alotofhorses

Alla inlägg den 7 november 2012

Av Lotta Jansson - 7 november 2012 17:27

Underbara hästar!!!! Har börjat få tillbaka lite energi och kraft och något som ger mig energi är mina hästar. Jag är ofta på väg någonstans och sällan här och nu. När jag slutar jobbet tänker jag på att hämta barn, när jag hämtar barn tänker jag på att laga mat, när jag lagar mat tänker jag på att jag ska hänga tvätt, när jag hänger tvätt tänker jag på att jag ska mocka stallet osv. Enda gången som jag verkligen är här och nu och fullt närvarande och koncentrerad är när jag rider eller gör något annat med hästarna. Då går tankarna mera hur känns det nu, hur kan jag få det att kännas ännu bättre eller så är jag fokuserad på rörelsen som vi rider. Ridningen fungerar som yoga och är en bra mindfulness övning för mig.


Idag planerade jag in tömkörning för Sibbans del. Hon har haft planerad vila i två dagar och eftersom uteritt planeras imorgon känns det som ett avsuttet arbete på ridbanan är ett lagom pass. Sibban är inte tömkörd många gånger alls. Började med att skritta något varv runt ridbanan innan jag tömkörde en stund på volt. Yttertömmen i vanlig tömfattning medan jag valde att ha tömmen direkt till handen i innertöm. Började med att sätta innertömmen från gjorden till handen men Sibban som gärna vill bli kort och krulla ihop sig blev just alldeles för kort då. Tränade en del övergångar mellan skritt och trav. Bytte sedan varv och ändrade tömmarna och gjorde samma sak i andra varvet. Bad henne sedan om galopp och satan i gatan vad hon var duktig. Hon galopperade i en rund, fin högergalopp och höll galoppen i flera varv. Traven efter galoppen var riktig mumma. Det finns en hel del tryck och massor med gång i min fina röda fuxtjej. Bytte sedan varv igen och i andra varvet var galoppen inte lika bra. Helst ville Sibban korsa och bröt av till slängtrav när tillfälle gavs. Där valde jag att träna galoppfattningar och bryta av innan hon bytte bak.


När det fungerade någorlunda satte jag tömmarna från bettet, genom gjorden till handen, dvs som en vanlig körhäst. Tömkörde först i skritt över bommar och sedan travade jag och tömkörde runt hindren och snirklade lite fram och tillbaka med varvbyten. Det gick över förväntan och Sibban var kanonfin och gick i en fin form hela tiden. Tror att detta var vårt bästa tömkörningspass hittills och som jag tycker om min fina, duktiga, väluppfostrade lilla 3 åring.


Pysslade med Sibban en stund och släppte sedan ut henne till de andra hästarna. Tog in svarta hingsten och lade på Globus Esperanza sadeln. Den ligger bättre på honom än Globus Clicen. Fasiken också Clicen är mycket skönare och mindre halkig att rida i än Esperanzan, men den är lite för smal i bommen för Diablo. Svarta hingsten och jag red ett dressyrpass på ridbanan. Började med att trava runt fyrkanten och lägga volter runt bomserierna. Verkligen känna att han rundar runt innerskänkeln. Fortsatte sedan med att rida lite skänkelvikningar åt båda håll. Galopperade fortfarande med fokus på runda volter och eftergiven innersida. Diblo är verkligen häftig att rida och bär upp mig utan problem trots att han bara är liten B ponny. Rider inga långa pass för jag tycker att jag är lite tung. Avslutade med att lägga ner och i red ca 20-30 minuter skulle jag tro.

Skapa flashcards