alotofhorses

Alla inlägg den 9 maj 2013

Av Lotta Jansson - 9 maj 2013 09:30

När det här inlägget publiceras är vi på UPK på Pay&Jump med Rainy och Linnea. Deras andra och de ska starta 50 och 60 cm. Håll gärna en tumme för ekipaget!


Vi har experimenterat en del i betslingen på Rainy den senaste tiden. Linnea är liten och lätt och Rainy är stark som en björn. För några månader sedan stack ju Rainy när Linnea red ut henne (ett av mina värsta ögonblick som ponnymamma) och galopperade hem i full fart. I hoppningen har det också ibland gått för fort och då tyckte Linnea att det var läskigt eftersom hon hade skenturen hem i bakhuvudet. Vi hade fått med ett pessoabett med Rainy när vi köpte henne men hon var stark även på det och lade sig gärna på. Förutom det har vi provat ett rakt gummipelham men det gillade inte Rainy riktigt, hennes favoritbett är ett tredelat vanligt bett. När jag var på Hööks för några veckor sedan hittade jag ett tredelat babypelham som liknade Rainys vanliga bett. Jag köpte det och nu har Linnea ridit med det i hoppningen och vid uteritter och det fungerar så bra!


Det har lossnat rejält i hoppningen nu när hon känner att hon kan få stopp. Häromdagen hade de "höjdhoppning" på ridskolan. De satte upp en serie med två studds-ett galoppsprång-räcke och sedan höjde man räcket tills antingen ponnyn stoppade, rev eller att ryttaren inte ville hoppa högre. Här en liten snutt på Linnea och Rainy när hinderhöjden ligger på 80 cm:



Jag hade jättedåligt med ström på kameran så försöket på 90 cm fick jag inte med eftersom batteriet tog slut.


I lördags var det dags för Pay&Jump och Linnea red 50 cm. Första rundan tog hon det ganska lugnt och travade en del för att känna att hon hade kontroll. Det blev en felfri runda och ekipagets första rosett. Därefter red de klubbmästerskap där man skulle rida en bana först och sedan rida om samma bana en gång till och pricka sin egen tid. Här fick Linnea bättre flyt och vågade galoppera lite mer. Det skiljde bara tre sekunder mellan rundorna och det var duktigt gjort tyckte jag. Dock var det flera ekipage med mindre än en sekund mellan rundorna och Linnea och Rainy kom sjua. En film från klubbtävlingen:



I måndags hoppade de bana på lektionen och jag hade med kameran. Fick flera fina bilder på ekipagen. Först Linnea och Rainy:


       


Ebba och Chicco:


   


Wilma och Madonna:


   


Felicia och Tarzan:


   


Efter det har Rainy vilat en dag i hagen och idag skrittades hon ut en sväng. Duktiga fina ponnyn som Linnea är så otroligt förtjust i!




Ovido - Quiz & Flashcards