alotofhorses

Direktlänk till inlägg 14 maj 2012

Dubbeldiplom!!!

Av Lotta Jansson - 14 maj 2012 22:59

Vilken helg det har varit!!! Jag började med att åka till Vadstena i torsdags för några dagars stämma. En mycket välarrangerad och trevlig stämma med god mat. Vadstena var otroligt fint och dit skulle jag gärna åka en sommardag. Nästan lite Visbykänsla!


Jag åkte hem lördag kväll eftersom vi skulle visa Sibban på 3 års test på Strömsholm på söndagen. Bilen rullade in på gårdsplan runt 2 tiden på natten. Det gick bra att köra och jag höll mig vaken med hjälp av McDonalds kaffe latte....Klockan 6 vaknade jag och kunde inte somna om. Jag var så himla nervös!!! Det var länge sedan jag var så nervös. Denna gång behövde jag egentligen inte vara det eftersom det inte var jag själv som skulle visa utan Johan Becker. Jag hade dessutom gjort allt jag kunde göra för att förbereda oss innan treårs. Hon hade löshoppat, ridits och jag hade fodrat på henne inför visningen och dessutom då fått duktige Johan  som visare. Hade helt enkelt inte kunnat göra mer och det var skönt!


 


Morgonen och förmiddagen gick. Sibban gick i hagen och mumsade gräs och jag putsade och packade alla saker som jag behövde ha med. Knoppade henne och sedan hjälpte Stefan mig att lasta. Hon gick på nästan direkt mitt lilla A-barn!


I Enköping hämtade jag upp Stina. Vilken tur att jag har en så bra kompis som ställer upp när det krävs. Det går ju åt några människor vid löshoppning och lösgaloppering. Stina och jag har visat många fölvisningar tillsammans och är ett bra team (om vi får säga det själva). Jag känner mig trygg med Stina på banan.


På Strömsholm knallade jag upp till ridhuset och utanför träffade jag Mirre och Kicki. På läktaren satt Johan och Renee och jag pratade en stund med dem innan jag gick och anmälde mig i sekretariatet. Erkänner att jag nog pratade lite väl mycket och fort men så kan det bli när man är lite nervös ;).


 


Lastade ur Snibban och hon är så fantastisk i temperamentet. Så trygg i sig själv och cool och följde med oss upp till ridhuset för första stationen som var mätningen. Sibban mättes till 167 cm och sedan drog de av 1 cm för skorna så det officiella måttet blev 166 cm. Inga-Lill sa att så som de sa förr i tiden så växte ett sto ungefär 3 cm till (valack 5 cm) efter tre års ålder och i så fall torde hon blir dryga 1.70 Tur att hon är ädel och kort i ryggen!


 


När det var en häst kvar kom Johan ut och tog över Sibban. Han provsprang en gång och provade att ställa upp. Sibban skötte sig kanon! Johan sa att så här ska hästar vara sansade men ändå vakna och med och det är så sant som det är sagt.

Så blev det dags för oss och fasiken vad jag är stolt över min vackra häst. Hon gick in i ridhuset och sa här kommer jag. Inte speciellt spänd utan trygg i situationen. Vi började med lösgalopp. Jag och Stina fick ta hand om ena kortsidan och Johan tog den andra. I svängen skulle vi ta det lugnt för att sedan öka på långsidan. Underlaget var betydligt fastare och Sibban orkade hålla galoppen genom sväng betydligt bättre än när vi lösgalopperade sist. Pigg, glad och otroligt lyhörd skulle jag sammanfatta det hela.

 

Därefter var det dags för löshoppning. Hon tittade första sprången men sedan skötte hon all hoppning själv. Min kloka fina häst stannade där vi lärt henne att stanna på andra sidan långsidan. Vi smackade igång lite försiktigt och sedan hoppade hon över hindren med god framåtbjudning. Johan behövde inte hjälpa henne alls utan stod bara still. När hindret blev 1.20 tvekade Sibban lite i upphoppet och rev ganska rejält. Johan hjälpte henne över två gånger till och hon hoppade fint.

 

Därefter var det dags för exteriörbedömning och jag måste säga att jag är otroligt glad över att Johan visade för han är otroligt duktig och proffsig.

     

Så kom poängraden och kritiken:

Typ: Ädel, högställd, välutvecklad med långa bakben - 8

Huvud, hals och bål: välansatt hals, djup bog, låg kort rygg, sluttande kors - 8

Extremiteter: Gracil, små ledgångar, tryckt i framknäna - 7

Skritt: Vägvinnande, rörlig - 8

Trav: Lätt, vägvinnande med god mekanik - 8

Galopp: Vägvinnande, enerigisk - 8

Löshoppning-teknik och förmåga: God rytm och balans, säker taxering, hoppvilja, snabb reaktionsförmåga - 8

Löshoppning-temperament och allmänt intryck: God samarbetsvilja, orädd, sansad, energisk - 8

Dressyr 8-8-7-8-8-8=47 p dressyrdiplom

Hoppning 8-8-7-8-8-8=47 p hoppdiplom

Helt plötsligt var jag ägare till ett dubbeldiplomsto!!! Jag var så himla glad och fattade inte riktigt vad som hänt. Fina, fina duktiga tjejen. Johan sa att jag skulle ta tid på mig och låta Sibban skritta en stund och vila lite innan jag skulle göra ridprovet. Vi traskade ner till transporten och borstade henne lite innan vi sadlade och gick tillbaka till ridhuset. Det var en annan häst som gjorde ridprovet och vi fick vänta en stund innan det var dags för oss. Sibban var lika cool som vanligt men för säkerhets skull gick jag ett varv innan jag hoppade upp.

       

Hon var så duktig när vi red trots nytt ridhus med solkatter och annat att titta på. Det kändes att hon var lite matt men hon jobbade ändå kanonfint under ridprovet. Åh vad jag gillar min ridbara fina bebis!!! Hoppade av och fick omdömmet mycket bra framåtbjudning, mycket bra samarbetsvilja, mycket bra naturlig balans och bärighet under ryttare och väl visad!!! När jag tittar på filmen och minns känslan vill jag bara rida och rida och rida lite till!!!

Ett extra stort tack till Johan för utan hans hjälp och fantastiska visning hade det inte blivit dubbeldiplom! Tack gulliga Mirre och Kicki för bilder och film utan er hade jag inte haft något att minnas till. Bugar och bockar för att jag fick köpa finhästen förra året.

Jag och Stina rullade hemåt och unnade oss en lyxshake på vägen hem. Sa hej till Stina i Enköping. Tack kära kompis för all hjälp. Vi är verkligen ett team när det kommer till visningar! Väl hemma travade Sibban glatt ut i hagen och nu har hon välförtänt semester fram till september. Erkänner villigt att jag fortfarande nyper mig i armen nu och då för att verkligen förstå att vackra röd är min, bara min. Det bästa med Sibban är trots allt inte poängen utan hennes fantastiska temperament och psyke!!!

 

Nu när man har ett dubbeldiplomsto får man en hel del rabatter om man betäcker. Jag har dock bestämt mig för att INTE betäcka. Känner mig nästan lite mogen som kan stå emot men nu vill jag rida och fortsätta vår resa tillsammans. Den har ju bara börjat!

Kram på er!


 
 
Jenny

Jenny

17 maj 2012 21:01

Jätteduktigt team!
Jag tycker du är klok som avstår från betäckning för det är ju klart att du ska satsa på ridningen nu, nu när du fått din fina ridhäst. Det blir nog tid över för avel sedan och många hingsthållare ger ju rabatter till fina prestationsston.

http://blogg.jempa.se

 
Ingen bild

Gunilla

4 juni 2012 21:02

Hej Retzina, vilket fint sto och grattis till dubbeldiplomet :-) Jag tittar till några av er på Mulen då och då :-) Hälsar Gunilla (som var på Mulen för några år sedan)

 
Ingen bild

Lotta

7 juni 2012 11:34

Hej Gunilla! Vad roligt att du tittade in här. /Lotta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards