alotofhorses

Direktlänk till inlägg 15 januari 2012

Hoppat

Av Lotta Jansson - 15 januari 2012 20:58

Idag har jag och Stina varit på hoppträning! Fasiken vad det var kul tyckte både jag och fina hästen. Eftersom Stina tydligt har visat att hon vill åka brett i transporten började jag med att ta ut mellanväggen och spåna upp transporten ordentligt. Sedan var det gamla vanliga Stina som gick att skicka på transporten igen med grimskaftet runt halsen. Hon åkte mycket bättre och jag hade ingen häst som galopperade i svängarna som jag hade förra gången!

Stina var pigg och glad på framridningen. Lite het men ändå mer avslappnad än vad jag väntat mig. Vi tog det lugnt och lade in många skrittpauser i framridningen. Stina var duktig och  när jag satte mig ner i galoppen gick det riktigt bra att galoppera. Lite stark emellanåt i galoppen men mer lyhörd än förra gången.

Började att hoppa fram på ett litet kryss på medellinjen, efter krysset sväng höger och över bommar på böjt spår, sväng vänster bommar på böjt spår och sedan rakt fram över litet räcke. Stina laddade som bara den på hindren och första svängen kändes lite okontrollerat men för varje gång blev det bättre. De andra hoppade övningen i galopp men vi valde att trava mot hindren.

På diagonalerna stod det studds och jag fick trava in på första och sedan vända runt och trava ut på den andra. Stina tyckte det var lattjo lajbans och bockade glatt efter andra studdsen. Matte tyckte att det var så himla roligt att pållan visade glädje över hoppningen!!!

Avslutade med att rida på ett plankhinder som stod snett från väggen nära kortsidan. Första gången kom vi på i trav och sedan red vi ett varv till och hoppade i galopp. Hade en härlig känsla när Stina tryckte från i galoppen. Sedan lade jag ner henne och vi avslutade. Hade en fantastiskt fin känsla när jag travade av henne. Hon var inte speciellt trött och det var skönt för jag är otroligt rädd om min fina häst. Mycket nöjd med dagens hoppträning och framförallt över att hästen tyckte att det var så himla roligt. Ingen tvekan om att hon kom ihåg våra hoppträningar från för fyra år sedan!!!!

Väl hemma kastade jag ut Stina i hagen och rusade in och bytte byxor. Därefter föräldramöte med Linneas gympagrupp. Deras tränare har för mycket att göra och har sagt ifrån sig gruppen. Som tur var fanns det en förälder med utbildning som var beredd att gå in och ta gruppen. Vi andra föräldrar kommer att ställa upp på ett rullande schema som hjälptränare. Skönt att gruppen får fortsätta i alla fall eftersom tjejerna tycker att gymnastiken är så himla rolig.


Imorgon är det jobb igen. Ska försöka jobba lite kortare dagar under veckan eftersom vi ska ha planeringsmöte i Hindås i helgen och jag måste åka redan på lördagen för att hinna. Inget föl än men ni ska se att Blida fölar lördag eller söndag natt när jag inte är hemma.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards