alotofhorses

Direktlänk till inlägg 24 maj 2012

Diablo-vilken kille!!!!

Av Lotta Jansson - 24 maj 2012 21:36

Alltså man måste bara bli förälskad i denna fantastiska svarta pärla till hingst. Han är inte bara otroligt snygg och rörlig utan har också ett fantastiskt temperament och framåtanda. Linnea är lika förälskad som jag. Från början hade jag en fundering om att vi skulle skaffa en medryttare som kunde hjälpa oss att hålla igång Diablo, men när Linnea ridit honom i ridhuset häromdagen sa hon "mamma om jag rider ofta behöver väl ingen annan rida honom". Gulliga unge! Idag sa hon till Filip när han ville provrida att det skulle gå bra "men du får inte förstöra honom". Mamma får inte rida alls för "du är alldeles för tung". Linnea vill helt enkelt ha honom för sig själv och det kan man förstå när man ser ekipaget tillsammans. Han passar henne som handen i handsken.


Det roliga är att Diablo tycker att det är så roligt att få göra något. Man märker att han verkligen uppskattar att bli pysslad med och riden. Jag får inte göra något där heller. Linnea hämtar honom i hagen och borstar sedan och gör i ordning honom. Jag kan på min höjd få hjälpa henne att lägga på sadeln.


Första två passen som vi red Diablo red vi i hagen. Jag ledde honom i början men snart red hon själv. Han är pigg som bara den men ändå snäll, lydig och lyhörd. I söndags åkte vi till Vettsta och red honom i ridhuset. Jag hade lite lektion för Linnea. För första gången fick hon galoppera själv och vilken galopp han har! Helt fantastisk!


 


Linnea fick sedan trava lite bommar och sedan byggde jag upp ett litet hinder som hon fick skutta över. Vet inte vem som tyckte att det var roligast Diablo eller Linnea.


 


I tisdags tömkörde jag gentlemannen först ute i skogen en sväng och sedan lite på volt. Han jobbade fint hela tiden. Tömkörning kommer det att bli mer av. Otroligt nyttigt för mig som verkligen behöver röra mig och har lite dålig kondition.


Idag red Lovisa på lektion på Chess och då frågade jag om vi inte kunde prova att ta med Diablo för att se hur han skulle reagera på dels att ha andra hästar i hagen brevid (lösdriften med tjejerna är precis brevid) och dels att dela ridbanan med en annan häst. I början ledde vi honom runt och han skrek lite efter tjejerna. Han var mycket intresserad men gjorde ändå som vi ville hela tiden. Efter fem minuter släppte vi ekipaget lös och visst gick han fortfarande lite utåtställd vid de andra hästarna men han lyssnade ändå på sin lilla ryttare. Först fick de skritta på volt på kortsidan därefter följa långsidan i trav, sakta av på mitten och fortsätta trava sista delen av långsidan. Först fick inte Linnea stopp men sedan gick det riktigt bra. Därefter fick de trava hela vägen. Linnea med fokus på att inte Diablo skulle trava för fort. När Diablo fick något att koncentrera sig på brydde han sig inte om de andra hästarna längre.


 


Därefter fick Linnea galoppera och fortsätta träna på att styra och planera vägen i galoppen. Hej vad det går men Linnea var riktigt duktig och red fina volter till slut. Som Sara som tittade på sa att "när det blir mer flugor ute får Linnea sätta på sig munskydd eftersom hon sitter och ler med hela ansiktet när hon rider". De fick som avslutning trava lite bommar och skutta över ett litet kryss. Skoj tyckte båda två!!!


Vilken otroligt fin ponny! Tack snälla Ann-Charlotte för att vi fick köpa honom. Jag vill också ha en Diablo men av lite större format. Han är så himla häftig och framförallt vilket psyke han har. Hoppas verkligen att han når upp att betäcka Stina. Hon borde bli brunstig i veckan så då lär vi få veta.....


Ha det gott!






 
 
Bettan

Bettan

25 maj 2012 22:15

En sån fin ponny ni har fått och Linnea har det bredaste leendet jag sett på länge. Ska bli kul att följa deras väg tillsammans

http://baileythecollie.wordpress.com

 
Ingen bild

Stina

28 maj 2012 13:04

Ja vilken finfin kille! Det blir kul om stormatte tar en tur i morrn också!
kram/stina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards