alotofhorses

Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Lotta Jansson - 10 januari 2012 22:57

Idag har barnen haft sin sista lovdag. Stackars Linnea har tillbringat den i soffan efter att hon varit magsjuk. Lite har hon lyckats stoppa i sig och dricka under dagen men hon är fortfarande hängig. Filip har haft en härlig utedag med farfar. Lovet har gått fort och barnen har lekt mycket med Viktor, Fanny och Ludde. Jag är glad att de flyttat in i grannhuset eftersom alla barnen kommer så himla bra överens.


Det har inte hunnits med så många utflykter men båda barnen har varit hos morfar och mormor, gått på stan och hunnit följa med till Fyrishov och Gimobadet med olika kompisar. Filip och Viktor har fixat isen på dammen i Widéns hage och alla barnen var där och åkte och grillade korv härom dagen.


Jag fullföljde min plan och åkte till ridhuset igår kväll efter jobbet. Nettan hängde också med. Skrittade en längre stund i början för att lossa Stina lite och för att få henne att slappna av. Joggade sedan igång och hon var pigg som en spigg. I början var hon lite slingrig och het och ville  inte spåra och slappna av. Tänkte att det var lika bra att galoppera av lite energi i lätt sits. Stina sparkade bakut och bytte galopp flera gånger innan jag gav upp och satte mig ner och ramade in henne ordentligt och se då gick det kalasbra att galoppera även om det gick fort. Hon har ju en stor, stor galopp och är inte stark än så det blir jobbigt om jag inte ser till så att alla delar är på plats innan galoppen.


Jag upplever att hon inte riktigt lyssnar på förhållningarna och istället för att gå kvar om jag mjuknar så springer hon lite fortare. Ibland stretar hon emot i övergången. Jag vet att det troligen beror på att jag inte driver tillräckligt men det är så himla lätt att släppa skänkeln när man rider en pigg och het häst. Något att jobba på för mig! Red i alla fall övergångar mellan skritt och trav på volten och efter en stund kändes det bättre. Då fattade jag en galopp i varje galopp och Stina gjorde klockrena fattningar och galopperade lugnt och fint i båda galopperna. Hade en riktigt fin känsla i både traven och galoppen i slutet. Klappade massor och sedan travade jag av henne. Trots att det inte är mer än två veckor sedan jag red i ridhus senast och jag inte har ridit så många pass hemma så kändes hon ännu bättre idag än förra gången. Är så taggad och vill bara rida mer och mer och längtar efter att få träna!


Den 18 har jag en dressyrträning för Anna Hedbys inbokad. Hade först tänkt låna Royal men nu känns det som jag ska rida Stina trots allt. Vi får ta det för vad det är och be om att få jobba med spårning, lösgjordhet och övergångar (grunder alltså) med mycket skrittinslag.


Idag har jag varit på ett informationsmöte om Uppsala Dressyrsällskap. En nystartad förening som jag tänker tävla för i år (om det blir några tävlingar för min och Stinas del).  Otroligt kul med engagerade människor och jag ser fram emot aktiviteterna som kommer att anordnas både uppsuttna och avsuttna! Trevligt att få träffa lite människor och få prata lite strunt!


Nej, nu blir det sängen. Blida har relativt stort juver men ser inte riktigt klar ut. Dock har jag börjat gå upp en gång per natt för att kolla om det ser ut som det är på G. Än har hon legat och sovit i godan ro de gånger jag gått ner för att kolla henne och jag har kunnat gå och lägga mig och sova resten av natten. Spännande att se vad som kommer ut!


Kram på er!





Ovido - Quiz & Flashcards