alotofhorses

Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Lotta Jansson - 8 februari 2012 18:44

Igår var jag och Stina på Uffeträning. När jag skulle lasta ut Stina precis ringde mobilen och det var Cometas åländska ägare. Det lustiga är att jag dagarna innan faktiskt funderat på hur min fina Cometa hade det i sitt nya hem. Allt var fortfarande toppen. Hon reds 2-5 dagar i veckan, både i skogen och på lektioner, och de var fortfarande så nöjda med henne. Jag är otroligt glad över att hon kom till en familj som uppskattar henne för den häst som hon är och som tycker att hon är den mest fantastiska häst i världen. De får hela tiden höra att hon är väluppfostrad och välriden från olika håll vilket är extra kul eftersom jag trots allt haft denna fina pärla sedan hon var knappa sex månader.


 

Det stundar ett besök på Mustang för Cometa den 2 mars och jag ska verkligen försöka åka dit och hälsa på min fina pärla!!!


Telefonsamtalet gjorde att jag inte hann skritta fram Stina som planerat. Det var runt -10 grader och hon kändes inte helt genomsläpplig och mjuk när vi började trava. Tror att det beror på att det var lite kallt. I början fick vi trava runt fyrkanten och skulle tänka långsam, bärig trav med så låg och rund hals som möjligt. Stina blev lite kort och hög och ville inte släppa genom ryggen men vi lyckades hitta en lugn, relativt bärig trav och bara det är en bedrift. Galopperade sedan i lätt sits runt fyrkanten. Hej vad det gick! Formen blev bättre men det gick alldeles för fort. Jag försökte låta bli att bry mig om det och galopperade bara på, det tar tid att värma upp muskler.


Red sedan långsidorna i trav med tagen framdel. Jag får inte glömma ytterskänkeln särsilt den vänstra är dålig på att driva. Efter det skulle vi koncentrera oss på att rida rakt fram med energi längs långsidan, ta med oss energin in på diagonal till lampraden, skritta rakt fram med energi några meter och sedan fortsätta i skänkelvikning till medellinjen och fortsätta i samma varv. Om jag ska rida åt vänster undan för höger skänkel måste jag belasta vänster bak genom att sitta lite tyngre på det sittbenet. Jag måste också hjälpa henne med energin i skänkelvikningen genom att driva även med vänster skänkeln och inte bara med sidförande höger skänkel. Sist jag red Stina 2008 hade vi knappt börjat titta på skänkelvikning och de vi gjorde var ganska så usla. Nu gick hon mycket bättre åt sidan och på några ställen kändes det helt okej. Lite spänd och ostadig i formen bitvis och energin var inte riktigt jämn men det blev bättre hela tiden. Övningen gjordes i trav också. Det viktigaste var inte att vi flyttade sidvärts utan att vi höll energin rakt fram. Det blev lite svårare i trav men Stina jobbade på så gott hon kunde hela tiden.


Efter en skrittpaus arbetade vi i skritt igen och red öppna på de raka linjerna och sluta på diagonalerna. Öppnorna kändes bitvis bra, slutorna blev bättre och bättre men när det blev för jobbigt tappade Stina lite energi och när jag lade på skänkeln svarade hon inte på den. När hon blir så där trög är hon på väg upp med ryggen och måste ha mitt stöd för att orka gå framåt. 


Som avslutning skulle vi trava och sedan galoppera på volten i så låg form som möjligt. I galoppfattningen släppa henne helt fri i munnen för att hon ska orka fatta galopp och där i den sista vänster galoppen släppte hon upp ryggen och gav mig KÄNSLAN. Som Uffe sa så orkar hon inte bära och lyfta i ryggen riktigt än och det är därför som hon blir lite ostadig i formen emellanåt. Jag måste rida med energi även om det går långsamt och hjälpa henne upp med ryggen. Tänka på att inte rida med handbromsen i även om jag vill att hon ska trava eller galoppera lugnare. Enklare sagt än gjort men här och var fick vi till det min duktiga Stina och jag!


Innan Uffeträningen var jag med Linnea på ridskolan. Hon fick sin fina ponny Morris på lektionen och de skulle hoppa. Lilla Morran har ju gått som fölsto i alla år och hade nog lite träningsvärk efter dagen innan (hennes första ridlektion) för hon var lite stel när hon gick ut ur boxen. I manegen skötte hon sig kanonbra även om hon i slutet blev mycket trött och helst ville skritta eller stå still. Linnea red henne fint och fick tom till galoppfattningar i båda varven. Jag är så glad över att Linnea har börjat rida för både Jenniemy och Frida. Båda är kanonduktiga ridlärare och kompletterar varandra på olika sätt.


Lilla Morris verkar trivas på ridskolan även om jag som hönsmatte (antar att ni inte är förvånade) tyckte att hon fick gå lite väl hårt för att vara en helt oriden häst utan kondition. Hon är ju en pigg och snäll ponny och jag tror att man skulle kunna rida henne tills hon stupade utan att hon sa ifrån det lilla hjärtat. Jag har därför pratat med Jenniemy om detta idag och jag tror att det kommer att bli riktigt bra när hon kommer igång lite mer. Linnea ska rida henne på en lektion i veckan och rida ridskolehäst den andra.


Nu ska jag ta det lugnt och titta lite på TV en stund. Snart kommer Gunnar och då ska vi äta semlor. Marianne och Ulrika är på Kanarieöarna så han är gräsänkling och behöver pysslas om lite extra.

Orkar jag ska jag longera Stina en stund vid intag och gör jag inte det kommer hon att få vila idag. Imorgon ska vi antingen åka till ridhuset eller så ska vi rida ut en sväng med världens bästa Nettan och Response.


Kram på er!

Skapa flashcards