alotofhorses

Direktlänk till inlägg 30 januari 2012

Hinder är till för att övervinnas......

Av Lotta Jansson - 30 januari 2012 20:09

...och gärna i så hög hastighet som möjligt....:) Det speglar Cia träningen med Stina i söndags. Vi tog det lugnt och red inte fram så länge och hoppade inte så många gånger på de olika linjerna eftersom vi egentligen inte är tillräckligt igång för en hoppträning ännu.


Under framridningen kändes Stina mjuk och fin även om hon inte var helt lösgjord. En av hästarna som var med blev rädd för något och drog iväg i full fart och då blev alla hästarna inklusive Stina lite skärrade. Dock lugnade hon ner sig snabbt. Detta hände precis när jag skulle galoppera och galoppfattningarna fungerade inte jättebra efter detta. Hon blev spänd, höll inte ihop i galoppen och  sparkade bakut någongång. Vi har ju inte galopperat så mycket och hon är inte så stark där än. Jag upplever att hon galopperar bra när jag rider i dressyrsadeln (Röösli) och jag funderar på om det är hoppsadeln som inte sitter okej. Stina är känslig för  att sadeln passar precis. Gaaah, orkar inte ge mig ut i sadeldjungeln igen.....


Träningen började med att vi fick trava över tre bommar som låg på böjt spår. Stina blev på hugget direkt, slog med huvudet och ökade över bommarna, men efter några varv på volten varvade hon ner och travade fint över. Mitten bommen lades upp till ett litet räcke med travbom före och galoppbom efter (fortfarande på böjt spår). Bommarna var till för att hästarna skulle lära sig att hoppa korta språng och inte fläka iväg på allt för långa. De första gångerna kastade sig Stina över hindret. Hon känns fin och jobbar bra i form fram till några steg före bommen då hon kastar upp huvudet och ökar över hindret med höjt huvud och sänkt rygg. Efter några varv coolade hon ner och fick till bättre språng. Kul att hoppa tyckte Fina-Stina.


Nästa övning var en kombination med räcke-bom-räcke som stod på diagonalen. Därefter böjt spår 20 m fram till räcke (fem vanliga efter kombinationen som var låg, blir för kort avstånd om det är större hinder). Vi red in på kombinationen i trav och de andra galopperade in. Stina laddade som bara den i början men efter några gånger fick jag till och med driva i kombinationen. Fick till några fina språng på räcket. När hon drar mot hindren ska jag se till att ha korta tyglar och bara hålla handen stilla och låg och vänta ut henne. Tänk på att rida rakt fram efter hindret.


Därefter skulle vi hoppa räcke-21,5 m (fem normala galoppsprång) - oxer. Inridning i galopp och denna gång försökte jag galoppera in mot första hindret. Stina laddade och bjöd som en galning på hindren. Andra gången vi red an tog hon inte förhållningen mellan hindren alls och vi red på FYRA galoppsprång. Inte bra och hon lyssnade inte ett dugg på mig. De efterföljande två gångerna var hon duktig och lyssnade bra.


Avslutade med att hoppa ett räcke med regnbåge under. Vi red återigen på i galopp och hon laddade som tusan. Det gör hon mycket för att hon inte är så stark än och då är det enklare att rusa lite i galoppen än att ligga kvar och vänta. Jag var i alla fall nöjd med träningen. Nu ska vi galoppera lite mer innan nästa träning om två veckor och även försöka åka och hoppa till helgen så kommer det förhoppningsvis att vara lite mindre laddat att hoppträna nästa gång. Vi ska också sätta på henne en martingal som kan fungera som stöd för henne och förhoppningsvis hjälper henne att börja hoppa med lite mer rygg och svara snabbare på förhållningarna. Kul var det i alla fall att hoppa. Stina är inte enkel att rida men när allt stämmer så är det fantastiskt!


Idag var Tina här och skodde om henne. Fötterna har verkligen blivit fina efter fyra år med barfotagång, bra foder, regelbunden smörjning, biotin och täta verkningar. Det var tio veckor sedan hon skoddes och det är absolut rekord. Fötterna såg fina ut och är till och med skålade under. För fyra år sedan kunde hon ha ett par skor i 5-6 veckor innan hon tappade dem och hon hade ofta puls några dagar efter skoning. Nu är hovarna som på vilken annan häst som helst!!!


Idag har jag tömkört Stina på ridbanan. Jag ville se hur hon såg ut på lina och hon var jättefräsch och fin. Helt jämn i traven och när hon för ett ögonblick blev rädd för något visade hon en fantastiskt fin balanstrav ;). Vi provade lite olika linsättningar för att få henne att länga ut halsen och sänka nacken. Hon blir gärna lite kort och hög i formen när man tömkör. Nästa gång ska jag prova att longera henne och se om jag får ännu bättre resultat. Hur longerar/tömkör ni era hästar?


 

Lille Noorton på eftermiddagen idag. Tänk vad snabbt de växer!


 

Är lite hönsmorsa och funderade på att sätta täcke på honom igår när det var -13 grader. När jag kom ut i stallet så frös han inte det minsta utan kändes varm och go. Fölpälsen verkar värma mycket bra och det ser mysigt ut i halmen. Jag vill helst inte täcka honom eftersom jag är rädd att han ska trassla in sig i täcket.

 


 

 

Alldeles bedårande söööt är han i alla fall

 
 
Ingen bild

Bea

31 januari 2012 20:20

Hoppa är KUL!
När jag longerar kör jag helt utan inspänning, då är Fideli som mest avspänd. Men det blir mer rastning och mindre "riktigt" jobb. Då är tömkörning bättre tycker jag. Brukar fästa ledande töm ganska högt på inner och "gramanfästning" på ytter om jag jobbar mycket på volt. Kör jag mer på rakt spår brukar jag köra "gramanfästning" på båda sidor. Det blir stadigare än om man fäster rakt men man får vara försiktig så hästen inte går och knäpper av, men det förstår du såklart själv :-) Hoppas du förstår hur jag menar, annars får du väl besöka oss i Storvreta så jag får visa. Fideli är ju mästare på att springa och spänna sig med huvudet högt så jag har fått en del erfarenhet av att jobba med det....

 
Jenny

Jenny

1 februari 2012 00:16

Om målet är att få Stina att sänka nacken och länga halsen så skulle jag inte sätta en gramankoppling på tömmen. Den blir lätt ganska "fast" och det kan vara svårt att ge snabba eftergifter. Använder du lädertöm får du lite lätt "inspänningsfunktion" av dess egen tyngd, har du tygvarianter är det lite svårare.

När jag tömkör försöker jag så långt det är möjligt att ha låg och rak tömsättning eftersom jag är lat och inte orkar koppla om tömmarna så ofta vid t.ex varvbyten. Vill jag få hästen att sänka nacke och hals och få nosen framåt-nedåt brukar jag ha rak tömsättning på ytter och en ledande töm på inner. Den ledande tömmen fäster jag då lågt i gjorden för att på så sätt visa vägen nedåt. För extra bra effekt kan man också sätta den ledande tömmen mitt under gjorden, då blir det ädå tydligare för hästen att den ska släppa ner halsen.

En annan variant, som dock kräver stående tömringar, är att fästa som ledande tömmar på båda sidor och istället för att trä tömmen genom en ring på yttersidan låter man den ligga mot en stående ring. Då blir det lite gramaneffekt på utsidan, men det blir lättare att flexa i handen och byta varv, tycker jag. Denna tömsättning kan dock vara mindre lämplig om hästen busar och bockar eftersom yttertömmen då kan fara iväg upp mot hästens hals.

När jag longerar har jag antingen fasta inspänningar på båda sidor, men gärna hästen lite ställd inåt, eller en fast inspänning på utsidan och linan fäst ledande på insidan. Samma som med tömmen ovan, jag fäster den i sidan av gjorden eller mitt under beroende på häst och vad jag vill uppnå. En annan variant där jag både vill få hästen att släppa ner halsen och tydligt leda/ställa inåt är den variant som jag använde här om veckan när jag longerade Disa. Film och bild finns i min blogg. Inspänningen som sitter mellan frambenen fäster jag med en longerdelta i bettet.

http://blogg.jempa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards