alotofhorses

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2012

Turister i Prag!

Av Lotta Jansson - 14 oktober 2012 10:55

Sitter på hotellrummet i Prag och väntar på att det ska bli dags att åka till flygplatsen. Tänkte försöka summera ihop helgen så gott det går. Jag och Stefan har gett oss en weekend i Prag i 40 års present. Ja, det är inte bara vi som gett oss den utan jag önskade mig helt enkelt presentkort på Ticket när jag fyllde år och sedan bokade jag resan i smyg innan Stefans födelsedag som present. Det var inte lätt att hitta en helg men jag tänkte att i oktober borde det mesta arbetet på gården vara klart. Nu har det inte blivit riktigt så denna regniga höst men vi tröskade i alla fall det sista helgen innan vi åkte och nu är plöjningen kvar.


I alla fall flög vi till Prag på torsdag förmiddag. Jag hade bokat växelpengar och skulle hämta ut dem på Arlanda. Naturligtvis visste jag inte riktigt var så det blev en del gående fram och tillbaka innan jag hittade rätt. Tur att det var gott om tid innan flyget skulle gå. Flygresan gick bra!


På plats bokade vi en buss och tunnelbanebiljett och tog oss til hotellet på den vägen. Det kostade bara 13 kr att ta sig till hotellet. Urbilligt!!! Hotellet var fint. Kanske lite rysskänsla som Stefan sa med sina oranga och bruna väggar men ändå fräscht. Dessutom hade toaletten badkar!!!! Underbart och jag har passat på att bada både morgon och kväll. Måste ju passa på när det finns varmvatten ;).


När vi lämnat av väskorna gick vi ut på stan och strövade planlöst runt i gamla stan. Vi bodde precis i utkanten av den. Kanonläge till alla turistattraktioner. Vi var hungriga och klev in på en restaurang för att prova på tjeckisk mat. Vi åt en blandad tallrik med tjeckiska specialiteter som rostad knäled från gris, grillade revben, grillad anka, korv, tre olika sorters knödel (potatis, bröd och friterad potatis) och rödkål. Det var jättegott, kanske lite mindre saltat än vad vi var vana vid men det gick att åtgärda. Dessutom betalade vi bara 360 kr för hela måltiden samt två öl. Mätta och belåtna gick vi vidare och tittade på det vi träffade på. Bland annat lyckades vi träffa klockriningningen vid astronomiska uret precis. Det är en utsmyckad klocka som inte bara visar tiden utan även hur planeterna står sind emellan. Lägg därtill små figurer som spelar och de tolv apostlarna som visar sig i små fönster och en trumpetare som spelade en liten trudelutt så var det skoj att se.


Klockan satt på det här kyrktornet men syns inte på bilden. Trumpetaren stod uppe på balkongen när han spelade.


   


Trots att det inte var turistsäsong var det många turistgrupper, särskilt grupper från Kina/Japan och Tyskland. De gamla husen är verkligen vackra och det var mysigt att bara promenera omkring och titta runt i gamla stan. Vi var båda ganska så trötta och vi var tillbaka på hotellet ganska så tidigt.


 


Gick ut till en pub intill och drack en öl. Det värsta är att de rökar överallt på de flesta lokala pubar och det är man inte van vid längre. Allt stank rök när vi kom hem men som tur var gick det att vädra ut det mesta. Nu ska vi strax ta oss till flygplatsen så resten av reserapporten kommer senare :).

 
 
Ingen bild

Jeanette

15 oktober 2012 18:13

Skoj! Jag vill veta mer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards