alotofhorses

Alla inlägg den 28 februari 2013

Av Lotta Jansson - 28 februari 2013 17:41

...och går och snart är det mars. Fortfarande har vi ganska mycket snö kvar men dagar när solen skiner känns det att den värmer och det droppar från taken. Underbart!!!


Sibban och jag har hunnit med två uteridningspass. I måndags red vi mot Hamra och travade och galopperade där det gick. Det var fortfarande snö på asfaltsvägarna då, vilket är det bästa med vintern eftersom man inte bara behöver skritta lika mycket. Vi har mycket asfaltsvägar om vi ska ta oss någonstans. I och för sig ingen nackdel då jag tror att skritt på asfalt är nyttigt för hästarna. 


Idag red vi till bygdegården. Började med att rida lite på parkeringen i skritt. Tränade på att rida på volt (det har vi ju knappt gjort) och på att hon inte skulle välta inåt. Sibban vill gärna krypa bakom hand i formen när jag tar kontakt i tygeln. Försöker att inte bry mig om det. Hon tyckte att jag var lite jobbig när vi ställde åt höger och vänster beroende på vilket varv vi red i. Gjorde lite samma lika i trav och satt ner på henne för att kunna hålla "alla delar" på plats. När jag var nöjd med det jobbet blev hon rädd för något i skogen. Hon låste sig helt och vägrade gå fram för skänkeln. Jag försöker oftast undvika konflikter med henne eftersom hon trots allt är rödhårig och har en mamma med mycket humör. Nu tog jag konflikten och efter några ponnysparkar lyssnade hon på mig igen och vi skrittade förbi det farliga flera gånger. Knasfia!


Travade sedan bygdegårdsvägen tillbaka och vilken häst jag har! Hon kändes som en miljon att rida. Hade en lätt, lätt kontakt i munnen och hon tog halvhalterna fint. Galopperade sedan fram och tillbaka och även i galoppen kändes hon fin. Skrittade sedan hem på en nöjd häst. Fasiken vad det är roligt att rida och vilken galet fin häst jag har!


Om en vecka ska vi vara med och träna för Anna Svanberg. Jag var med för ungefär ett år sedan med Stina och sist hon hade två dagars kurs var jag och tittade. Det är otroligt roligt att se en så skicklig ryttare sitta upp på häst efter häst och förvandla dem. Som det känns idag kommer jag dock att rida själv. Jag känner inget behov av att få Sibban "tillriden" även om det skulle vara roligt att se henne från marken under en så skicklig ryttare som Anna. Sibban är så grön och det kommer att bli nytt ridhus, människor på läktaren och det räcker med nyheter känns det som. Hon behöver inte få en ny ryttare på ryggen också. Orkar hon gå två dagar kan Anna få rida dag 2, annars rider jag troligen Royal eller Lilleman på lördagen. Eftersom Sibban är så rörlig, ambitiös och arbetsvilig så är jag otroligt rädd om henne och vill inte pressa henne. Jag är en hönsmatte jag vet.....


Linnea hoppade Rainy på ridskolan i måndags. De hoppade övningen huset. Rainy skötte sig fint. Det var ju första gången Linnea hoppade mer än ett hinder på henne. Banan gick hur fint som helst. Rainy var pigg och glad och båda såg ut att tycka det var hur roligt som helst att hoppa.  Imorgon ska vi rida ut en sväng när Linnea kommer hem från skolan.

Skapa flashcards