alotofhorses

Direktlänk till inlägg 6 september 2012

Städmani och tömkörning

Av Lotta Jansson - 6 september 2012 21:15

Igår var jag ledig från jobbet eftersom jag ska jobba fredag-lördag denna helg. Passade på att städa hela nedervåningen ordentligt. Det var inte städat sedan festen och det stod saker överallt. Jag mår bäst när jag har ordning omkring mig, men oftast så hinner jag inte hålla ordning. Det brukar hålla sig max två dagar och sedan står det saker överallt igen. Nu blev det i alla fall rent och fint och luktade gott.


När städningen av huset var klar satte jag och Sara igång med att städa ur garaget. När vi flyttade i vintras kastade vi in massvis med saker där som skulle kastas. Nu åkte de ut och vi sorterade i en tippenhög, en brännhög och en Stefan hög där vi lade saker som kanske skulle sparas. Det blev fint i garaget och nu kan Sara använda det när hon ska måla. Jag har nämligen skåpet som Sara håller på att måla till vår hall stående i en box i stallet och nu vill jag kunna stalla in hästarna snart. Gunnar och Stefan gjorde stora ögon när de såg allt som fått plats därinne, men jag tror att båda tyckte att det var ganska så skönt att få tomt. Nu kan vi som sagt var få plats med två bilar därinne och de slipper stå ute en vinter till.


Idag fortsatte jag städmanin med att börja städa ur stallet. Mockade ur den sista boxen och sopade ur den. Ska sopa ur de andra två också och sedan är det bara att spåna upp boxarna. Jag hoppas att vi ska få in fin halm i år så att hästarna kan stå på halm. Det har varit en bristvara de senaste åren och vi har varvat spån/torv. Jag kommer att ha fyra hästar på stall i höst/vinter (Corren, Sibban, Diablo och Morris). I lösdriften kommer Stina och Likören att gå (och eventuella inackorderingar om det är någon som vill flytta hit).


Jag har tömkört Sibban idag. Har tömkört ett fåtal gånger med blandat resultat. I början var hon lite svårstyrd och vi vinglade lite hit och dit. Jag hade gjort om hinderbanan som vi hade på måndagens hopplektion till bommar på marken och använde dem som styrövning. Bommar bekom inte fröken Röd det minsta. Spände sedan om till ledande innertöm och tömkörde i trav på volt i båda varv. Sibban var härligt lyhörd och det var bara en gång som det pös över och hon exploderade i några bocksprång (brukar vara mer när vi longerar). Gjorde några övergångar till skritt. Sedan spände jag om igen och skrittade lite över bommarna igen och då fungerade styrningen bättre. Sibban är väldigt "lätt" i munnen och vill gärna krulla ihop sig lite när hon får stöd i munnen. Imorgon ska jag rida en sväng igen innan jag åker till Linköping.


Corren har fått nya skor idag. Det behövdes för hovarna hade gått sönder kring sömmarna. Nu är hon fin igen och imorgon ska vi ut och galoppera i skogen. "Min" andra fina röda häst.

 
 
Ingen bild

Stina

7 september 2012 18:47

Oj vad härligt att städa bort en massa skrot! Duktiga Sibbilibbsom fårbörja jobba igen! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards