alotofhorses

Alla inlägg den 10 april 2012

Av Lotta Jansson - 10 april 2012 22:49

Igår var vi på hingstvisning på Stjärnborg. Det var riktigt trevligt! Många kända människor som jag fick växla några ord med. Seminstationen bjöd på fika och godis och fina hästar ovanpå det gjorde en toppen eftermiddag. Vi var och tittade på hingstarna i stallet och det som slog mig först var att alla hingstar var otroligt lugna. Direkt när vi kom in möttes vi av Weltman som blev knoppad i gången. Han var otroligt rar och Nettan fick en puss på kinden. Vilket hjärta smälter inte då?


 


Själva hingstvisningen inleddes med Weltman vid hand och en avkomma till honom uppsuttet. Weltman är en vacker hingst och avkomman såg trevlig ut. Dock är inte Weltman någon hingst som jag är intesserad av även om han är fin.


 


Friendship var snyggast för dagen. En högställd hingst med mycket fina bakben. Han skulle jag kunna tänka mig att använda någon gång.

     

Heslegårds Rubin är en tänkbar kandidat till Stina. Han är iof skimmel men jag gillar hans ridbarhet och lätthet att både samla och länga. Påminner mycket om Royal just i att det finns en elasticitet i gångarterna och en härlig bogfrihet. Man får tänka på att han vid visningen inte var riden på ett år utan dammades av som 18 åring. Bokade honom till Stina ifall jag skulle ombestämma mig och betäcka henne trots allt. Det skulle vara coolt att få lite Royal i Stina om ni fattar vad jag menar.

       


Solos Carex visades och avkomman till honom var fantastiskt fin. Otroligt härlig mekanik och bakbensaktivitet. Piaff är verkligen en kopia av sin far. Såg också att det fanns en hel del Carex i Pondus.


Corriendu Tau var en söt hingst som hoppade trevligt. Dock ingenting som jag blev superimponerad över.


 


Jag gillade Clinton II som rörde sig helt okej. Dock behöver man ha ett ädelt sto eftersom han verkligen var en "stor tysk skimmel".


   


Colmar imponerade genom sin lätthet i rörelserna och sprången. Han hoppade hinderstöden ut och nästan Jens ur sadeln. Kul att se! 


   


När Tinnes clinic började fick vi rusa eftersom nästa hästaktivitet väntade, nämligen löshoppning av Sibban på Tuteriet. Duktiga Sibban gick rakt på transporten trots att hon inte åkt på ter månader. Åkte fint och stod sedan på transporten och väntade en halvtimme innan det var vår tur.


Sibban visste precis vad som väntade henne. Denna löshoppning gick ut på att få henne att sansa sig och lugna ner sig. Johan kortade efter en stund "anridningen" mot hindret. Sibban har stor galopp och jobbigt att hålla ihop i svängen. Om hon är lite stressad och har bråttom blir det ännu sämre. Därefter provade vi att leda henne mot hindret a la tyskt sätt, dvs att vi skrittade fram och släppte henne strax innan kurvan och det passade henne ännu bättre. De sista sprången var superfina och jag tror minsann att min vackra dressyrhäst kan hoppa också! Fasiken vad fin hon är, helt fantastisk. Måste nypa mig i armen för att förstå att jag har en så fin häst i stallet. Åh nej, jag är inte ett dugg partisk.....;)


Här kommer en film på henne. Det är intressant att se hur hon gradvis lugnar ner sig på filmen för att i slutet hoppa riktigt fint. Mattes finaste röda häst gick naturligtvis direkt på transporten hem igen. Jag har anmält mig till 3 års test på Strömsholm.


Annars har jag landat i mina beslut och bestämt mig för att inte ens titta på ridhästmarknaden mer. Som flera av mina kloka vänner säger: vad ska jag med två ridhästar till? Redan i höst kommer jag att kunna träna små träningar med Sibban för tränare och fram tills dess kommer jag att ha fina Corren att rida på. Det kommer att bli toppen!!!!


Annars har en gammal dröm gått i uppfyllelse idag. Jag kommer att berätta mer om det när affären är i hamn, men det är något riktigt spännande och det är avels- och hästrelaterat. Ni får gärna gissa på vad jag som hänt. Jag berättar mer när allt är klart men jag är oerhört glad och stolt över att ha fått förtroendet!


Ha det bäst goa vänner!


Kram


Lotta






Ovido - Quiz & Flashcards