alotofhorses

Alla inlägg den 26 januari 2012

Av Lotta Jansson - 26 januari 2012 21:06

I helgen var vi i Hindås och verksamhetsplanerade med jobbet. Vi bodde på ett fint konferenshotell och åt mycket och gott. Jättetrevligt men det kändes så där att lämna Blida hemma eftersom hon kunde föla när som helst. Vi lyckades hitta mottagaren till kameran och Stefan kopplade in den nu när han fick fölvaka i två dagar. Den var borta förra året och jag fick gå upp flera gånger per natt. Skönt att kunna sitta inne och vaka istället för att gå ut i det kalla! Som tur var knep Blida och jag hann hem från Hindås.


 

Vackra Blida


På tisdags kvällen hade Blida stora juver och vaxproppar. Hon var lugn när vi tog in henne och jag bestämde mig för att sova en timme. Ställde klockan på 01.15 och gick då ner och satte på TV:n. Måste säga att kameran är en av våra bästa investeringar. Det är otroligt skönt att slippa springa ut och in flera gånger per natt, man stör inte stoet utan kan gå ut när man ser att det är klart och går bra. Blida vandrade i boxen, tryckte rumpan mot väggen, lade sig ner och gick upp igen....Jag avvaktade och strax före 2 lade hon sig ner och fölade. Ut kom den här lille sötisen:


 

Eftersom det var några minusgrader sprang jag ut med handdukar i högsta hugg och hjälpte Blida att torka fölet. Efter ungefär en timme försökte han (för det blev en liten hingst) ställa sig upp och det gick bra. Eftersom det var kallt ringde jag Gunnar och bad honom komma och hjälpa mig att få honom att dia. Så fort Gunnar kom och kunde stötta honom fick vi honom att ta spenen. När han legat en stund såg jag i monitorn att han inte hittade till juvret utan gick och försökte dia på krubban, hinken osv. Gick ut igen och hjälpte honom att hitta rätt. Denna gång gick det mycket bättre och han klarade att hålla balansen själv när han åt. Han är ganska så stor och måste böja huvudet åt sidan för att komma åt. 

  
Blida släppte inte efterbörden så Cissi fick komma ut och ta ut den på förmiddagen. För säkerhets skull får hon penicillin och metacam i fyra dagar. Fölisen mår bra. Jag var lite nojig över att det är minusgrader ute (vi har ju utestall) men han verkar inte frysa. De har massor med halm i boxen och han äter ofta, ofta. Snart har han lagt på sig lite mer hull och då ska jag sluta vara en hönsmatte....kanske :). Jag har köpt ett föltäcke men det var för stort och jag har fått låna ett hundtäcke av Nettan som bebis kan ha på sig om det blir riktigt ruskväder eller kallt.

  
Idag har Blida och bebis varit ute i en mini hage på gårdsplanen. Först var han lite avvaktande men efter en stund blev det hopp och skutt. Så söööt! Imorgon ska jag göra hagen större så att han kan springa lite mer. Ska försöka fota lite mer imorgon också!

  
Vi har klurat på namn och i dagsläget lutar det åt att han kommer att få heta A lot of Noorton och kallas för Norton. Norton är ett rött vin och det passar den här lille krabaten tyckte Filip som fått välja namn. 

 

Även om han är mörk nu tror jag att han kommer att bli skimmel som mamma. Han är lite stickelhårig på benen och på nosryggen. En riktig liten pussmule har han!
 

Ha det bäst!



Ovido - Quiz & Flashcards