alotofhorses

Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Härligt slapp lördag....

Av Lotta Jansson - 14 januari 2012 20:20

Idag har jag haft en härligt slapp lördag. Tänk vad sällan det är som jag har sådana dagar. Nästan så att jag får dåligt samvete för att jag har suttit i soffan och tittat på skidskytte och på en film under eftermiddagen. Himla skönt och välbehövligt.


Jag har börjat ett nytt mer strukturerat liv (får se hur länge det varar ;) ). I torsdags gjorde jag tre planeringar en årsplanering, en veckoplanering och en dagsplanering. Planeringarna gäller både för jobb och fritid. Förhoppningsvis ska det hjälpa mig att bli mer strukturerad och just få tid till sådana här dagar som jag haft idag. Än så länge känns det bra i alla fall!


Igår var det riktigt kallt och blåsigt. Det till och med snöade vilket det knappt gjort på hela vintern. Hela familjen åkte till Gimo på kvällen och tittade på Knutmasso. Cathlene sov över hos oss och var också med. För Linnea var det första gången men säkert inte den sista. Alla barnen tyckte att det var jätteroligt att gå och titta på alla utklädda människor. Kul att se så många välgjorda dräkter. Bäst tyckte jag att Tintin och Harry Boy var, men det var många bra teman och dräkter.


När vi kom hem fick vi besök av fyra knutgubbar vilket uppskattades av barn (och vuxna):


Om jag har fattat det rätt så är det så här som Knut firades från början. Ett gäng med utklädda gubbar som gick mellan gårdarna och spexade och fick en sup som tack för besväret. Supen hann vi inte ge "våra" knutgubbar men kommer de tillbaka ett annat år lovar vi att servera en rejäl sådan!


På hästfronten har jag naturligtvis också gjort upp en veckoplanering och jag har följt den så här långt. Tyvärr är det riktigt hårt och knögligt överallt nu så det har blivit två uteridningspass på Stina. Hon har varit ganska så pigg och het och har haft svårt att skritta. Inte konstigt eftersom hästarna inte rör sig mycket i hagen. För att få henne att ta det lugnt har jag varit tvungen att arbeta en del med sidvärtsrörelser och övergångar. Idag har hon fått en planerad vilodag och jag har som sagt var fått tid över till annat. Imorgon ska vi till ridhuset och hoppa!!! Vi ska vara med på hoppträning för Vicky och det ska bi skitskoj även om jag är rejält ringrostig. Hoppade senast i juni och Stina har inte hoppat på fyra år. Eftersom hon inte är igång helt kommer vi bara att vara med en kort stund.


Igår red jag Morris en sväng. Först tänkte jag tömköra men sedan hoppade jag upp. Tänkte att hon borde kunna bära mig en kortare stund och det gjorde hon. Morris är ju inte utbildad men vi skrittade på en volt och i slutet började hon hitta formen och blev mjuk och trevlig. Duktig liten pålla. Jenniemy frågade förresten idag om ridskolan kunde få låna Morris och det tyckte jag och Linnea var en bra ide. Linnea ska börja rida även på tisdagar på ridskolan och har svårt att hinna med att motionera Morris eftersom hon både har gymnastik två dagar i veckan och går på scouterna. Det skulle vara suveränt om Morris blir mer riden och utbildad, men vi får se om det blir verklighet och om Morris fungerar på ridskolan. Vill Linnea rida kan hon rida ut på Starlight under tiden och får hem henne till sommarlovet.


Linnea red Petter idag på ridskolan och hon är så himla duktig. Jättetuff och ger sig inte. Idag hoppade de och galopperade massor och Linnea fick jättebra snurr på Petter. Jag trodde inte att jag skulle tycka att det var så roligt att hon red. Förstår absolut alla hästmammor som säljer sina hästar för att hjälpa sina döttrar istället.  


Sibban har fått semester. Hon går i lösdriftshagen men kommer in om natten. Skönt verkar hon tycka att det är att gå med ponnyerna och bara vara om dagarna.


Jag har varit uppe på natten och tittat till Blida några gånger. Hon har satt ett stort juver. Alla gånger har hon legat ner och de ston som jag haft tidigare har inte legat och vilat samma natt som de fölat så då har jag gått och lagt mig. Det ska bli spännande att se vad som kommer ut.


Nej, nu ska jag gå ut och plocka in mina fina hästar! Ha det gott alla fina människor!

 
 
Ingen bild

Stina

15 januari 2012 20:26

Gu vad du slappar! ;-) Spännande med fina Blida snart. Vill du föresten ha en ponnysadel och ett träns? Maria i stallet har städat ut lite och du får de gärna om du vill samla på dig lite mer grejer? De ser fina ut, men vet inte märken eller så. Helt gratis... :-)
Kram /stina

 
Ingen bild

Lotta

15 januari 2012 20:56

Jajamen har haft flera riktigt lata helger och vet du, snart har jag kanske vant mig vid det ;)! Klart jag vill ha en ponnysadel och ett träns. Har ju några stycken som de kan passa på. Kram Lotta

 
Jenny

Jenny

15 januari 2012 21:03

Visst är det skönt med sådana där lata dagar. Synd bara att de är alldeles för få. Hörs!

http://blogg.jempa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards