda med fina rörelser. Bland annat var det två fina efter First Wish och Charon som jag gillade mycket. Anna satt upp på Charon avkomman och den blev så himla fin. Rörde sig med massor med gummi och såg himla mjuk och bussig ut.


På kvällen åt kursdeltagarna middag tillsammans med Anna och det var mycket trevligt. Vi pratade även en del avel och om allt möjligt annat. Anna har 14 hästar i stallet, många hingstar, och hon rider ungefär 10 om dagen. 3 åringarna rids in under hösten som 2,5 åringar och hon får dem när de är insuttna och styrbara. De aktiveras ungefär fyra dagar i veckan och något pass är löshoppning eller tömkörning. Hellre korta pass ofta än långa pass sällan. Anna longerar sällan sina 3 åringar då tar man bort energin och de är trötta när man hoppar upp. Hon rider ungefär en kvart och en dag ut i skogen. Målet är att de ska röra sig som i hagen dvs upp med fronten och framåt men inte nödvändigtvis i form. Det är viktigt att den bär sig själv. Har man en het häst som slår med huvudet och vill framåt så är det okej att den gör det. Sitt bara still och fortsätt och rid dit du har bestämt. En häst med lite mindre bjudning är det bara att driva framåt. Hon sitter på 3 åringarna i galoppen men det är viktigt att inte sitta tungt på unghästarna utan studdsa med som på en boll. Anna förordar inte betäckning av 3 åringar utan om man tänker rida är det bättre att rida på. Det tar mycket på stona att både växa, vara dräktiga och gå med föl.


4 åringarna jobbas rundare och lägre i formen. De jobbas ungefär fem dagar i veckan under två månader. Sedan får de vila 2-3 veckor innan de jobbas igen under två månader. Om man inte har en exceptionellt bra hingst med kanonstam är det ingen idé att visa den på bruksprov. Det kostar runt 100 000 kronor att ta fram en hingst.


På söndagen frågade Anna hur jag ville göra och naturligtvis fick hon sitta på Stina en stund.  Jätteroligt att se sin häst riden av en så duktig ryttare. Jag måste vara noggrann med att få med mig yttersidan och i vänster varv och att få en jämn bjudning på båda tyglarna. Anna red runt i trav och galopp och Stina blev jämnare och jämnare. När det var dags att sitta upp hade jag ett sug framåt i båda tyglarna. Ojämnheten i traven syntes nästan inte alls. Kan man leja in en så här duktig ryttare att rida fram hästen åt en de första 15 minuterna? 


Jag fick trava på volter och innanför fyrkantspåret och hela tiden tänka på att ta med mig yttersidan. Tänka att jag vände på en fyrkant på volten i vänstervarvet för att verkligen få med mig yttersidan. Jobba med sitsen så att jag inte hamnar i framvikt eftersom hon blir lite stressad då. Är som många ston mycket känslig och blir lite rädd om inte ryttaren sitter absolut still och följer med och rider "lite". Försöka få henne att slappna av och komma till ro ännu mer. Hon behöver lugna ner sin aktivitet i traven och trava långsammare (bakbenen är så bra att frambenen hinner inte riktigt med).


Frågade vilken hingst hon tyckte att jag skulle välja till henne och hon föreslog Tabasco. Stina har otroligt bra bakben (i dagsläget mycket bättre än fram), är lite lång och högre bak som många ston. Hon sa att Tabasco har en bra front och bra trav vilket Stina behöver. Han var svagare bak men till Stina behövde jag inte fundera på detta. Dionysos var en annan kandidat som hon nämnde. Dock tyckte hon att han hade lite för dålig trav och kanske var lite för skarp till Stina. Aja, vi ska inte betäcka i år utan planen är att vi rider vidare men nästa år kan det hända att det är dags ;).


I alla fall så stod Bea på läktaren och jag pratade lite med henne efteråt eftersom det känns som Stina har en låsning någonstans. Hon tyckte att jag skulle sätta på en sula på det svaga höger bak som hon är lite rädd för att trycka ifrån på för att höja upp det och balansera henne. Jag har tittat på filmer från när jag red henne sist och hon är jämnare och ser spänstigare ut på de filmerna än vad hon gör idag. Visst har det gått flera år och flera fölungar sedan sist men kan jag på något sätt underlätta för fantastiska Stina ska jag göra det. Skoningen ska jag diskutera med Tina när hon kommer nästa vecka. Åkte hem med en känsla av att jag ville rida och rida och rida lite mer. Inspiration till max! Jag kände mig lycklig och enormt motiverad att sätta igång att rida Sibban.


Sibban mår mycket bättre och jag har inte hört henne på över en vecka. Cicci var ute idag för en halt tjur och lyssnade på henne och nu låter hon fullt frisk. När jag kommer hem från Sälen ska jag börja rida henne igen och jag längtar. Hon är anmäld till nästa Anna Svanberg kurs i slutet av april. Det ska bli spännande att se den fina röda riden av en riktig proffsryttare!



Ovido - Quiz & Flashcards