alotofhorses

Direktlänk till inlägg 4 november 2012

Uteritt med galoppträning

Av Lotta Jansson - 4 november 2012 17:58

Började med att avmaska hästarna. Vi har i år hittat styngflugeägg på hästarna och därför avmaskade vi samtliga hästar idag med Bimectin som är ett preparat som bland annat tar styngflugelarver. Det är säkert mer än tio år sedan vi hade sådana ägg på hästarna. 


Tog in Sibban och borstade och pysslade länge. Hon är verkligen en riktig pärla som är hur cool som helst när hon står på gången och man pysslar om henne. Borstade ut hennes svans vilket jag inte gör så ofta. Sibban har nämligen inte så mycket svans och jag försöker spara på de få strån som hon har. 


Sadlade och tränsade och gick sedan upp till Rune. Jag vill inte börja rida längs den trafikerade asfaltsvägen om något händer utan hoppar upp där det inte finns någon biltrafik. Eftersom Sibban är stor vill jag helst ha pall eller något att stå på när jag hoppar upp. Ledde henne därför till en sten och hon stod som ett ljus när jag hoppade upp. Vid uppsittning får Sibban alltid lite godis och står därför och väntar på att få det innan hon går. Mutor är bra!


 


Skrittade sedan upp mot Jammas. Travade sista biten på vägen. Vallen och vägen till bygdegården var bara lera och vi halkade mest omkring så där skrittade vi. De har tagit bort rabatten på bygdegårdsparkeringen och ersatt den med stora stenar. Stora stenar är det läskigaste som finns enligt Sibban. Hon tvärstannade och höjde huvudet. Helst hade hon velat vända 180 dagar och galopperat iväg. Med lite klappar och lirk så kom vi förbi dem och vände sedan och skrittade förbi några varv. I slutet red vi slalom mellan stenarna. De var fortfarande läskiga men hon gjorde som jag bad henne. Duktig bebis!!!


 


Travade sedan grusvägen fram och tillbaka. Sibban kändes fin. Red ytterligare några gånger fram och tillbaka på grusvägen och tränade på att fatta galopp och galoppera. Helst ville hon fatta höger galopp. Jag försökte rida in höger bak under kroppen i fattningen till vänster inte helt enkelt på en häst som inte kan sidförande hjälp. Dock fick vi vänster galopp efter några fattningar. Jag bryr mig inte så mycket om att hon fattar fel utan är nöjd med att hon galopperar. Hon får galoppera i full fart och jag bara klappar och berömmer. Traven efter galoppen var fantastisk. 


    


Skrittade sedan en stund och provade att fatta vänster galopp på Jammas vägen. Hon fattade rätt direkt. Jag berömde massor och sedan hoppade jag av och gick med henne sista biten hem. Vi red ca 20 minuter och hon var inte svettig. Hon ger en fantastisk ridkänsla som lovar mycket gott för framtiden. Jag längtar efter att hon ska bli äldre så jag kan börja rida mer för det här ger mersmak!!!!


    

 
 
Ingen bild

Stina

5 november 2012 20:07

Fina Sibban!! Kul att se henne! Låter som ett bra upplägg du jobbar efter nu. och någon snö kommer det inte, Henrik läste något vetenskapligt som sa att det ska bli en mild, snöfri vinter...Du ska få se en Caramellfilm så snart jag fått den... Verkar vara probelmatiskt att få den mailad ;-)
Kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards