alotofhorses

Direktlänk till inlägg 13 september 2012

Debut i MsvC:2

Av Lotta Jansson - 13 september 2012 20:57

Idag har det varit en alldeles fantastisk höstdag. Eftersom jag och Corren skulle tävla idag slutade jag runt 13 och gjorde iordning den fina fuxtjejen. Under resan till tävlingsplatsen satt jag och njöt av det vackra vädret. Solen sken och det var sådan där härlig luft. Träden börjar så smått slå över i massor med färger och himlen var alldeles blå och klar.


Jag måste erkänna att jag var nervös när jag åkte till tävlingsplatsen. Hade varit ute och kollat på startlistorna och det var bara hästar med fantastiska stammar i listan. På anläggningen står flera kända svårklassryttare och merparten av starterna kom från hemmaklubben. Enligt min vän S ordnar klubben sådana här tävlingar för att deras egna ryttare ska få en chans att kvala till högre klasser. De lägger ut dem med kort anmälningstid och jag hade tur som blev tipsad om tävlingen och inte missade den.


Anläggningen hade jag gärna haft hemma. Fina stallar, ett härligt ljust ridhus och massor med fina hästar. När jag kom fram hade msvA klassen precis slutat och msvB klassen höll på. Jag funderade i mitt stilla sinne på vad jag gjorde där. Jag hör ju hemma i korpenserien och inte i den här divisionen. Såg den ena hästen flottare och rörligare än den andra. Vilka fantastiska hästar det finns!!!


Var trött när jag kom fram och eftersom jag var ute i god tid tog jag mig en powernap om fem minuter innan jag gjorde iordning Corren. Välbehövligt eftersom jag blev betydligt piggare efteråt. Tog god tid på mig och gjorde iordning mig själv och hästen. Funderar på att klippa Corren snart. Hon har redan satt en hel del päls och fäller som bara den. Skrittade fram en lång stund.


När jag satt där och skrittade såg jag S mamma på läktaren. Jätteroligt och trevligt att hon kom förbi och hälsade på sin häst. Jag fick lite hjälp med att hålla vattenflaska och ta av bakskydd. Tack snälla för hjälpen!


Corren kändes lite lång och oengagerad i början och låg lite för starkt i handen för min smak. Travade fram henne några varv och red lite övergångar. Sedan galopperade vi fram och jag tryckte på henne ordentligt precis som jag fått göra för A dagen innan för att få igång motor och få henne lite mer under sig med bakbenen. Fortsatte sedan att rida delar ur programmet och gradvis blev hon bättre och bättre. Innan det var dags för vår tur kändes hon helt okej. Väl framme för skänkeln och det var enkelt att öka och minska gångarterna. Fortfarande något lång och låg (i alla fall om man jämförde med alla flotta hästar på framridningen). Jag kände mig faktiskt som en riktig buskryttare från landet .


Tävlingen var utomhus och när vi kom ut blev Corren spänd och tyckte att det var lite läskigt. Det gick inte att trava runt ridbanan så man fick rida runt därinne några varv innan start. Corren skyggade lite och kändes lite låg i formen. Den fina bjudningen som vi hade i ridhuset fanns inte där längre utan hon stod emot. Det var som att rida med handbromsen i. Inridningen blev lite på dubbla spår eftersom hon inte bjöd fram. Mellantraverna och den ökade traven var usla. I öppnorna och slutorna blev hon seg och för låg i formen. Bakdelsvändningarna blev pannkaka. I galoppen vinglade hon och i de enkla bytena tog hon travsteg. Det var vingligt och vägarna lämnade en hel del till att önska. MEN vi genomförde hela programmet och gjorde sakerna på ungefär rätt plats (förutom min obligatoriska felridning där jag glömde första skritten och fick poängavdrag ). När jag kom ut var känslan att vi kan så himla mycket bättre. Jag kom faktiskt inte på ett enda moment som vi inte brukar göra bättre. Trots det var jag inte jättebesviken (jo på min egen pilotinsats men det är jag nästan alltid), det var trots allt debut i klassen för både Corren och mig. Aja, vi får troligen 4:or och 5:or för den här ritten var min känsla. Allt går i alla fall att förbättra....


Det dröjde innan protokollen räknades och jag pratade lite med tjejen i sekretariatet. Domaren som dömde dömer höga klasser och är känd för att vara snål med poängen, men dömer rättvist berättade hon. "Vi brukar ha henne på våra tävlingar för då blir inte våra ekipage besvikna på sina poäng när de kommer ut. "Jaha tänkte jag då får jag vara nöjd med 45 % och var helt inställd på den procenten. Så fick jag protokollet och döm om min förvåning när jag såg poängen. Det var 6:or nästan rakt igenom, en fyra (på den ökade traven där hon inte ökade alls trots att jag drev som bara den) och några 5:or. Utan felridning hade vi ridit på 57 % och nu blev det 56,67 %. Kommentaren längst ner var "Bussig häst men man skulle önska att den jobbade mer bakifrån och blev lättare fram". Stämmer precis med min känsla, saknade motorn programmet igenom.


I alla fall kändes det som jag vunnit när jag åkte hem . Jag var fortfarande inte helt nöjd med min egen insats, men otroligt nöjd med procenten. Jag var så säker på att vi skulle komma sist när jag åkte hem så jag brydde mig inte ens om att kolla var jag låg i placeringslistan. När jag kom hem såg jag att vi kom 8:a av 14 startande . Vi var kanske inte helt värdelösa ändå och jag blev faktiskt sporrad av dagens start att försöka igen. Det känns inte som det skulle vara helt omöjligt att kvala en dag när det mesta stämmer. Därför laddar vi om för att rida MsvC:1 på söndag (debut i den klassen) och jag hoppas på en mindre tittig tävlingsbana och en mer avslappnad Corren med egen bjudning. Det är i alla fall otroligt roligt att tävla de här klasserna, programmen är mycket roligare och jag rider ju på liknande procent ibland i LB starterna när Corren blir så här introvert på banan .

 
 
Jeanette

Jeanette

14 september 2012 14:49

Du är så himla duktig! Jag tycker du ska vara stolt över dig själv! Kram

http://asunnysky.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards