alotofhorses

Alla inlägg den 5 augusti 2012

Av Lotta Jansson - 5 augusti 2012 19:58

Världen är inte så stor och ibland sker saker av en slump.


Av en slump....


-......köpte jag Blida på annons förra året tjuvbetäckt och i januari föddes Noorton.


-..... hittade jag nämligen Noortons pappas Koh-I-Noors ägare på facebook och blev vän med henne


-....pratade jag med henne om DNA analys för att säkerhetsställa faderskapet och fick höra att hon skulle visa Kocko som han kallas på 3 årstest i Rånäs.


-....erbjöd jag mig att hjälpa henne och visa för att de var kort om folk.


För två veckor sedan åkte jag därför till Rånäs för att för första gången träffa Kocko (och hans trevliga ägare Annika och Ellen) och vara med och löshoppa inför testet. Det var en mycket trevlig bekantskap och en riktigt snygg ponny. Provade att springa med honom och det gick bra och så fick jag äran att visa honom. 


Idag var det dags för 3 årstest och jag möttes av en mycket fin Kocko i knoppar. Kocko mättes till 146,7 cm och var helt cool vid mätning och medan vi väntade på vår tur. När hästen före gick in provade jag att ställa upp och springa med honom en gång och sedan vilade vi en stund till innan vi gick in i ridhuset.


 


Inne i ridhuset gick vi ett varv runt ridhuset innan vi släppte för lösgalopp. Kocko hade aldrig lösgalopperat förut men gjorde det med bravur i båda varv. Därefter var det dags för löshoppning och Kocko som varit lite tittig på bommar tittade inte alls utan gjorde sitt jobb och som han hoppade. När han hoppat höjden som han behövde hoppa frågade K-G om han fick höja och det fick han naturligtvis. Kocko flög över den breda oxern och taxerade fint in hela tiden.


Därefter visade jag honom för hand och det var ganska så trångt för Kocko att klara av att visa sin fina trav men det gick hyfsat bra i alla fall. Till slut kom kommentarerna och poängen.....Kocko fick 9-8-7 exteriört, 8-8-9 på gångarterna och 9-10 i hoppning. Totalt räckte det till 49 p som dressyrtalang och 52 som hopptalang och det vann han både dressyr och hoppmomentet med. Dessutom sa K-G att han dittills varit i särklass den bäst visade hästen och det var ju skoj!!! Mycket väl visad!


 


Det bästa var dock inte poängen utan temperamentet. Hur lugn och fin som helst utanför och i ridhuset, men ändå vaken och lyhörd och gjorde sitt jobb. Så himla trevlig och välhanterad helt enkelt!

 

Jag har i alla fall bestämt mig för att behålla Noorton ett tag till och se vad det blir av Kockos oäkting. Han är otroligt lik sin far och rör sig fantastiskt spänstigt och verkar lika trevlig i temperamentet. Visst är de lite lika?


 


Har haft lite flyt när jag visat hästar (naturligtvis har jag inte visat själv men varit med och visat). Vi började med Annikas Poppe för några år sedan som blev klass I i båda, fortsatte med Camillas Gullan som fick dubbla utmärkelser och vann hoppningen på kvalitetstävlan, därefter Sibban som fick dubbeldiplom och nu Kocko som fick dubbla utmärkelser. Lägg därtill alla fölvisningar där alla utom en visad fölis fått klass I så känns det som man börjar få lite kläm på det här! I alla fall så är det otroligt roligt att visa häst och nu funderar jag på om jag ska ta med mig någon ponny och åka till Vätö i september. Det lutar åt att jag ska damma av Morris i så fall och visa henne. Men vi får se!!!


Stort grattis i alla fall Annika med familj och jag önskar er all lycka i framtiden. Ser fram emot SM om några år när Kocko vinner alltihop!!!


På eftermiddagen kom Ida och Lovisa och vi provade att lämna Noorton i hagen när de skulle rida. Noorton togs väl om hand av Sibban och Stina och var lugn. Någon som inte var lika lugn var Blida som skrek och ropade på sin son när Ida gjorde iordning henne för ett ridpass. Lovisa red Corren och jag ledde Blida i början och sedan red de en kortare sväng i skogen. Det hade gått superbra och inne i skogen hade Blida varit tyst och lugn. Några kort på vår vackra skimmel:


   


Därefter bad jag Ida att rida ett pass på Diablo. Det såg fint ut och Ida red honom bra. Nu hoppas jag att Ida tar grönt kort så ska hon få tävla honom lite. Det är bra att en större ryttare rider Diablo lite ibland. Bushästen har nämligen testat Linnea lite de senaste ridpassen. Inte mycket och för det mesta sköter han sig. Det började med P&J i Sund där Linnea red 0:a två gånger i 40 cm men där Diablo bockade av henne efter första klassen (efter mållinjen så hon fick den eftertraktade rosetten). De var i alla fall superduktiga och Linnea red fantastiskt fint. Fattar ni att jag är stolt över henne? :



Sedan var hon på hoppträning för Lotta Backlund i onsdags och då bockade han av henne igen. Linnea slog sig lite men hoppade upp igen och red banan en gång till, men jag som mamma var lite hönsmamma. Lugn sa Linnea´, gå och ställ dig på läktaren. Tror egentligen att han mest är glad och tycker att det är så skoj att hoppa men Linnea med sina 22 kg har inte en chans när han småskuttar.


Vi provade att betsla upp med starkare bett men det tyckte inte Linnea kändes bra så nu har jag satt på honom en tygel som går från sadeln till bettet för att hindra honom att rycka tyglarna ur handen på Linnea. Det fungerade hyfsat bra och då låter vi det vara så ett tag. Diablo har inte ridits av en så liten och lätt ryttare tidigare, men Linnea kommer snart att växa i honom och så tuff som hon är kommer hon snart att klara ut buset.


Annars har jag hunnit med att titta på OS. Himla skoj att se alla svenska ryttare i fälttävlan, dressyr och hoppning som rider så fint. Nu håller vi tummarna för fler medaljer!

Ovido - Quiz & Flashcards