alotofhorses

Direktlänk till inlägg 14 juli 2012

Blida och Noorton

Av Lotta Jansson - 14 juli 2012 10:00

Blida har gått på smalbete under sommaren tillsammans med Noorton och Annas Lilleman. Lilleman heter egentligen Skyborne Kapten Morgan och är Diablos och Morris 2 åriga avkomma som gick vid sidan av Morris när vi köpte honom. En riktig liten stjärna som är snygg, hoppar bra och rör sig fantastiskt.


Blida är till salu och jag tycker att jag har varit duktig som låtit bli att betäcka henne trots att jag är sugen emellanåt. Planen är att jag ska sätta igång henne och utbilda henne för att sälja henne. Har hunnit longera henne någon gång och även provat att rida henne. Hon är grön i ridningen men hyfsat styr och stoppbar. Inte riden i form och orkade inte riktigt i galoppen.


För några veckor sedan tyckte jag att Noorton tunnat ut något över ryggen och han har inte tappat fölpälsen. Mask tänkte jag direkt och avmaskade honom. Noorton blev dålig efter avmaskningen, fick diarrée och åt dåligt. Som tur var hade jag Diarsanyl hemma så jag tryckte i honom det och han blev bättre. Nu är han pigg igen men han rasade i vikt de dagarna som han var sjuk. Det går fort när de är små. Därför rids inte Blida precis nu och Noorton får äta upp sig innan han ev. säljs. Han är riktigt fin annars och rör sig mumma!


Eftersom Noorton varit dålig släppte vi ut hästarna på ridbanan några timmar per dag för att de skulle kunna äta lite mer gräs. Lilleman råkade äta lite väl mycket och fick gaskolik. Han var riktigt dålig och ville bara lägga sig ner. Veterinären kom ut och efter smärtstillande och dropp piggade han på sig. Anna tog hem honom och nu går han med hennes hästar igen. Skönt att han mår bra igen.


Blida och Noorton går nu i naturbeteshagen. Jag skulle gärna släppa in dem till halvbloden men vågar helt enkelt inte eftersom det är så himla mycket betestillväxt denna regniga sommar. Vi har inte ens öppnat hela sommarhagen (betet brukar vara slut vid den här tiden på sommaren) och hästarna är tjocka. När halvbloden ätit upp det värsta kommer jag släppa ihop dem. Det är bra för Noorton att få lite kompisar särskilt om jag ska börja rida morsan.


Tog in Blida och Noorton i stallet häromdagen och ryckte manen på Blida. Hon ser nu ut som en sporthäst och blev superfin. Noorton stod under tiden uppbunden i gången och vi provade även att lyfta fötterna. Det var lite läskigt tyckte han men det gick ändå bra!


Ja, det var väl en kortare resumé om vad som hänt med Blida och Noorton sedan sist!


/Lotta




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards