alotofhorses

Alla inlägg den 5 september 2012

Av Lotta Jansson - 5 september 2012 08:59

...och det är så roligt att rida!!!!


Först var jag sen från jobbet, men min gulliga make hade lagat mat så jag hann kasta i mig lite innan jag gick ut och gjorde iordning Corren. Filip hade föräldramöte i skolan och jag tog med mig ridkläder och häst för att åka vidare till dressyrträningen efteråt. Tur att mina hästar alltid är okomplicerade vad gäller att stå på transporten. Är inte det helt normalt att ta med sig hästen på föräldramöte?


Jag hade inte hunnit rida Corren på tre dagar innan dagens träning så jag visste att hon troligen skulle vara lite styv och stel. Var dessutom lite sen och hann inte rida fram själv som jag planerat först. Nu gör inte det så mycket med Uffe, han är otroligt duktig på att se till hästens bästa och en stor del av passet var av lite framridningsstuk. Hann i alla fall trava några varv rakt fram innan det var dags och ja Corren var lite mer i armarna än vad jag är bekväm med precis som jag trodde.


Först fick vi rida hästarna i rund och låg form i skritt. Det fick inte gå för fort utan vi skulle rida långsamt för att de skulle komma ordentligt upp över ryggen. Ur det fick vi trava för att sakta av och skritta långsamt igen. Många övergångar helt enkelt. Corren var duktig hon älskar ju när hon få gå lång och lite låg. Dessutom är hon så känslig på förhållningar i sitsen och det är härligt att bara kunna sitta till så saktar hon av. Fina tjejen!


Sedan skulle vi rida riktigt långsam trav på kortsidorna, rakrikta och öka traven på långsidorna. Därefter samla igen och en ny ökning på nästa. I början var Corren inte helt rakriktad i högervarvet och jag fick tänka yttertygel innerskänkel för att få henne rak. När jag fått till rakriktningen kändes hon fin och sista travökningen på diagonalen kände jag att hon höjde framdelen. Coolt!


Efter lite skritt red vi samma sak i galopp. När jag sätter igång hästen efter den samlade galoppen måste jag våga panga på de första stegen så att det blir skillnad. Corren var superduktig och helt rak i galoppen!


Därefter fick vi rida på volt i trav och leda in hästen på en mindre volt med hjälp av ledande innertygel. Framdelen skulle ledas in mer och mer för varje steg och hästarna skulle jobba riktigt runda och låga och vara rejält rundade i bålen. När det kändes bra öka volten igen och göra en ny minskning. Corren ville först mest böja halsen och huvudet och inte runda bålen så mycket. Hon ville inte riktigt följa med in med hela framdelen och det blev lite vingligt. Men så småningom kändes det helt okej i båda varven. Gjorde samma jobb i galoppen och då var hon riktigt fin!!!


Efter en skrittpaus red vi skänkelvikning på diagonalen till medellinjen, fortsatte medellinjen rakt fram och red en ny skänkelvikning på nästa diagonal. Skänkelvikningen skulle vara brant mot en punkt som vi bestämt själva. Först var jag lite otydlig med punkten och när jag fokuserade på en sådan gick det bättre. I skänkelvikningen undan höger skänkel får jag passa så jag inte släpper ut vänster sidan för lång.


Jag är väldigt fokuserad på att hästen ska kännas bra i handen hela tiden. Uffe tyckte att jag inte skulle vara det utan koncentrera mig på att rida travtakten och bara gunga med i traven.


Red samma sak i galopp. När man gjort skänkelvikningen skulle vi vara noga med att ställa om i galoppsidan så att hästen kände sig trygg i den galopp som den gick i. Vi fick välja om vi skulle byta galopp eller fortsätta i samma varv. Bytet skulle i så fall ske på medllinjen. Först skulle vi ställa om, sitta kvar i gamla galoppen och sedan byta galopp.


Därefter fick jag rida en serpentin med tre bågar där jag skulle byta galopp i varje båge. Innan medellinjen skulle jag ställa om (dvs om jag rider vänstergalopp i bågen ställer jag om till höger) och efter bågen skulle jag byta. Detta för att få Corren att vänta på mig och inte byta före. Lära Corren ett system för att byta galopp på hjälpen som hon är trygg i. Jag hade lite dålig galopp och bytena i början blev inte så bra. Jag drev på lite mer och tänkte stampig galopp fick till två fina, rena byten och då gav vi oss.


Avslutade med att lägga ner hästarna. Berättade att jag skulle rida några msv C nu och Uffe tyckte som Anna att jag skulle försöka kvala Corren till msv B. Nu är det två tränare som tycker att jag ska göra det så då kan det kanske inte vara en omöjlighet? Fina Corren!


 

Skapa flashcards