alotofhorses

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2012

Bytesträning!!!!

Av Lotta Jansson - 11 oktober 2012 16:52

Igår var jag och tränade för Anna igen. Corren hade stått i två dagar men kändes ändå helt okej när jag började rida. Det är skillnad när jag hinner rida henne själv och inte låter henne vila mer än tre dagar i rad. Hann rida fram en stund innan Anna kom. Vi har fått ett uppvärmningssystem där vi börjar med att trava runt först med ganska jämnt tempo. Ganska snart rullar vi på i galopp lättridning där vi galopperar framåt för att Corren ska få bakbenen under kroppen. Därefter rider vi lite övergångar och tempoväxlingar i trav och avslutar med lite bakdelsvändningar och öppna, sluta i skritt på volt för att böja och töja lite. Detta tar ungefär 15-20 minuter och för det mesta svarar Corren bra på den uppvärmningen.


Först pratade vi lite om tävlingarna som varit och som kommer (ska starta msvC:1 nästa helg) och sedan frågade hon vad jag ville göra. Återigen frågade Anna när jag skulle lämna hem Corren. Hon tycker att jag hellre ska skaffa någon som rider Sibban och rida de medelsvåra klasserna på Corren istället. Visst skulle jag vilja det men jag vill rida Sibban också och inte lämna henne till någon annan. Vi får se hur det blir.


I alla fall fick vi börja med att rida lite övergångar för att Anna skulle checka dagsformen och Corren var som vanligt mycket lydig. Därefter fick vi rida en serpentin med fyra bågar där vi red förvänd galopp i två av bågarna. Därefter lade vi in enkla byten i bågarna. Sedan bad Anna mig att byta galopp som jag brukar göra. Hon tyckte att det såg helt okej ut.


Anna är skolad på Hogsta av Lussan och där utgår man alltid från galoppombyte på serpentingspår. Därefter kan man göra seriebyten och annat men om något inte stämmer går man alltid tillbaka till serpentinbågarna. I serpentinbågen ska man vara noga med att hästen inte kastar sig åt det nya galopphållet efter bytet och istället satsa på att rida lite svagt tillbaka i bågen i bytet. Det viktiga är att få med ytterbogen i bytet och att göra bytet med rak häst (i kroppen). Om jag rider en båge i höger galopp ska jag direkt när vi gått ur bågen ställa vänster (observera bara ställa i nacken bålen ska vara rak) och därefter ev flytta något undan vänster skänkel innan bytet. Bytet ska ske tidigt på linjen annars är det bättre att låta bli att byta. Det är ingen idé att byta om man inte har bra förutsättningar.


Bytena fungerade helt okej. Corren ville emellanåt byta före mig men några av bytena blev riktigt bra och jag kände att jag bestämde.


Fortsatte sedan med att rida längs fyrkantspåret och byta på rakt spår några meter innanför spåret. Corren blev lite vinglig emellanåt och ville gärna skjuta ut vänster bak och då blev det svårt att byta. Fick rida lite framåt och rakrikta innan vi samlade och bytte och några av bytena blev riktigt fina. Jag får inte ha bråttom och det är bättre att nöja sig med ett byte på långsidan än att försöka få in flera innan vi har galopp och rakriktning i ordning. Corren vill gärna dyka lite i landningen efter bytet. Hon tycker att det är enklare att växla benpar än att stoppa bakbenen under sig varför hon trots att hon ibland blir lite på bogarna har lätt för att byta galopp. Ibland byter hon för att slippa stoppa bakbenen under kroppen. När Corren byter före mig, sakta av och fatta den tidigare galoppen igen tills hon väntar på signalen.


För att få upp henne i formen och få henne lättare i fram fick jag rida på volten och rida sluta. Jag måste släppa min unghästridning och inte när Corren varit duktig mjukna så att hon blir lägre igen utan fortsätta rida hela tiden. Tänk på att inte göra det svårt för hästen; ibland vill jag för mycket. Jag har ett starkt säte vilket gör att jag hela tiden måste tänka på att jag arbetar med hästen och inte mot den. Det ska vara enkelt. Om jag ska rida sluta ska jag rida så mycket böj så att det känns bekvämt för hästen och inte "stånkigt". Slutorna, formen och mina halvhalter blev så mycket bättre när jag tänkte så. Helt plötsligt stämde allt och Corren var så fin, så fin! Fick rida in och göra ett byte på serpentinspår igen och det satt klockrent på hjälpen och var enkelt. Samma sak i andra varvet först lite sluta på volt för att sedan rida in på serpentinspåret och byta.


Anna menade att det enda sättet att lära sig att byta är att byta, byta och byta igen tills man hittar timingen. Hon menade att jag har sådan bra känsla och är så stark i min ridning att jag inte har några problem att få en häst att byta galopp. Timingen kommer med bytesträningen. Därefter är det dags att börja träna byten som är lika stora, har mer gest. Fasiken vad det är roligt att rida och Corren var fantastisk!!!!


 

 
 
Ingen bild

stina

12 oktober 2012 14:32

Det är klart att du inte ska lämna bort sibban... Men det vore ju kul och du hittade massor med tid och hade corren ett tag till :-) men nu börjar jag bli riktigt ridsugen själv....! Kul med byten,! Får se om det blir nån galopp alls på söndag....:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards