alotofhorses

Alla inlägg den 11 november 2012

Av Lotta Jansson - 11 november 2012 18:55

Måste börja med att skryta om min fina rödhåriga 3 åring som bara blir bättre och bättre för varje pass jag sitter i sadeln. Vårt nya sätt att träna med att motionera två dagar varav ett uteridningspass för att sedan vila två pass fungerar bra.


Sist vi red ut red vi tunt Jammas-Bygdegården-Hamra och genom skogen hem. Det var egentligen det första riktiga uteritt som vi gjort. Vi har ridit ut men då har vi mest ridit fram och tillbaka på samma väg några gånger, denna gång blev det en runda. Jag hoppade dessutom upp direkt utanför stallet vilket jag bara brukar göra när jag ska skritta ner på ridbanan.


Sibban var hur cool som helst och skrittade lugnt på långa tyglar. Travade där det gick och hon kändes fin i traven. När vi kom fram till bygdegården tittade hon inte alls på stenarna som var så farliga förra gången. Kloka hästen hade ju sett dem förut och det kändes skönt att hon tittar första gången men att det sedan är bra. Skrittade förbi alla tittiga saker vid Hamra utan att hon brydde sig. I skogen galopperade vi och det var kul tyckte vi båda. Hon fattar inte alltid rätt galopp men hon fattar galopp när jag ger kommandot (säger galopp samtidigt som jag ger galopphjälper). Skrittade sedan hem igen och hade en härlig känsla i maggropen. Det kommer att bli bra det här.


De första passen man rider på en ny unghäst eller häst överhuvudtaget är man alltid beredd på att något ska hända. Man vet inte hur de reagerar om de blir rädda eller om de tänker bralla iväg när man ber om en högre gångart. Nu har jag ridit Sibban så många gånger att jag börjar känna en tillit till henne. Jag känner mig trygg på ryggen och har en aning om hur hon reagerar på olika saker. Dessutom är hon hyfsat styr och stoppbar numera och det bidrar till att jag känner mig mer och mer hemma på hennes rygg!


Idag red jag ett pass på ridbanan efter att hon stått i två dagar. Red med dressyrsadeln för första gången sedan 3 års testet och den sitter fortfarande som ett smäck! Skönt eftersom jag trivs i min gamla Rössli. Jag började att skritta runt ridbanan några varv. Sibban var pigg och ville gärna trava men jag satt bara kvar tills hon skrittade lugnt. Travade sedan runt fyrkanten och vände över i mitten. Vid X saktade vi av till skritt och sedan travade vi fram igen och bytte varv. Var noga med att först ta förhållningen med sitsen. I början tyckte Sibban att det var lite onödigt men efter en stund fattade hon vad jag menade.


Gick sedan ut på fyrkanten och bad om vänster galopp. Hon fattade rätt galopp men bytte på kortsidan. Hjälpte henne mer under nästa kortsida och vi galopperade ett varv. Bytte sedan till högervarv och galopperade runt flera varv runt fyrkanten. Gick sedan tillbaka till vänstergaloppen och lyckades galoppera flera varv där också. Duktiga hästen.


Travade sedan snirkliga vägar mellan bomserierna som ligger på ridbanan och tränade på att svänga än höger och än vänster. Avslutade med att rida lite framåt i traven på fyrkantsspåret. Hon är verkligen toppenduktig och gjorde allt jag bad henne om. Det här var det första lite mer seriösa dressyrpasset på ridbana. Förut har jag mest ridit rakt fram i alla tre gångarter på fyrkanten. Jag försöker att inte bry mig så mycket om formen även om Sibban gärna självmant söker sig till en låg form. Hon ger mig i alla fall energi min fina bebishäst och jag längtar till nästa ridpass!


 

Ovido - Quiz & Flashcards