alotofhorses

Direktlänk till inlägg 4 juli 2012

Sorg och saknad.....

Av Lotta Jansson - 4 juli 2012 07:00

Jag tänkte försöka mig på en uppdatering över vad som hänt på hästsidan. Vi börjar med en sorglig händelse. För några veckor sedan fick vi till vår stora sorg och saknad fått säga hejdå till världens raraste ponny Starlight.


För ett tag sedan hittade jag Starlight i hagen med tydliga fångsymptom. Fick in honom, ställde honom på box och satte honom på butta direkt. Starlight hade fång hos förra ägaren och hos oss för två somrar sedan så vi visste att det kanske inte skulle gå vägen om han skulle få det igen. Redan i vintras hade jag förvarnat barnen om detta. Starlight gick fortfarande i lösdriftshagen med mindre gräs och fick hö att äta men fick fång trots det. Vi har ingen hage  som är helt fri från gräs och det var lite gräs i denna men ändå för mycket denna regniga försommar. Gamla hästar som Starlight är ofta lite känsligare också.


Linnea blev jätteledsen när hon hörde att Starlight var dålig och gick genast ut och pysslade och pussade på honom (och grät en liten skvätt). Allt eftersom dagarna gick blev Starlight sämre och rörde sig mer och mer ovilligt trots medicinering. De sista dagarna vägrade han äta höet och jag fick hämta vattenhinken för att han skulle dricka. Dagen innan han lämnade oss var Linnea ute och klippte av en bit man och svans samtidigt som hon matade honom med morötter. Hon var så ledsen men såg också att Starlight blivit sämre. "Lova att ni tar bort honom i morgon mamma, lova", sa hon, medan tårarna trillade. Hon var med och fattade beslutet. Den natten sov hon emellan mig och Stefan.


Dagen efter gav hon Starlight hans sista morötter innan hon satte sig i bilen och åkte med Jeanette och familj på besök i Lidköping. Filip kom ut och stod och höll hinken med kross medan Stefan förberedde för avlivning (det är skönt att vi själva klarar av den biten, Stefan har avlivat 1000-tals djur på jobbet och är otroligt duktig). Då och där brast det även för Filip och sedan grät han och grät och jag också. "Han har ju alltid funnits" sa Filip, när vi stod i köket och grät tillsammans.....


Starlight har varit världens bästa barnponny och lärt många  barn att rida. Som ung har jag hört det ryktas att han var en avkastarkung men på äldre dagar har han varit klippan själv. Kanske inte alltid på ridbanan där han kunde vara extra seg och ibland lite egensinnig men i skogen var han en klippa. Han sprang sällan snabbare än vad han behövde och utstrålade trygghet. Starlight var också fantastisk att köra och vi har många roliga minnen tillsammans med honom. Jag vet att ni är många därute som träffat Starlight. Om ni har något minne av er tid tillsammans blir jag glad om ni vill dela med er. Några minnen från i vintras:


            

R.I.P Starlight 1990-2012 Kloka lilla ponny, du fattas oss........


 
 
Ingen bild

Jeanette

4 juli 2012 08:27

Älskade, fina Starlight! Jag minns hur Tyra red på honom och hur mycket hon pratade om denna häst efteråt.

 
Ingen bild

Emily

4 juli 2012 09:08

Fina Starlight! Förstår att han är saknad <3

 
Anne

Anne

5 juli 2012 00:26

Jag fick äran att rida denna fina ponny när han va ung och det kommer jag bära med mig. Är glad att min Bim fick chansen och rida honom med.:) Kramar till er !

http://blupplan.blogspot.com

 
Ingen bild

Bea

5 juli 2012 20:43

Men åh vad sorgligt! Nu blev jag tvungen att gråta en skvätt. Kram till er!

 
Bettan

Bettan

9 juli 2012 23:29

Sorglig läsning.
Kram från oss i Skåne.

http://baileythecollie.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards