alotofhorses

Direktlänk till inlägg 8 januari 2012

Tuffa brudar <3

Av Lotta Jansson - 8 januari 2012 18:55

Jag är omgiven av tuffa brudar både på hästfronten och bland människorna!

Först vill jag börja med att gratulera världens bästa svärfar Gunnar som fyller 70 år idag (det kan ingen tro ;) )! Hipp, hipp hurra för en av världens mest ödmjuka, osjälviska, glada och trevliga människor som jag känner!!!

 


Lördagen började med att vi åkte till ridskolan för första gången den här terminen. Linnea var spänd på vilken häst hon skulle rida och det blev Petter. Det var en mycket bra ridlektion med fokus på sits och skänkelvikningar. Måste säga att de är duktiga eleverna och att ridlärare Jenniemy är bra på att lära barnen på ett okomplicerat sätt. De satt ner på de små ponnyerna hela lektionen och man kan se att de faktiskt börjar rida på riktigt redan trots att de bara är runt 9 år och har ridit en och en halv termin.

Linnea ville åka till ridhuset med Morris så efter att ha värmt oss hemma en stund så hämtade vi Morris i hagen och gjorde ordning henne för ridhuset. Först hade jag tänkt ta med Stina men eftersom vi inte visste om Morris varit i ridhus förut skippade jag det. Morris var duktig och gick snällt på transporten. Fanny följde med och det var två tjattrande töser som satt i baksätet.  

Tror inte att Morris varit i så många ridhus förut. Hon var ju inte riktigt styrbar när Linnea började rida henne även om det är mycket bättre nu och är troligen mest riden med ledare. Det var lite läskigt med speglarna och väggarna tyckte hon i början och i början ville hon mest gå in till mitten. Linnea fick rida henne svagt utåtställd mot väggen och då gick det bättre. Morris försökte gå sin egen väg men efter att jag förklarat för Linnea att om Morris vill gå åt vänster så ska hon styra åt höger och om hon springer för fort ska hon trava långsammare osv. så gick det bättre. Jag är riktigt stolt över min lilla tjej som redde ut henne så bra trots att Morris var spänd, tittig och lite olydig emellanåt.


  ¨

Vi åkte till ridhuset för att hoppa så jag tog fram tre bommar och Morris fick börja med att skritta över bommarna. Sedan travade hon några gånger och vi lade upp ett minikryss. Efter bommarna och hindret stannade Morris och ville helst ställa sig i mitten hos mig och jag sa åt Linnea att hon måste bestämma sig för att rida rakt fram efter hindret. Linnea gjorde som jag sa och Morris lydde!

 

Morris var duktig och hoppade alla gånger som Linnea styrde på. Avslutade med att prova att galoppera längs fyrkantspåret. Morris är inte galopperad speciellt mycket under ryttare men skam den som ger sig. Linnea var envis och fick Morris att galoppera några galoppsprång i båda varven och då gav vi oss. Fasiken vad tuff hon är Linnea! Trots en pigg ponny som tittade och sprang iväg så skrattade hon bara och var ännu mer envis!!!

 

Fanny fick prova att rida några varv. Det gick också bra och sedan åkte vi hemåt med två frusna men nöjda tjejer!

På kvällen var vi och firade Gunnar. En riktigt mysig kväll med buffemat och pratande. Sigge är en riktig charmör och oj vad han växer och blir större varje gång man ser honom. Han är en riktig charmör och ett kvicksilver.

Idag har alla barnen (i båda husen + Alva) varit och åkt skridskor, grillat korv och marshmallows och haft mysigt vid dammen. Filip och Viktor har kämpat i flera dagar för att få till en bra is och idag åkte de skridskor i över tre timmar. Det är ganska så möra barn som sitter i soffan nu på kvällen.


Jag var inte med för Stina var och hälsade på mig. Jättetrevligt och jag saknar verkligen Stina nu när vi inte jobbar på samma arbetsplats mer. Vi red ut en sväng på Stina och Sibban. Min Cobra sadel satt okej på Sibban och nu ska jag sälja stübben sadeln eftersom den inte passar någon av hästarna riktigt bra. Den är riktigt fin och om någon vill köpa den är den till salu för 1800 kr.

Gick ett varv runt gårdsplanen innan jag satt upp  på Sibban eftersom jag inte visste om hon skulle få en reaktion på sadeln. Stefan höll i och jag bad honom leda mig på asfaltsvägen. Väl i hagen släppte han och vi tog rygg på Stina och Stina.

Sibban skrittade på och tyckte nog att det var lite konstigt att man kunde rida ut med ryttare på ryggen. Hon stannade och tittade lite när vi såg och hörde de skridskoåkande barnen. Det tyckte hon var lite läskigt men eftersom Stina inte blev rädd blev inte Sibban det heller. Provade att trava ikapp när vi hamnade på efterkälken och det gick bra. Mötte bilar utan att reagera. Stina tittar aldrig på något och Sibban verkar också vara en tuff brud. När jag svängde så svängde Sibban och hon gick till och med först några gånger. I skogen travade vi några korta sejourer och Sibban var pigg! Erkänner att jag blir lite avvaktande och istället för att bromsa i munnen och styra blir jag lite för försiktig. Sibban är som smör i munnen och väldigt känslig. Det kändes som det kommer att finnas en hel del motor när hon blir mer riden. Efter sista travomgången dog hon så där som bara små bebisar kan göra och jag hoppade av. Uterittspremiären var avklarad och jag är stolt över min fina röda. Nu blir det vila fram till mars och det tror jag att Sibban behöver.

Stina red Stina riktigt bra. Hon tyckte som jag att Stina sitter ihop mycket bättre i kroppen än förut och att hon var rolig att rida. Det värmer ett mattehjärta att höra!

Jag och Stina gick in och fikade och snackade skit en stund. Tack snälla kompis för besöket och ridturen. Synd att du inte bor närmare för det skulle vara trevligt om det blev en vana att rida ut tillsammans.

Må gott alla glada människor

Kram

Lotta



 
 
Bettan

Bettan

8 januari 2012 19:59

Vilken sits hon har din tös, ser ut att sitta som gjuten i sadeln :-)
Kram

http://baileythecollie.wordpress.com

 
Bettan

Bettan

8 januari 2012 20:03

Oooppps, glömde ju. Gratta Gunnar så mycket om han minns mig.

http://baileythecollie.wordpress.com

 
pernilla

pernilla

12 januari 2012 11:26

Duktig dotter!! Morris är ju bara ljuvlig, nästan sugen på att skaffa barn bara för att kunna få en sån ponny hahah.

Och duktiga Sibban, vad skönt med så coola tjejer!

http://pontes.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards