alotofhorses

Direktlänk till inlägg 4 juli 2012

Dräktiga ston.....

Av Lotta Jansson - 4 juli 2012 18:00

Jenniemy ringde i slutet av maj och berättade att Morris var brunstig. Vi hämtade hem henne från ridskolan och det var roligt att se att Diablo och hon kände igen varandra. Det blev ett fasligt gnäggande på båda två. Morris släpptes direkt ut i hagen till Diablo och första dygnet fick han nöja sig med uppvaktning. Dagen därpå betäckte han för första gången. Det är nu några veckor sedan och Morris visar ingen brunst så jag antar att hon är dräktig. Det fungerar jättebra att ha Diablo och Morris tillsammans och planen är att de ska fortsätta gå tillsammans. Jag tycker att alla hästar ska ha sällskap och det märks på Diablo att han är mer nöjd nu när han har fru i hagen. 


 


För någon månad sedan blev jag erbjudet ett sto e. Maraton-Asterix. Först var jag lite tveksam för vi har lite många hästar, men efter lite betänketid fick "Marta" flytta hit. Tack för erbjudandet om att få ta hand om denna fina individ. Det är ett supertrevligt litet sto på 159 cm över havet som har Maraton traven. Hon har hos Agneta fått sju avkommor-alla halvblod-och flera mycket lovande. I år betäcker vi henne med Diablo. Det var inte helt lätt och vi provade många olika ställen innan vi kom på att gräva ut ett dike och ställa Marta i det med bakbenen. Diablo är fantastisk att hantera och helt okomplicerad att betäcka med, men så mycket större ston än Marta tror jag inte att han klarar av. Marta tog sig inte på första brunsten men vi håller på att betäcka om henne igen i dagarna och hoppas att hon tar sig denna gång. 


   


Stina fick därför åka till Hesslegårds Rubin och visade sig vara dräktig vid 17 dygn. Dock var fosterblåsan lite för stor och det fanns en viss misstanke om tvillingar. Vi  ska tillbaka imorgon och kolla hur det ser ut. Förhoppningsvis blir det en Hesslegård´s Rubin-Flemmingh nästa år. Håll gärna tummarna:


        

 
 
Ingen bild

Stina

4 juli 2012 21:59

Oj vad du blev flitig i bloggen plötsligt! Vilken sötnos hon ser ut att vara Maratontjejen...sorgligt med Starlight, förstår att han är saknad...
Kram/stina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards