alotofhorses

Alla inlägg den 15 augusti 2012

Av Lotta Jansson - 15 augusti 2012 21:30

Mitt liv precis nu är otroligt stressat och jag känner mig speedad till max. Kom tillbaka till jobbet efter semestern och möttes av att telefonen ringde så fort jag lagt på, en mailkorg med massor med mail och en hel hög med lammrapporter att stansa. Eftersom Madde har semester den här veckan och det är sista registreringsdatum inför avelsvärderingen är på måndag är det många besättningar som behöver oss för att komma vidare. Till Madde sa jag att göra så mycket hon hann med och försöka släppa det andra, men det klarar jag inte av själv. Alltid enklare att säga åt andra vad de ska göra....Det är svårt att släppa jobbet när man vet att det drabbar andra när jag inte hinner med att svara på alla frågor. Har jobbat över både måndag och tisdag och har redan varit vaken om nätterna....På måndag är Madde tillbaka igen och då hoppas jag att vi snart kan lugna ner tempot till ett lite mer normalt. 


Idag har vi firat Linnea som fyller 10 år. Tänk att hon blivit så stor min lilla tös!!! Det firade vi med thaimat och bjöd släktingar och vänner på fika på kvällen. Marängsviss istället för tårta ville Linnea ha så det blev det. Gladast blev hon över sin nya telefon en HTC Wildfire S. Linnea är på ridläger hos Susanne med Morris tisdag-torsdag och det har blivit en del skjutsande fram och tillbaka. De har i alla fall skoj på ridlägret och det är det viktigaste! Igår hade hon och Morris slagit hopprekord och hoppat hela 55 cm. 


GRATTIS LINNEA PÅ 10 ÅRS DAGEN!!!!


 


På fredag åker vi till Norrköping och Kolmården över helgen. Lite ledigt för hela familjen innan skolorna drar igång på måndag. Vi har inte haft någon semester hemifrån i sommar så det ska bli skönt. Jag hoppas att jag kan varva ner i helgen för på måndag är det troligen extremt mycket att göra på jobbet.....


Nästa vecka har jag inriktat mig på att inte rida och istället efter jobbet förbereda för nästa helgs stora happening: min och Stefans 40 års öppna hus. Det blir till att laga mat och städa om kvällarna innan gästerna från Lidköping dyker upp på fredagen. Det ska bli himla roligt att få träffa alla! Alla vänner som har lust är varmt välkomna till oss efter klockan 15 lördagen den 25!!!!!


Trots att jag var så stressad idag att jag nästan hade ont i bröstet lyckades jag ändå komma iväg på en dressyrträning för Anna Hedbys. Hade planerat att börja göra iordning hästen i god tid för att slippa skynda mig men med alla mail i inkorgen blev det en längre stund vid datorn på jobbet än planerat. Corren blev snabbt avborstad och det blev skydd istället för lindor. Hann trots det rida fram tio minuter innan träningen började. Hon kändes inte lika loss och mjuk som hon var i söndags inledningsvis men då hade jag trimmat 20 minuter dressyr om dagen flera dagar i rad och nu hade hon vilat i hagen sedan tävlingen. Anna frågade hur det gått och jag berättade om LA:1:an som vi red i söndags och vår plan att starta msv C härnäst. Bra sa Anna nu ska vi träna på att rida ihop Corren lite mer och få igång bakkärran och upp henne ifram och sedan träna igenom msv:2 programmet och vad man ska tänka på!


Först fick jag börja med att rida henne på volten och böja och bända loss henne lite. Fortsatte ganska så snart i galopp där jag gjorde snabba växlingar mellan att rida henne utåt och inåtställd för att övergå till sluta, sedan rida öppna och förvänd sluta. Ökade och minskade galoppen längst fyrkanten. Därefter red vi på en liten fyrkant i skritt och gjorde bakdelsvändningar i hörnen. Därefter samma sak i anda varvet. Anna berömde mig för att jag har en mycket bra ridkänsla, själv känner när jag behöver sätta in en hjälp och alltid i stort sett sitter korrekt med sittbenen i rörelserna och enkelt växlar mellan dem. Det måste jag tacka Uffe för! Det är han som lärt mig att rida tekniskt korrekt!


Därefter tog vi oss igenom msvC:2 programmet och därefter tränade vi delar av programmet: 


-öppna, s-båge-sluta. Träna på att rida öppnan med flyt och utan att vingla. I första S-bågen tänk på att vända in framdelen och titta mot A, följ medellinjen två steg och vänd sedan tillbaka till andra långsidan. I slutan behöver jag tänka framåt för att det inte ska se segt ut. S bågen var svår att få till korrekt. Det blev gärna lite hörn i bågarna men efter ett antal bågar blev det bättre men det här behöver vi träna mer på. 


- bakdelsvändningarna. Tänk på att börja bakdelsvändningen genom att vända ordentligt åt sidanoch få med yttersidan, annars blir det lätt för mycket sidvärtsrörelse. Börjar man vända ordentligt de första stegen är det enkelt att rida de sista stegen. Bakdelsvändningarna som vi gjorde var bra. Något stora men jag ska tänka lite större för att få in bjudningen i dem. Tänk på att sitta med runt i bakdelsvändningen och tänka framåt och inte tänka åt sidan. Successivt kan jag centrera dem. 


- förvända bågarna med enkla byten. Tänk på att rida ut den andra bågen ända till väggen innan jag svänger. Ställ lite utåt och titta på innerögat. Innan det enkla bytet luta mig tillbaka ordentligt för att förvarna henne om att det kommer. Därefter ska det vara direkt skritt utan travsteg, två steg skritt och sedan galopp igen. Tränade detta först på volten där jag fick galoppera och göra enkla byten med bara några galoppsprång emellan. Därefter fick jag rida förvänd galopp och följa långsidan i förvänd galopp och öka och minska galoppen för att hon skulle känna att jag red henne i den förvända. Gjorde en del övergångar förvänd-skritt-förvänd både på rakt och böjt spår. Därefter red jag linjen i programmet och då var det mycket enklare. Det är viktigt att jag tränar på enkla byten så att de blir befästa. Corren måste veta vad jag vill när jag rätar upp mig och ber om skritt. Träna vägen så att Corren känner igen sig. 


Msv C programmen behöver man träna så att de sitter och hästen känner igen sig. Det gick riktigt bra på träningen och var så himla roligt. Anna tyckte att nu rider du några msvC och kvalar till msvB (hon har höga tankar om oss hon, herregud inte kan vi rida på 62 %) och sedan försöker du hinna starta msvB också innan du lämnar hem Corren för byta kan hon väl. Ja, hon kan men jag är inte så himla bra på det. Det är jag inte bekymrad över säger Anna. För dig med din känsla är det enkelt att lära dig att byta galopp. Det är himla skoj med Anna för att hon verkligen får ryttaren att tro på sig själv. Hon är så himla positiv samtidigt som hon ställer krav och motiverar ryttaren att träna vidare mot nästa nivå. Efter en tuff dag där jag grinade lite på väg till träningen för att jag var så stressad var det här precis vad jag behövde och jag hittade energi igen. Hur skulle jag klara av att leva mitt liv utan att få träna? 


 


Corren, fantastiska Corren, som alltid gör allt man ber och tar i lite mer om man ber om det. Jag blir rörd och berörd över hennes arbetsvilja och önskemål om att vara till lags. Jag blir glad av henne. Hon var trött och genomsvettig efter dagens träning. Vi gick runt terrängbanan i skogen efteråt så att hon fick skritta av sig all mjölksyra. Nu blir det lite mindre ridning för mig fram till festen. Camilla har lovat att rida henne några pass för att hon ska hållas igång. Den 2 september är det debut i msvC:2....Det ska bli så himla roligt oavsett hur det går!!!!









Ovido - Quiz & Flashcards