alotofhorses

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2012

Halvhalter är ju en bra uppfinning!!!!

Av Lotta Jansson - 3 oktober 2012 21:59

Idag var det en annan Corren än igår. Jag åkte till Tuthammaren och red programridning för Birigtta Bergsten (fd internationell dressyrdomare). Började med att rida fram på ridbanan i regnet. Idag red jag på träns istället för på kandar. Corren var lite styv i början men mycket bättre än dagen innan. Jag red fram i trav några varv i friskt tempo innan jag övergick till galopp och red på henne ganska så mycket på långsidorna. Allt för att hon skulle hitta framåtbjudning och sätta bakbenen under kroppen. En kvart innan jag skulle rida fick jag komma in i ridhuset. 


Red först på volten och varierade öppna, sluta och förvänd sluta i trav och galopp för att mjuka upp henne i sidorna. Fortsatte sedan att rida lite övergångar och tempoväxlingar. Corren blev bättre och bättre. Det blev min tur och jag började med att berätta lite om Corren och mig och sedan fick vi rida programmet. Det kändes okej. Första öppnan vinglade hon lite, halten innan ryggningen tänkte hon bakåt något, en taktmiss i den ökade traven, i de enkla bytena blev det ena gången ett travsteg och andra gången för många steg annars kändes det okej. 


Fick sedan gå igenom programmet med Birgitta. Hon sa att Corren är en bussig häst som inte protesterar utan försöker så gott hon kan hela tiden. Tyvärr är hon begränsad i sina gångarter och med årens rätt fattas en del spänst. Det gör att man måste försöka samla poäng där man kan. Hennes styrkor är att hon är lydig och arbetsvillig.


Generellt måste jag lära mig att rida programmen med fler halvhalter och i ett lite lugnare tempo (det har jag hört förut). I msvC ska hästen vara mer samlad än i de lätta klasserna och bära mer vikt på bakbenen. Genom att stämma av henne med fler halvhalter får jag henne att vikta om och lätta i fram. Dessutom blir det inte lika "slätstruket" och jämt.


Även skolorna skulle gå något lugnare. Nu vill hon gärna springa på lite för mycket framåt för att slippa vikta om ibak. Jag upplever ju att hon tappar bjudning särskilt i slutan efter volten om jag inte travar på och vill därför gärna driva på lite. 


I skritten ska jag rida henne kortare och mer på tygeln i mellanskritten. Det första som man bedömmer i skritten är renheten och därefter följer energin. I en mellanskritt ska hästen gå på tygeln och skritta energiskt med ett litet övertramp. Ökad skritt rids med längre hals (fortfarande rund) och ett större övertramp.


I travökningarna behövde hon inte springa riktigt så fort utan något lugnare. Galoppökningarna var bra och framförallt var samtliga övergångar och upptag mellan gångarterna mycket bra. 


De enkla bytena blev inte så bra. I det första fick vi ett travsteg och i den andra för många skrittsteg. Jag skulle vara nogrann med att det skulle vara 3-5 steg. 


Den första förvända galoppen var mycket bra och vägen likaså. I den andra missade jag att ställa henne åt galoppsidan och hon genade lite när vi nådde medellinjen och istället för att rida rakt fram och rida hörnpassering svängde hon runt. 


Vi red i alla fall på 60,9 % och det är inte alls långt från kvalgräns!!!


Fick rida programmet en gång till och med Birgittas ord i bakhuvudet gjorde vi ett betydligt bättre program. Det var en riktig aha upplevelse när jag märkte vilken effekt fler halvhalter gav. Koefficientrörelserna blev också betydligt bättre även om Corren dog i slutorna när de blev så tvära som Birgitta ville ha dem. Hade överlag en BRA känsla programmet igenom och vad bra det var med en domare som kunde tala om att där är det bra. Tänk på det där, där är lagom tempo osv. Varför har jag inte ridit programridning tidigare? Det var otroligt givande och roligt. Nästa gång ska jag rida msvB har jag bestämt mig för. Lyckas vi inte kvala får jag i alla fall prova att rida programmet under tävlingslika former!!!!


När jag travade av Corren kändes hon så himla mjuk och fin. I de lägena är hon värd en miljon! Är otroligt tacksam för att jag får låna fina fuxtjejen!


I natt sover alla hästar inne för första natten. Ponnyerna tyckte det var skönt att få komma in från geggamojjan ute. Nu får det ta och sluta regna snart tycker jag.


 

 
 
Ingen bild

stina

4 oktober 2012 09:15

Ni är så duktiga!! Ja det är kul med programmridning när man direkt kan få feedback och kan rätta till saker!! Nästan 61 procent är väldigt nära kval :-) kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards