alotofhorses

Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Corren levererar!

Av Lotta Jansson - 23 maj 2012 20:45

Jag är verkligen förtjust i fina Corren. Vi har varit iväg på en Uffeträning förra veckan. För första gången fick jag känslan av att det var jag som bytte galopp och att Corren väntade på mig och vi fick prova lite arbetspiruetter. Skoj, skoj!!!


I lördags åkte vi till Norrtälje och tävlade. Corren är inte startad så många gånger i sitt liv och kan vara lite tittig på tävlingsplatsen. Vi valde därför att starta två klasser; LC:1 och LB:1. Corren var lite lång och låg på framridningen men kändes händå helt okej. På tävlingsbanan var hon inte alls så spänd som jag förväntat mig och jag var mycket nöjd efter ritten. Vi red ihop 65,9 % och fick kommentaren: "Jämn uppvisning på trevlig häst. Hamnar ibland ngt bakom lodplan, så passa nosen. Mjukt ridet." Bara 6:or och 7:or programmet igenom vilket räckte till en 6:e plats!


 


Klassen efter var en LB:1. Fokus på framridningen på att försöka höja formen lite. Det är lite av Correns akilleshäl att hon gärna blir lite lång och låg. Red inte fram så länge. Inne på banan var hon nästan lite tittigare än i första klassen (trött), men gjorde ett mycket bra program ändå. Corren vinner på att hon är så stadig och jämn. Vi red ihop 68,3 % med kommentaren "Bra ridet. Du är helt rätt. Lycka till!". Fyra 6:or och resten 7:or gav oss en andra plats. Skoj, skoj med placering i båda klasserna!!! Nästa helg tävlar vi LB:1 och LA:1 i Älvkarleby.


 


Idag har vi tränat dressyr för Anna Hedbys. Hon kände nästan inte igen Corren som hon mindes som betydligt styvare och stelare (precis det samma har Uffe påpekat så sträck på dig Stina!). Anna frågade vad jag ville göra och jag sa att jag ville jobba med formen och det var det vi gjorde! Jag fick börja med att rida lite övergångar, snabba mellan skritt och trav. Därefter fick vi rida lite ryggningar. Fortsatte med några ökningar, hela tiden med fokus på att hon skulle vara kortare och högre. Jag rider mjukt men ska våga hålla i lite mer utan att bromsa i armarna. Om jag fått henne kortare med hjälp av en ryggning får jag inte mjukna och ge henne möjligheten att bli lång. När vi ökar får jag inte mjukna så att hon hamnar i framvikt. Mjuknar jag då sätter jag henne lite i skiten och det är inte snällt. Hon måste lita på att jag finns där hela tiden. Fick trava flera varv i mellantrav för att försöka hitta känslan av att jag hade ett stöd utan att handbromsen var i. Kom på att jag fick galoppinslag när jag mjuknade och successivt blev det bättre.


Jobbade sedan lösgörande genom att rida sluta på volt några varv, därefter rida direkt in i öppna för att avsluta i sluta åt andra hållet (allt på samma volt). När jag böjt lite fick jag trava fram och sedan jobbade vi lika i andra varvet.


Dags för galopp. I galoppen var inte Corren framme för skänkeln. Känslan som jag får när hon blir så där gungig är ett försvar när kruppan blir för hög. Jag fick rida framåt i friskt tempo för att försöka få henne fram till handen. Red även på volten i friskt tempo med fokus på att jag inte fick släppa ut henne. Red sedan samma övning i galoppen som i traven med sluta-öppna-förvänd sluta. Det var lite jobbigt i höger varvet och där försökte Corren slippa genom att sparka bakut och byta galopp någon gång och då fick jag rida henne med tänk att hon skulle gå över tygeln för att verkligen få sänka kruppan. I andra varvet var det mycket lättare!


Avslutade med att rida några travökningar och nu kändes det mycket bättre. Sista travökningen var kanon med fin kort hög front, bra takt och fina framben. Härlig känsla!!!


Anna tyckte det var roligt att jag hade Corren att rida på. Fick massor av beröm även denna gång. Kanske kan jag rida lite grand ändå! Extra kul att hon verkligen vill att jag ska ta mig upp i klasserna. Nu startar du msv i höst på den där tyckte hon. Vi får väl se hur det blir.....Det är en hel del jobb kvar framförallt i det lösgörande arbetet. Skoj i alla fall att ha ett mål att sikta mot. Stina var med och tittade och jag blev enormt bortskämd med vatten och service. Tack kära du för att jag får låna din fina fina pålla!!!!

 
 
Ingen bild

Stina

24 maj 2012 21:05

Det är så kul att vara hästägare och få se dig rida så bra!! Tack gulliga du!
kram
stina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards