alotofhorses

Alla inlägg den 18 mars 2012

Av Lotta Jansson - 18 mars 2012 21:24

Vi kom hem från Sälen igår. Eftersom vi alla längtade hem lite grand bestämde vi oss för att packa ihop och åka hem igår eftermiddag istället för idag på förmiddagen. Det medförde lite trafik och resan hem gick fort. Det var skönt att komma hem och återgå till rutinerna.


Dagen har alltså som vanligt börjat med utsläpp av hästar och mockning av stallet. Det är dags att börja ta ut bäddarna nu innan det blir för varmt och de börjar lukta så jag körde ut några kärror extra.


Sedan gick jag in och åt frukost. Fastnade framför datorn eftersom Tullstorp har hingstvisning denna helgen och ger 2000 kr rabatt på sina hingstar. Idag hade filmerna på de olika hingstarna lagts ut och därför tog frukosten extra lång tid. Till slut slet jag mig därifrån och hämtade in min fina 3 åring från hagen. Borstade av lerhögen som fäller riktigt mycket precis nu. Satte på träns och sedan gick vi ut på promenad i skogen jag och Sibbebibban. Hon är verkligen otroligt go och rar den hästen, klev på med mycket energi. Passerade några diken och jag måste säga att hon är verkligen en dressyrprinsessa för hon har en alldeles egen teknik för att ta sig över dikena. Hon hoppade inte utan mer kravlade sig över.....När vi gick förbi Engvalls hästar var hon så snygg och sprang med svansen lyft och välvd hals i någon slags passagetrav. Otroligt vackra fina häst jag hoppas att jag ska klara av att förvalta dig. Jag är så glad över henne och jag längtar så tills det blir dags att börja rida henne lite mer.


När vi kom hem hade Anna och Royal kommit för det var dags för uteritt med hästbästisarna Stina och Roysan. De är verkligen rörande tillsammans och älskar verkligen varandra. Först var jag tvungen att gå in och äta en macka. Dessutom ville jag visa lite olika hingstkandidater till Royal. Det är nämligen så att jag i stort sett bestämt mig för att betäcka i alla fall ett sto i år. Det är okej att kalla mig sinnesförvirrad och galen för det är jag nog lite i det är fallet.


Jag har fastnat lite för Flore Star (Florestan-Arpeggio) men är lite tveksam till hans bakben. Dock är Royal bra i bak och han är verkligen vacker tycker jag. Här lite trav men han har en ännu bättre galopp. Dessutom är han tillgänglig till ett trevligt pris i år:



Annars går funderingarna lite på Don de Jeu (e. Jazz) som godkändes i år. Jag var inte så förtjust i honom på bruksprovet men nu när jag såg honom på Tullstorps visning blev jag lite intresserad. I modellen tror jag att han skulle passa Royal riktigt bra. Lite nerv men Royal är ganska så cool och inte speciellt tittig. Hon behöver en kort häst med bra galopp och det har han. I och för sig blir det dubbelt Rubinstein men inte allt för nära.


Annars ligger Bellagio mig varmt om hjärtat. Gillar verkligen de fölungar som jag sett efter honom. Verkligen en typförbättrare och vilka härliga luftiga gångarter. Han är dock ungefär 2000 kr dyrare än ovanstående hingstar.


Andra favoriter är Blue Horse Zack och Ampere. Dock är båda i dyraste laget för mig även om någon av dessa nog vore nummer ett på min lista om jag fick välja hingst och inte behövde tänka på ekonomin....Sedan finns det fler funderingar bland annat på en favorit i repris Twiligt eller varför inte Firenze? Vad tycker ni gott folk? Har ni några förslag?


Nu när några av mina uppfödningar lyckats växa upp i ridbar ålder måste jag säga att jag är nöjd med dem och faktiskt lite stolt som uppfödare. Jag kan för sjutton det här och därför betäcker vi Royal igen i år och hoppas på ett stoföl som kan föra hennes mödernelinje vidare. Hon lämnar verkligen fina avkommor. Nu när vi har lösdriften klar är det inte så bråttom att sälja fölen heller utan de kan gå kvar om jag inte får betalt för dem. Här Royals äldsta avkomma i Sverige XLNT Vena e. Sansisco, sex år i år, med Stefan Jansson på knytkalaset:


XLNT VENA


Efter att vi tittat och grottat ner oss i lite hngstar red vi ut runt Rista tillsammans med Nettan och Response. Det var en härlig ridtur även om våra tanter bestämde sig för att vara sura kärringar och försöka sparka utbölingen Response. Knashästar! På vägen hem bytte jag och Anna hästar och jag måste säga att Stina är stoooor. Royal som bara är några centimeter lägre kändes som en liten ponny när jag satt på henne. Hon är otroligt trevlig, mjuk och taktmässig att rida fina Roysan.


På eftermiddagen kom Nettan och vi fortsatte att grotta ner oss i diverse hingstfilmer. Att man kan vara så nööördig....


Nej, nu dags för lite insläpp innan det är dags för sängen och en ny arbetsvecka....


Ha det!


/Lotta



Ovido - Quiz & Flashcards