alotofhorses

Direktlänk till inlägg 19 februari 2012

Fantastisk fredag

Av Lotta Jansson - 19 februari 2012 10:42

I fredags var det fantastiskt väder. Solen strålade och VÄRMDE samtidigt som snön var kall och fluffig. Jag hade bestämt mig för att påbörja igångsättningen av Sibban igen. Först hade jag tänkt ta med henne som handhäst när jag red Stina men eftersom jag måste rida ut mina unghästar mycket och Sibban mest är riden i ridhus kändes det bättre att gå ut och gå med henne ensam. Jag tog in henne och min vackra, fina röda stod och myste på stallgången när jag borstade och pysslade med henne. Satte på henne sadel, träns, gummisnodd och longerlina och sedan gick vi upp till Janmas.

Bakom gården låg ängarna vita och glittrande, solen sken och himlen var så där alldeles klarblå och det var så himla vackert att vi bara stod där och tittade en stund. Valde sedan att longera en stund på vallen. Sibban var pigg och glad och travade helt fantastiskt. Bad henne att galoppera och hon busade lite men tog båda galopperna. Jag fick verkligen nypa mig i armen för att förstå att jag äger denna fina, rörliga, vackra prinsessa. Longerade kanske 5 minuter och sedan gick vi hemåt. Sibban var pigg och skrittade på med stora kliv.

När jag kom fram till Rune tänkte jag att det är en ovanligt vacker dag och varför inte rida en kort sväng. Någon gång måste ju vara första gången man rider ut själv och denna dag är lika bra som någon annan. Jag hoppade upp på min fina 3-åring och skrittade tillbaka mot Janmas igen. Det gick lite vingligt. Några gånger var vi ute i snön bland träden. Hon stannade någon gång när de andra hästarna gnäggade efter henne men skrittade sedan snällt framåt igen. Travade framåt eftersom det brukar vara lättare att gå rakt fram med lite styrfart. När vi kom upp till Janmas hoppade jag av och gick hem bubblande glad och lycklig!!!! Sibban gick med nosen i mitt knäveck och var så där härligt unghästnöjd. Sammanlagt red jag kanske max fem minuter men det var mycket BRA minuter!!!

Väl hemma på gårdsplan ringde Anna. Hon hade budat hem en dressyrsadel på Tradera och ville att jag skulle komma och titta hur den låg. Passade på att knäppa lite kort på vackra, fina Royal. Hon är verkligen fantastisk och jag är så glad över att Anna har köpt henne:


 


Michelingumman fick också äran att rida på fina tanten:


 


Fikade en stund och åkte sedan hem och red Stina. Red först runt bygdegården och sedan bad jag Filip att knäppa några kort på oss ute på en orörd vall. Red med build-up padden under sadeln eftersom Anna Hedbys tyckte att den behövde höjas något i bak:


 

Stina var lite dryg först. Hon må vara svår att rida men när hon levererar så gör hon det verkligen. Dessutom så  

är hennes inställning till jobb alldeles exceptionell bara man får henne att varva ner och vänta....

 

Det är en stor häst att rida eftersom hon är ganska lång både framför och bakom sadeln men med mycket energi och massor med känslighet som jag älskar.

 

Sedan är hon otroligt vacker!

 

 
 

Älskar ovanstående och nedanstående bilder. Han är en duktig fotograf Filip!!!!

 

Sedan avslutade vi med lite bus <3:

 

Nej, nu ska jag hänga tvätt, gå upp till auktionen i bygdegården igen och ikväll när det förhoppningsvis blir lite kallare och mindre kramsnö ska jag rida Stina en sväng. Sibban går det inte att göra något med i det här underlaget tyvärr. Jag måste sko henne runt om först i så fall.

Nej, dags att ta tag i dagen. Kram på er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards