alotofhorses

Alla inlägg den 28 september 2012

Av Lotta Jansson - 28 september 2012 13:51

Allt sedan semestern har jag haft galet mycket att göra på jobbet. Lägg till diverse extra saker som faller utanför den normala högsäsongen som avelsvärdering (som kommer att bli rutin), föreläsning för studenter på SLU, tre baggauktioner vilket innebär tre helger på bortaplan under september så har vi haft det svårt att komma ikapp. Jag uppskattar att åka bort på auktionerna och träffa våra användare men det innebär att mycket hemma också blir liggande på hög. I år har i alla fall Linnea och jag fått chansen att få en helg på Gotland tillsammans (bilder kommer) och barnen fick också följa med och hälsa på hos mormor och morfar den här helgen när jag ska till Jönköpings auktionen.


På grund av att det varit lite extra hektiskt har Corren fått ledigt i en veckas tid och bara gått i hagen. Hon har ju inte haft någon hel ledig period i sommar även om hon reds mindre under min semester och det skadar säkert inte.

Mina vänner S och Camilla rider henne i helgen och nästa vecka väntar dressyrträning för Uffe och kanske också en programridning för Birgitta Bergsten (msvC:1). Vi har inga tävlingar kvar den här säsongen (står som reserv på tre men troligen så långt ner att vi inte kommer att komma med), men kommer att försöka rida lite programridningar vid tillfälle. Skulle gärna prova ett msvB program någon gång. Jag tror absolut att vi så småningom kan kvala dit, men det kräver att jag rider själv och fler gånger i veckan för att hålla henne mjuk och lösgjord och där saknas tiden för närvarande. En programridning är ju en möjlighet att få prova svårare program utan att kvala först. Målet för mig med att starta msv B är ju inte att placera mig eller något sådant utan för att ha gjort det. Steget dit med nästa häst blir mycket kortare när man varit där.


Nu har jag bestämt att jag kommer att träna och rida Corren fram till sista träningen för året (slutet av november). Därefter kommer hon att få gå lite lugnare med andra ryttare om hon blir kvar. Jag kommer att rida ibland men inte träna på samma sätt som vi gjort hittills. Nu vill jag istället satsa på min fina bebis som det är dags att börja rida lite mer på snart. Det är ju bara månader kvar tills hon räknas som 4 åring!!!!


Sibban har jag ridit 1-2 gånger per vecka. Vi har hunnit vara ute i skogen och premiärgaloppera på skogsvägen. I onsdags red vi på ridbanan i alla tre gångarterna. Hade bytt bett till ett tredelat Sprenger bett med vanliga bettringar och det kändes inte alls lika bra som mitt vanliga tredelade. Sibban ville helst krulla ihop sig och det utan att jag ens försökte rida henne i form utan tvärtom försökte få fram näsan. I alla fall så sköter hon sig kanonbra och vi sitter numera upp direkt från stallet och rider iväg. Visst kan hon bocka lite i galoppen men än så länge relativt små bockar och inte så många. Jag är duktig och har säkerhetsvästen på och håller i halsremmen när det är dags för galopp.


 


Märta har inte åkt hem ännu men jag tror att hon kommer att hämtas i helgen. Himla synd att hon inte blev dräktig för jag tror att det hade blivit något fint av kombinationen med DIablo. Tyvärr kan man inte spara på hästarna och hennes ägare väljer att ta hem henne och försöka med halvblodshingst till våren. Trots allt har hon lämnat himla fina halvblodsföl hittills.


Diablo och Morris rids 2-3 gånger i veckan. Linnea tar med sig Diablo till ridskolan de två lektioner som hon rider i veckan. Det fungerar kanon!!! Diablo bryr sig inte ett dugg om de andra hästarna inte ens när de står precis intill eller kommer upp i baken. Han är verkligen helt fantastisk!!!! Emelie rider fortsatt Morris och även Fanny har börjat rida henne då och då.


     


Stina, Likören och Sibban har flyttat in i hagen med ligghallen. Den blev himla fin nu när duktiga Filip målat den (bild från i vintras). Ska försöka knäppa kort någon dag.


Blida gör framsteg hos duktiga Ida. Numera galopperar hon glatt omkring med henne på ryggen och blir mer och mer styrbar. Det kommer att bli bra det där!!!


Noorton är också en klippa. Totalt oberörd av att bli lämnad själv i stallet. Malin har varit ut på någon promenad med honom och han är superduktig. Det är en otroligt bra lösning för både mig och Malin. Hon får sällskap och jag får bebis lite hanterad.


I helgen är jag på besök i Lidköping. Kul att träffa alla fina vänner men nu ser jag fram emot några helger hemma. Det är trots allt en hel del aktiviteter inbokade med jobbet även nästa månad, men även en helg i Prag med Stefan. Det ser jag fram emot!!!


Kram på er alla!!!!



Ovido - Quiz & Flashcards