alotofhorses

Alla inlägg den 12 september 2012

Av Lotta Jansson - 12 september 2012 20:54

Idag har jag haft en riktigt härlig ledig dag! Jag började dagen med att städa och plocka iordning vilket behövdes. Det blir stökigt direkt här hemma men nu är det i alla fall rent!


Tog in min fina 3-åring från hagen idag för ridpass nummer tre efter sommarvilan. Idag hoppade jag upp direkt utanför stallet och red ner till ridbanan. Det gick hur bra som helst och Sibban betedde sig som hon varit riden i hela sitt liv. Vi skrittade ett varv runt ridbanan och sedan travade vi några varv och tränade på att svänga och byta varv. Sibban har lite dålig bjudning på ridbanan och jag fick driva fram i början för att hon skulle trava på. Det svarade hon fint på. wub.gif

Tyckte att det var lika bra att ta tag i galoppbiten och provade att galoppera idag. Först blev det lite hopp och bock men inga stora saker. Vi galopperade ett varv i varje varv. Duktig bebis love.gif . Efter galoppen var hon trött och jag valde att trava något varv i fin form innan vi gav oss för dagen.


Målet med året är att hon ska vara styr och stoppbar och gå att rida i tre gångarter både på ridbana, ridhus och i skog och mark. Vi red ca 15-20 minuter idag och sedan var hon trött och nöjd.


Jag tror på få, korta pass med 3 åringarna. Det viktiga är att skaffa en positiv inställning till att bli ridna och inte ställa för höga krav i början. Dagens hästar är avlade för att jobba korrekt och har hög ridbarhet vilket gör att man gärna går för fort fram med dem och kräver mer än de är tränade för. De växer trots allt fortfarande och jag tänkte att Sibban skulle hålla i många år framöver och jag är säkert alldeles för försiktig blush.gif . Jag tror att många av de förslitningsskador som hästarna behandlas för idag beror på för mycket träning innan hästen är musklad och klar för det. Sedan menar jag inte att man ska låta bli att rida dem som unga. De ska belastas men i lagom dos för att stärka leder och ligament. 


Sibban är riden ca 20 gånger totalt i år. Ungefär tre dagar i veckan kommer jag att rida henne framöver. Kör på det där gamla att en treåring rids/motioneras ca tre dagar i veckan, en fyraåring 4 dagar osv. Runt jul kommer hon att få en månads vintervila och sedan blickar vi framåt mot 4 års säsongen. smile.gif


Efter Sibban var det dags för nästa fina fux, Corren. Vi lastade och åkte till Tuthammaren och träning för A. Vi pratade lite och jag berättade om våra inplanerade tävlingar. Fokus idag låg på msvC:1 som jag ska rida i helgen och jag hann också med att rida msvC:2 som jag ska starta imorgon (om startlistor och annat kommer ut snart, har inte sett några sådana ännu). Nu följer en detaljerad träningsrapport som jag förstår om ni inte orkar läsa, men den är skriven mest för mig själv.


Idag var jag för en gångs skull på plats i tid och hann rida fram i lugn och ro. Har inte haft en optimal uppladdning före träningen eftersom jag var i Linköping i helgen. Vi började med lite snabba övergångar mellan trav och skritt, trav och halt och lade till någon ryggning. Fortsatte sedan med övergångar i galopp på samma sätt. Red också lite tempoväxlingar och någon skänkelvikning. Corren var duktig och jobbade på fint. Hon är lydig och hela tiden med på vad man gör wub.gif .


Pratade lite om yttertygelns vara eller icke vara. A och jag är skolade i den gamla skolan där yttertygeln är A och O. Den behövdes på de gamla styva svenska halvbloden men inte i lika hög grad på dagens moderna hästar. Idag rider man inte så utomlands. Tittar man på tex holländarna så rider de mycket på bara innertygel och tränar ofta med hästarna ganska extremt förböjda. Naturligtvis med koll på yttersidan också. Anna menade att man ska anamma det som är bra men inte köpa allt. Tex fungerar det bra att ge efter på yttertygeln för att skapa ställning och få med sig hästen runt enklare. Precis samma tänk har ju Uffe så det kändes inte som något nytt. I alla övergångar ska jag tänka att jag ska ställa lite inåt så kommer de att bli ännu bättre, till och med tänka förhållning på innertygeln.


Jag red igenom msvC:1 och det kändes helt okej! Uppridningen var spikrak och halten likaså. När jag går in i öppnorna efter hörnpasseringen ska jag tänka mjukna på yttertygeln tills vi kommer in i öppnan därefter ska jag rida som vanligt. Tänk på att volterna inte får bli för stora. Se till så att Corren inte blir för låg och att skolorna flyter.


I den ökade skritten ska jag se till så att hästens huvud och hals är låga och hålls låga hela vägen. Därefter markera en övergång till mellanskritt och därefter fortsätter rida ökad skritt. Det vanligaste är att man kortar formen och då kortas också skritten och då blir det en lägre poäng. Bättre att hästen skrittar vidare med bra övertramp och att det står liten skillnad.


Glasstruten hålla henne svagt utåtställd och gärna rida en stor båge så det inte blir för rakt i den förvända. Håll ut mot A!!! I de enkla byttena sitta till men inte bli så stark i sätet att jag stannar henne så hon dyker. Inga travsteg men låt henne skritta två till tre steg innan jag fattar ny galopp. Vara noga med spårningen i vänster galoppen.


På det stora hela tyckte Anna att det var ett bra program. Vi hann rida igenom msvC:2 också. Där gick bakdelsvändningarna inte så bra. Corren har haft lätt för det och gjort dem korrekt tidigare men jag tror att C (som hjälper mig med Corren när jag inte hinner) tränat westernvändningar och då ska hästarna stå och snurra och inte trampa runt innerbak om jag fattade det rätt.


Vi tränade på bakdelsvändningar. Jag fick börja med att skritta på volt med tagen bakdel runt A och koncentrera mig på att vara lika långt från henne hela tiden för att verkligen känna att jag kontrollerade hela hästen. Därefter fick jag vända på liten fyrkant för att övergå till att göra hela bakdelsvändningar. Jag ska tänka vända i början och sedan gasa genom vändningen för att samla i slutet. Driva med min innerskänkel så att hon lyfter på innerbenet. Sitt med åt höger i höger vändningen. Inte leda runt henne utan ta innerhanden mot ytterhanden när jag vänder runt steg för steg. Tänka vända ett steg till när jag tycker att det är klart eftersom jag gärna slutar vändningen lite tidigt. Efter en stund gjorde Corren fina vändningar åt båda håll. Att det ska vara så svårt rolleyes.gif .


Jag fick också träna på uppridningen med ökningen i slutet där Corren blev lite för låg i formen. När jag samlar henne efter ökning och hon kommer tillbaka får jag inte mjukna utan istället samla lite till in i halten så att hon inte blir för lång och låg.


Avslutade sedan ett riktigt bra träningspass. A tyckte att du som har så bra känsla och timing i allt du gör inte ska sitta och bara rida unghästar. Du är ju bra på det här och ska satsa på ridningen mera tyckte hon. Det är inte så många som så snabbt kan känna och korrigera saker som jag menade hon. Känslan är bra men jag behöver skolas lite mer. Hon tycker att jag ska behålla Corren så att vi hinner starta msvB. Får se hur det blir. S vill säkert ha hem sin fina, fina häst snart och först måste vi fixa kvalen. Det är jag långt ifrån säker att vi kommer att göra. Jag tycker så himla mycket om den här fina positiva tjejen. Idag gnäggade hon åt mig när jag öppnade transporten, så där lågt som Stina brukar göra. Det värmer i hjärtat. heart.gif heart.gif heart.gif

Ovido - Quiz & Flashcards