alotofhorses

Alla inlägg den 19 april 2012

Av Lotta Jansson - 19 april 2012 13:15

När vi köpte Morris 2009 köpte jag tre hästar på en gång. Vid sidan hade hon Kapten Morgan och hon var dräktig med Mojito. Pappa till båda fölungarna var Stendyssens Diablo. Vi hade förmånen att få se och hälsa på denna vackra gentleman den mulna dagen när vi hämtade hästarna. Inte hade jag kunnat drömma om att jag några år senare, nu 2012, skulle få förmånen att köpa denna vackra hingst.


 

Jag har under en period letat efter en läromästare till Linnea. Morris är snäll och pigg och fungerar bra på ridskolan. Dock är hon inte så enkel att rida. Nu fattar hon galopp bra men att hoppa tycker hon är konstigt och stannar ofta och skrittar över hindren som barnen styr på. Hon är lite tittig för nya saker, inte så konstigt eftersom hon mest gått som avelssto hela sitt liv. Jag tycker att Morris är duktig ändå. Linnea tycker att hoppning är det roligaste som finns och behöver en mer rutinerad läromästare.


 

Så ringde jag på annonsen på vackra Diablo som jag träffat förut. Jag pratade med Ann-Charlotte på Mogården  och allt kändes så himla bra! Jag är som ni vet otroligt avelsintresserad och en hingst passar utmärkt i vår verksamhet. Jag har faktiskt haft en hemlig dröm om att skaffa mig en egen hingst under flera år. Nu kan jag avla vidare på mina ponnyer och samtidigt få en läromästare till Linnea. Diablo har tävlat LA dressyr regionalt och LB hoppning. Han är mycket trevlig och lätthanterlig som hingst, "en bra första hingst", som Ann-Charlotte sa. Diablo ska betäcka ett eller två ston i Värmland innan vi åker och hämtar hem honom (senast 1 juni kommer han till oss). Det ska bli så spännande och roligt! Min drömmars häst när jag var liten var en svart hingst med bläs och fyra vita strumpor och nu har jag snart min drömhäst hemma i stallet.


 

Jag ska försöka hitta en duktig liten ryttare som kan hjälpa Linnea att rida honom någon/några dagar i veckan och kanske också starta honom på någon tävling när de trimmat ihop sig. Eftersom jag inte är så stor så kommer jag att försöka rida honom regelbundet men också tömköra honom en del. När betäckningssäsongen är slut hoppas jag att Linnea ska kunna börja träna med honom.


 


Men först väntar betäckningar....Vi har bestämt oss för att betäcka Morris igen. Diablo har gått med henne förut och de känner varandra. Dessutom verkar kombinationen Diablo x Morris ge fina avkommor. Blida kommer också att betäckas med Diablo. Tror att han kommer att passa henne bra och avkomman kommer att bli en maxad B-ponny (welsh sek B). Jag har funderingar på att betäcka även Stina med Diablo (om jag hittar en tillräckligt djup grop :D). Han har lämnat jättefina avkommor med halvblodsston och jag tror att en Stina x Diablo skulle bli något alldeles extra.


Noorton och Likören ska säljas om vi hittar rätt köpare. Vi har plats åt dem om de blir kvar. I lösdriften nästa vinter kommer Morris, Blida, Stina, Likören och Starlight att gå. Corren och Sibban kommer att stå på stall och gå tillsammans i hagen. Sedan hoppas jag att Diablo och Noorton kan dela hage under vintern. Det brukar fungera att en äldre hingst har en liten snorvalp att ta hand om, fungerar det inte får Starlight ta rollen som pappa till Noorton. Eftersom planen är att jag först handbetäcker Morris och Blida och sedan släpper dem tillsammans med Diablo kommer även Noorton att ingå i Diablos lilla flock. På så vis känner de redan varandra när det är dags för avvänjning.  


Corren ja! Igår körde Stina över henne till mig och vi hade en trevlig eftermiddag/kväll med mycket prat. Jag saknar våra dagliga små samtal på jobbet nu när jag jobber hemifrån. Corren släpptes in till Sibban som hade full show i hagen. Det märktes att de kände varandra sedan tidigare och de kom bra överens. Jag och Stina fikade lite innan vi tog in tjejerna och red ut en sväng runt bygdegården. Mest skritt eftersom det var så blött och lerigt men lite trav där det passade. Sibban kändes fantastiskt fin och travade först hela bygdegårdsvägen. Duktig och fin liten häst som blir mer och mer styr- och stoppbar för varje pass jag rider.


Corren har fått ett slow feeding nät i boxen och det har fungerat kanon! Hon stod och mumsade i det när jag kom ut i stallet i morse och hade fortfarande en liten, liten tuss kvar. Boxen var inte tillrörd utan riktigt städad. Jag ska strax gå ut och fixa stallet och rida ut på Corren en sväng. Det ska bli spännande och roligt! Corren kommer att bli min tränings- (och kanske tävlings-) kamrat fram till åtminstone oktober. Stina ska ha barn (tjohoo, grattis!!!!) i början av september och Corren får under tiden bo hos oss. Super att ha en rutinerad häst att rida på samtidigt som jag har 3-åringen.


Nej, ut och middagsfodra lite hästar och mocka stallet!


Ha det gott kära vänner!


Kram







Skapa flashcards