alotofhorses

Alla inlägg den 13 juli 2012

Av Lotta Jansson - 13 juli 2012 20:28

Det är Diablo det!!!! Alltså jag trodde inte att jag skulle bli så förtjust i denne lilla gentleman på så kort tid, men han är fantastisk på alla sätt. När jag köpte honom var det mycket för att få en läromästare till Linnea men även för att kunna betäcka med honom, avelsintresserad som jag är. Jag är helnöjd på båda punkterna. Vilken kille!!!


 

Som avelshingst är han otroligt enkel att hantera. Han är lyhörd och lyssnar på sina tjejer och på den som håller i grimskaftet. Ja, för vi betäcker i grimma och grimskaft och han lyssnar på den som håller i tills han får hoppa upp. Visst kan han vara lite ivrig ibland men så fort brunsten är över så visar han sparsamt med intresse för stoet. Helt enkelt en rutinerad gentleman.


Fertil är han också och tjejerna i Värmland liksom Morris har tagit sig på första försöket. Morris släppte vi helt enkelt in i hagen till honom och han fribetäckte henne efter en hel del uppvaktning.


Marta blev inte dräktig på första försöket och det beror nog på att Diablo är lite kort i rocken när han betäcker ett så stort sto. Första brunsten var lite "testbrunst". Vi började med att prova att betäcka i nedförsbacke men det fungerade inte så bra. Diablo hade svårt att få fäste när han blev lite ivrig och ramlade omkull någon gång. Stefan grävde därför ut ett dike som vi backar ner Marta i och där fungerar betäckningen helt okej. Större ston än Martas 160 cm tror jag inte att han klarar av. Vi har gjort ytterligare ett försök i den senaste brunsten och fått till flera bra försök. Planen är att jag ska åka och dräktighetsundersöka Marta vid 17 dygn och ev. behandla henne om hon inte är dräktig. Troligen gör vi ytterligare ett försök efter det, men det börjar bli sent på säsongen.


I år har vi inte annonserat ut honom eftersom vi ville känna oss för. Vi har haft några förfrågningar på honom men inget sto som kommit utifrån. Har ju en bra deal som gör att om man inte får dräktigt i år får prova igen nästa år utan extra kostnad.


Diablo är en klippa även som barnponny. Han skiljer på nytta och nöje om man säger så. När han märker att det inte är betäckning på gång står han som ett ljus på gången. Det är mysigt att bli ompysslad tycker han. Vi har köpt en Globus Esperanza hoppsadel 15,5 tum som sitter helt okej. Inte helt perfekt eftersom Diablo är så kort i ryggen men med padd fungerar det.


 


Linnea red ut i skogen tillsammans med Tyra på Morris innan hon åkte till Lidköping och han var en pärla även där. Lite pigg men Linnea såg gladare ut ju fortare det gick. Sa jag att min dotter är totalt orädd? Diablo är trots att han är pigg ändå lydig och stannar om man tar tag i honom. Sedan Linnea åkte till mormor har jag ridit Diablo två gånger och longerat en gång. Inga långa pass naturligtvis eftersom jag är lite för tung för honom men han är otroligt härlig att rida. Trots att han bara är 119 cm hög känns han inte så liten att rida. Jag hade till och med med honom på en Uffeträning i maj och han var så himla duktig. Fin trav och fantastisk galopp (är ni snälla kan ni få se på en kort film på islandshästryttaren). Vi gjorde till och med början till galopp piruetter. Sedan har Ida ridit honom tillsammans med Lovisa på Morris/Corren vid två tillfällen. En skogstur och en hopplektion på ridbanan. Hon rider Diablo riktigt bra och det såg fint ut när de hoppade. Jag hoppas att de kommer fler gånger tjejerna.


 


Nästa vecka åker Linnea på ridläger med honom. De kommer att rida ett dressyrpass och ett hoppass per dag. Jag kommer att hålla lektionerna på lägret så jag kan hålla ett öga på ekipaget. Förhoppningsvis sköter han sig lika bra som han gjort hittills. Fungerar det inte byter vi häst och Morris får ställa upp istället, men Linnea vill helst rida vackra, svarta hingsten.


Morris får rycka in och ridas när Linnea har kompisar hemma. Vi har skott henne fram nu och hoppas att hon ska vara mindre ömfotad på ridbana och på grusväg. Det fungerar bra och hon ser pigg och glad ut. Jag har longerat även henne och vilka fina wm ponnyer jag har. Tror att de kompletterar varandra riktigt bra avelsmässigt. Morris har större trav än Diablo (visad med 9:or) men Diablo har en bättre galopp. Dessutom hoppar de bra båda två! Morris är längre i kroppen än Diablo och avkommorna har visat sig bli ett mellanting. Det ska bli spännande att se vad som kommer ut nästa år!  


Nej, nog med skryt över min fina hingst.


Ha det gott alla glada människor!


Kram


Lotta



Ovido - Quiz & Flashcards