alotofhorses

Alla inlägg den 29 april 2012

Av Lotta Jansson - 29 april 2012 21:24

Ja, de sista dagarna har det börjat bli grönt ute. Jag har verkligen längtat och det verkar hästarna också ha gjort. De går och noppar i de korta gröna stråna som tittar upp.


Det var ett tag sedan som jag skrev något och jag får försöka uppdatera. Häromdagen var jag på Tuthammaren och tittade på Anna Svanberg kursen. Jag hade planerat att rida men eftersom Sibban behövde löshoppa mer skippade vi kursen. Kul i alla fall att se alla fina hästar (bland annat Jennys Disa som såg mycket trevlig ut) från läktaren och få prata med trevliga människor.


Corren har nu bott hos oss i snart tio dagar och det fungerar bra. Hon är en otroligt trevlig och okomplicerad häst både att rida och hantera. Mycket rar och jag gillar henne mycket. Sibban och Corren har gått ihop förut och det har gått super även denna gång. De går inte många meter ifrån varandra och äter ur samma hög när de inte står och kliar manken.


Corren och jag har mest ridit ut men vi har hunnit med en hoppträning för Cia. En hel del titthinder och läskigt tyckte Corren och hoppade höghus över hindren, men efter något varv tog hon i lite mindre. Cia sa att Corren var en äkta Cortus häst. De är tittiga, rädda om sig och man får aldrig, aldrig bli arg på dem utan gör de något som gör en arg får man bara göra om och supporta. Corren var i alla fall mycket duktig även om jag hade lite svårt att följa henne när hon tog i för kung och fosterland.


Vi har också ridit en lektion för Uffe med mycket öppnor och slutor. Corren var superduktig. Lite svårt att få med vänster bogen i början men när den var på plats gick det bra. Sedan fick vi rida sluta i galopp på diagonalen. Vid X rida rakt fram och därefter ställa om och byta galopp. Corren bytte varje gång. Inte rent alla gånger eller på hjälpen men gud vad skoj det är att rida en så lydig och välskolad häst efter alla unghästar. Uffe tyckte att hon var jämnare i kroppen sedan han såg henne sist och mer rakriktad så sträck på dig Stina!!!!


Häromdagen red vi ut i skogen först och avslutade på ridbanan. Vi red igenom LA:3 programmet för att se om den förvända galoppen fungerade. Det gick kalasbra och Corren kändes riktigt, riktigt fin och avslappnad. Vi red förvänd galopp på volt tom och Corren slog inte om en enda gång. Nu har vi vågat anmäla till lite tävlingar. Eftersom Corren blir lite spänd och tittig på tävling har vi valt att rida två klasser per dag och tävla ganska så intensivt under en månad.


I maj kommer vi att starta den:


19 maj LC:1 och LB:1 Norrtälje

27 maj LB:1 och LA:1 Älvkarleby


Jag har anmält mig till ytterligare tävlingar men de har jag inte bestämt mig för om jag ska starta eller inte. Skoj i alla fall att få komma ut på tävling igen!


Sibban och jag har hunnit åka till ridhuset en sväng förra helgen. I onsdags red vi ut själva för första gången och jag kände att jag hade kontroll. Vi travade några varv på bygdegårdsparkeringen. Det var svårare att svänga höger än vänster men hon var snäll. Tänkte sedan att någon gång ska vara den första och så galopperade vi på bygdegårdsvägen. Det gick bra. Sibban skakade lite på huvudet men var hyfsat cool. Jag var så löjligt glad efteråt över att vi galopperat själva utomhus.


Idag har vi varit på kurs för Johan Becker på Tuthammaren. Det var värsta bebisinvasionen på läktaren när Eleonor, Viveca och Renee kom med sina småttingar. Himla skoj att träffa er alla och få se alla fina hästar. Stina är ju nästan där också nu när gravidmagen börjar synas! Nu blir jag ännu mer bebissjuk efter att få se lilla Rasmus.


Men tillbaka till löshoppningen. Eftersom Sibban har lite jobbigt att hålla galoppen i svängarna fick vi vara försiktiga med drivningen där. När vi löshoppade ledde jag henne fram till några galoppsprång ifrån och då hoppade hon jättefint. Första dagen hoppade hon 1.25 plätt lätt. Dag 2 var hon lite tröttare men säkrare i taxeringen och klippte 1.20 med mycket bra teknik. Idag sprang Johan med henne också och Sibban är så himla fin. Nu hoppas vi bara på att domaren kommer att vara snäll på benen eftersom Sibban biljarderar kraftigt på båda fram. Det gör inget om hon får en låg poäng där eftersom jag vet att jag har en mycket fin häst. Jag är så himla glad för henne och ska ha henne i många år framöver och vad spelar några poäng för roll. Det är samma häst som jag åker därifrån med som jag åkte dit med och jag vill inte byta ut henne mot någon annan häst. Himla bra att ha haft 3 årstestet som utbildningsmål i alla fall och jag kommer att vara nervös när dagen D närmar sig.


Ponnyerna mår bra. Noorton växer så det knakar och det är bra att gräset har börjat växa. Blida har tappat lite över rygg och rumpa och det märks att hon mjölkar lite på hullet precis nu. Det gör inte så mycket eftersom hon hade lite att ta av så att säga och snart börjar lilleman att äta ännu mer själv. Vi längtar lite alla efter att få hem Diablo.


Nej, nu ska jag besöka sängen. Den här veckan väntar Uffeträning på tisdag och Cia träning på söndag.


Kram på er!!!


/Lotta







Ovido - Quiz & Flashcards