alotofhorses

Direktlänk till inlägg 2 september 2012

Fest, Ekebydag, regnande och inställd tävling

Av Lotta Jansson - 2 september 2012 21:49

Jag tycker det är jobbigt att blogga när jag kommer efter och har mycket att berätta. Gör en snabb resumé av det som hänt sedan sist så ska jag försöka bättra mig på bloggfronten.


Förra helgen firade jag och Stefan våra 40 årsdagar. Ja, jag fyllde ju för ett år sedan men då hade vi inte riktigt tid utan bestämde att vi tar en gemensam i år när Stefan fyllde. Vi hade öppet hus och det kom massor med vänner. Det var lite spännande eftersom vi inte visste vilka som skulle komma och heller inte hur många. Skulle maten räcka och vinet och ölen???? Från Lidköping kom ett helt gäng som vi blandade med grannar, släktingar, hästvänner, andra vänner, Stefans slaktarkompisar och allt som allt kom det ett 70 tal personer. I början var det lite stressigt och jag sprang mest och fyllde på mat men senare lugnade det ner sig och jag fick sitta och prata. Jag hoppas och tror att de flesta hade roligt. Vi hade i alla fall skoj och hade en riktigt trevlig kväll. Inget kalas utan kras och fram på kvällen flödade det lite testosteron och adrenalin när gubbarna började bryta arm och rätt som det var hade vi inget köksbord längre. Oooops! Nu går det att laga men det lär säkert ta ett tag innan det händer :). Vi satt kvar fram till 4 på morgonen och lyssnade på gamla 80 tals hits. Kan man ha det bätte än att ha en massa vänner runt omkring sig på fest? Det skulle man ordna oftare.


Denna helgen skulle jag ha debuterat msv C:2 men det regnade så mycket att tävlingen ställdes in. Istället tog jag och Linnea och lastade på Morris som fick fungera som ponnyridningshäst under Ekebydagen. Arbetsfördelningen var att mamma ledde och Linnea tog betalt. Det var trevligt och Morris skötte sig kanon. De är henne vi får tacka för maten eftersom vi åkte och köpte thaimat för pengarna. Barnen fick dessutom lite fickpengar över så det var en lyckad dag.


På hästfronten är det lugnt:


Corren Camilla red henne veckan innan festen för jag hade så mycket att göra. De provade bland annat på westernridning som Camilla är en fena på och som Corren ska ha fuskat lite i förr. Corren fick högsta betyg även av Camilla. Själv red jag tre pass där jag började med att rida ut och fortsatte med att träna för msv C:2. Jättetråkigt att starten blev inställd pga allt regn men det går fler tåg. Närmast väntar Uffeträning på tisdag, första för terminen och det ser jag fram emot. Nästa tävling blir den 13 september som får bli debut i msvC för oss istället.


 


Sibban har haft semester efter 3 årstestet. Igår tog jag in henne och gjorde iordning henne för första passet efter ledigheten. Hon är bra cool min pålla som står helt lugn själv i stallet när jag pysslar och donar. Började med att longera några varv innan jag hoppade upp. Lite brall i longeringen och sedan tröt bjudningen lite när jag satt på ryggen. Hon sköt lite rygg när jag drev på henne (hade glömt spöet). När vi travat några varv och provat vända över några gånger gav vi oss. Egentligen skulle jag ridit idag men det fick vara eftersom jag var ganska så trött efter en dag ute i blåsten med Morris på Ekebydagen. Det är i alla fall himla roligt att vara lite igång igen med min röda.  


Likören har vi hämtat hem igen. Lastningen gick riktigt bra. Det var inga som helst problem med att släppa ihop henne med flocken igen. Hon har haft en toppensommar hos Anna och har fått träna på att stå på box, stå uppbunden, ledas och lyfta fötter. Kanonbra!!! Tack snälla för all hjälpt Lovisa och Anna! Hon är dock stor och jag har därför bestämt mig för att sälja henne om jag hittar rätt köpare.


Blida har åkt till Anna istället för Likören. Ida har henne på foder och jag får Blida riden. En toppenlösning för mig som har lite svårt att hinna med att rida ytterligare en häst. Nu väntar igångsättning och sedan får vi se om det blir lite träningar och kanske tävlingar så småningom. Det beror lite på om Blida är dräktig eller ej. Vi betäckte henne nämligen med Diablo vid senaste brunsten.


 


Noorton har varit cool trots att mamma är borta. Han har adopterats av Sibban och de två leker mycket tillsammans i hagen. Först jagar Noorton Sibban och sedan är det tvärtom på tillbaka vägen. Det ser jätteroligt ut. Noorton kommer att åka till min kompis Malin som sällskapshäst när hon hittar någon häst som hon vill ha.


 


Morris rids en hel del. Hon har fått en medryttare i Emelie som rider när de har tid. Linnea försöker också rida henne ibland. Hon har tagit Starlights roll och om det kommer barn som vill rida som inte är så vana är hon fantastisk. Morris har dessutom börjat hoppa och gör det riktigt bra när hon är på det humöret. Hon och Linnea var på ridläger tillsammans i slutet av sommaren.


 


Diablo har busat lite med Linnea som fått rida Morris istället. Som ridlärare ser jag ofta barn som ramlar av och tycker inte att det är så farligt men som mamma var det otäckt. Nu har det inte varit så farligt. Diablo har bockat lite när han tyckt att det har varit roligt att hoppa och då flyger Linnea med sina 22 kg. Linnea har inte blivt rädd och vill rida men mamma har bromsat lite. Istället har Filip fått rida, jag har försökt att longera och vi har även haft hjälp av Ida som har Blida på foder. Förhoppningsvis kommer Ida att tävla honom lite nästa år om allt går som det ska. Linnea ska få börja rida honom lite igen och vill ta med sig honom till ridskolan. Det går nog bra för han är en gentleman som skiljer på nytta och nöje. Först måste vi dock kolla upp Linneas höft. Hon blev avslängd av en klasskompis ponny förra veckan och har fortfarande ont i höften vissa rörelser.


Det är konstigt det där. Först är barnen nybörjare då ramlar de inte av och hästarna är snälla (troligen för att inte barnen kräver så mycket). Sedan hamnar de  i nästa stadie då de börjar kontrollera hästarna men har inte alltid rätt timing vilket gör att de trillar av ofta och hästarna busar (där är Linnea nu, hon har ramlat av ofta det senaste på flera olika hästar). Sedan lär man sig rida och fixar timingen bättre och då sitter man också kvar. Fast fullärd blir man aldrig och det är det som är en av tjusningarna med att rida.


 


Stina ska jag åka och dräktighetskolla inom kort. Det har snart gått 90 dygn och jag tror och hoppas att hon fortfarande är dräktig. Ser så mycket fram emot kombinationen mellan Rubin x Stina.


 


Märta har tyvärr inte blivit dräktig. Hon kommer att åka hem till sin ägare igen när de hittat något ställe att ha henne på.


Så det var en sammanfattning. Nu ska jag försöka vara lite duktigare med bloggen ett tag framöver!!!

 
 
Ingen bild

Stina

4 september 2012 11:04

Ha, ha gick köksbordet sönder.... !Låter som att ni fick en riktig kalasfest! Du är så duktig på att blogga ändå, kul när det kommer info! Får se om jag orkar komma igång nu, men det är väl tveksamt ;-)
Hoppas jag kan se er den 13e och lycka till med Uffeträning i kväll! Kul att Sibban ska igång igen, hon är fantastiskt fin!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards