alotofhorses

Direktlänk till inlägg 3 mars 2012

Inte en ko på isen.....

Av Lotta Jansson - 3 mars 2012 21:52

....men väl en häst. Vädret ute är fantastiskt just nu med strålande sol och flera plusgrader varje dag. Underbart!!! Dock medför detta att det är is på många ställen. Häromdagen ramlade Likören omkull på isen och Starlight gnäggade så att Gunnar tittade ut och såg henne. Hästar som inte kommer upp ger upp ganska fort och det hade Likören gjort. Det räckte med att jag kom fram till henne så gjorde hon ett försök till och kom upp på benen. Lilla skruttan hade inte legat mer än max 15 minuter. Jag var ute och klappade på henne strax innan Gunnar "larmade". Hon var dock lite blöt eftersom det var vatten på isen så hon fick ett täcke på sig. Stefan var sedan nere och sandade i hagen. Nu får vi hoppas att vi inte får fler hästar på isen.


Under veckan som gått har det blivit ganska så sparsamt med ridning. Jag red ut i onsdags runt Rista. Fokus låg på galopparbete och fattningar. Tränade också på att sitta ner i traven. Stina gillar inte riktigt när man sitter på henne i traven men det gick över förväntan. Jag släppte stigbyglarna och då kom jag ner i sadeln riktigt bra. Måste verkligen börja träna på att sitta ner på henne om vi ska tävla senare i vår. I alla fall var det ett bra pass. I fredags red jag ut med Nettan och Response. Red runt Rista igen men åt andra hållet. En mysig tur med glada hästar. Imorgon ska jag försöka ta mig till ridhus så att det åtminstone blir ett seriöst pass den här veckan!


Idag har jag friserat Sibban och det var välbehövligt. Hon är så himla go och rar och jag tycker otroligt mycket om henne. Min fina lilla prinsessa har dragits med en seglivad förkylning och när den blev värre igen förra helgen fick Cicci komma ut. Hon fick Ethacilin och fabrol. Idag efter fyra dagars sprutande var hon *peppar, peppar* bättre och jag hoppas att hon ska vara så pass bra att vi kan börja rida när vi kommer hem från Sälen. Planen är ju att hon ska gå 3 års test men om det här drar ut längre på tiden hoppar jag över det. Det viktigaste är att prinsessan blir frisk och i så fall får vi sikta in oss på kvalitetstävlan istället.


Denna vecka har det varit bruksprov. Det var många fina hästar med även om ingen förutom möjligen Sir Donnerhall II var något som stack ut. Om jag ska betäcka (observera Stina att jag inte sa att jag skulle betäcka) är han en tänkbar kandidat till Royal. Jag gillade också Luxus CML, inte för att han hade sådana wow gångarter utan för att han verkar så himla ridbar, snäll och okomplicerad. Han kan också vara en kandidat för en eventuell betäckning.


I dag har det varit hingstklasser där redan godkända hingstar var med och där var bland annat Cosmeo (Likörens pappa) med. Kul att se honom och vilken härlig galopp! Han hoppade verkligen fint och det såg enkelt ut precis som det ska vara! I år kommer han att verka via Tullstorp. Annars gillade jag Anna Svanbergs Tabasco. Jag såg honom Globen i vintras och gillade lättheten i hästen och gångarterna. Han skulle jag också kunna tänka mig att använda någon gång i framtiden.


Nej, nu ska jag gå i säng!


Kram på er!


/Lotta





 
 
Ingen bild

Stina

4 mars 2012 16:49

Lilla gulliga Likören, ramlade omkull, stackars! Ha, ha OM jag ska betäcka...jo jo, frågan är väl bara hur många? ;-) Klart Sibban blir frisk och får gå tre-årstest! Annars måste hon nog betäckas??
Kram
/stina

 
Bettan

Bettan

4 mars 2012 19:54

Undrar hur länge det dröjer innan du betäcker Beda? ;-)
Så duktig Linnea är, såg på filmen nu och, ojojoj, den du om ett par år. Håll i hatten Mamma!

Kram

http://baileythecollie.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards