alotofhorses

Alla inlägg den 8 april 2012

Av Lotta Jansson - 8 april 2012 21:49

Som ni vet har Sibban haft en segdragen förkylning med hosta under våren. Nu verkar det *peppar, peppar" ha gått över. Förra veckan hörde jag inga hostningar och idag longerade jag Sibban en stund på ridbanan och inte en hostning! Däremot är hon mer än lovligt galen när jag longerar henne. Det var skolor ovan mark mest hela tiden. Idag var jag lite tuffare på henne och bestämde mig för att hålla kvar när hon brallade iväg och inte vara allt för medgående. Det fungerade bra och Sibban har himla bra koll hur mycket hon kan bocka, bralla och hoppa innan linan tar emot. Ridbanan var lite mjuk efter att snön som kom förra veckan smällt bort och hon grävde djupa hål. Imorgon blir det till att ta med sig krattan ner och försöka kratta igen de värsta hålen. Den blir fastare och bättre när den är torrare. Nöjde mig när hon galopperat hyfsat lugnt något varv och även travat något varv utan explosioner. Imorgon ska hon åka på löshoppning på Tuteriet och därför slutade jag innan hon blev trött annars hade hon fått gå några varv till.


Säga vad man vill men hon är minst sagt spänstig (bilderna togs förra veckan innan ett ridpass):


   


Förra veckan red jag 5-10 minuter på ridbanan. Jag är inte så himla kaxig och var lite spänd när jag hoppade upp. Efter en stund slappnade både Sibban och jag av och i slutet glömde jag vilken häst jag satt på. Sibban var i alla fall duktig och nästan styrbar hela tiden. Här är lite bilder från vårt ridpass:


     


Än har jag inte galopperat uppsuttet. Matilda gjorde det några gånger innan hon kom hem så hon är galopperad under ryttare. Planen är att det får komma en dag när allt känns riktigt bra. Efter löshoppningen imorgon ska jag bestämma mig för om jag ska visa henne på 3 års eller inte. Ska jag visa henne funderar jag på att låta Matilda visa, jag kommer att vara så himla nervös och orkar inte springa tillräckligt fort. Min plan inför 3-års är varannan dags jobb där jag lägger in en vilodag mellan varje arbetspass och varvar tömkörning med ridning. Några pass kommer att bytas ut mot löshoppning. Jag vill att hon ska vara väl förberedd om jag ska visa henne och jag ska konsultera Johan om vad han tycker. Det är i alla fall bra att ha ett mål att sikta mot även om jag inte skulle visa.


Imorgon ska jag förutom löshoppning även åka till Lövsta stuteri på hingstvisning. Det ska bli himla intressant. Hesslegårds Rubin har varit en kandidat till Stina och finns fortfarande på önskelistan. Rubin har ungefär samma stam som Rohdiamant och Royals pappa Royal Diamond och alla tre är e. Rubinstein-Inschallah. Jag tror att han skulle passa Stina väl:


 


Är också lite nyfiken på Friendship. Han är pappa till Figaro R och jag tror att han eventuellt kan passa båda mina ston:



Nu ska jag gå och ladda kamerorna och försöka förse er med många bilder från morgondagen.


Ha det bäst!


Lotta


Skapa flashcards