alotofhorses

Direktlänk till inlägg 7 januari 2012

Tjohooo! Jag har en så himla duktig 3 åring!!!

Av Lotta Jansson - 7 januari 2012 13:04

Jag har ridit på fina, duktiga, fantastiska Sibban.
 
Igår var jag och Nettan och hämtade hem Sibban från Matilda som hjälpt mig med inridningen. Tack snälla Nettan för att du alltid ställer upp och finns där.
 
Jag är en töntig hönsmatte och mår bäst när jag har alla hästar i hagen hemma och det är himla skönt att min vackra röda är på sin plats igen även om hon haft det toppen hos Matilda. Hon har varit hos Matilda i ungerfär en månads tid och min lilla röda har skött sig kanonbra. Allt har gått som på räls och enligt M är Sibban en mycket smart häst som lär sig fort. Men det visste jag ju redan förstås ;).

Vi stämde träff vid ridskolan i Tierp och hade inte stått där länge när vi såg Matilda komma ledande på två hästar. Jag gick något varv runt ridhuset med Sibban först och sedan longerades hon några varv. Sedan hoppade Matilda upp och de skrittade, travade och galopperade runt ridhuset. Jag stod med ett fånigt leende på läpparna hela tiden och tyckte att det var fantastiskt att se min fina tjej med ryttare på. Fattar ni att lilla Sibban blivit stor och är RIDHÄST på riktigt heart.gif .

Matilda har gjort ett fantastiskt jobb på kort tid. Hon är verkligen duktig med unghästar och gör det okomplicerat. 
Jag hade bett att få prova att rida Sibban och snart var det dags att hoppa upp. Har ju skrittat henne några gånger uppsuttet men denna gång red jag på riktigt, en fantastiskt härlig känsla!!!! Jag skrittade och travade runt och det gick både att styra, sätta igång och stanna. Sibban var mycket mjuk att rida och jag längtar ännu mer fram emot att få börja rida henne "på riktigt" i slutet av nästa år. Det var en trött liten bebis som klev på transporten och åkte med mig hem! Hon stod en stund och funderade innan hon gick på.

Här kommer en film från dagens pass som varade totalt 10-15 minuter från det att Matilda började longera tills jag satt av. I början av filmen rider Matilda och i slutet ser ni filmbevis på att jag också travade på henne.

Sibban - ridhästen!

Sibban tyckte att det var att komma hem och få gå ut i hagen till Stina och Blida. Vackra röda är ju van att gå med
andra hästar i stora hagar och har fått gå själv på ridbanan hos M så man såg att hon drog en suck av lättnad när allt blev som vanligt igen. På söndag ska vi rida ut i skogen för första gången och går det bra väntar vila fram till mars.

Passade förresten på att göra en film från löshoppningen i höstas. Duktiga Sibban skötte sig riktigt fint. Dressyrhästen kunde hoppa alla hinder utan att ramla omkull:

Sibban -
löshoppning


Stina och jag har ridit ut några gånger under veckan. Hon har varit jättepigg men har börjat slappna av lite mer. Nu väntar hon på mig och har inte lika bråttom hela tiden. Många övergångar och sidvärtsrörelser blir det men det ger resultat på min lilla heta Stina-Fina.
 
Linnea har ridit på Morris några gånger och det går bra. Idag har hon ridit på ridskolan i Gimo och fick Petter. Hon red så himla fint! Tänk att de har ridit så länge att de faktiskt har börjat rida på riktigt nu. De satt ner i arbetstrav och gjorde skänkelvikningar som små dressyrprinsessor. Nej, nu ska jag gå ut och hämta in Stina och Morris för jag och Linnea ska åka till ridhuset i Vettsta och skutta över små hinder.
 
Må gott alla glada människor!!!




Fy
sjutton vad jag är glad för mina två fina RIDHÄSTAR!!!!

 
 
Bettan

Bettan

7 januari 2012 17:23

Klart de är duktiga dina fina hästar, kan ju inte bli annat med en sån matte. Och att äpplet inte faller långt från trädet bevisar duktiga Linnea, så kul att hon har tagit efter mammas goda vanor.

http://baileythecollie.wordpress.com

 
Ingen bild

Stina

7 januari 2012 17:37

Oj vad imponerad jag blir av fina Sibban! Vilken duktig, duktig lite tjej!! Galopp i båda varven också!! Ses i morgon!
Kram/stina

 
Jenny

Jenny

8 januari 2012 18:12

Duktiga ni är! Det kommer att bli topp att pausa lite nu och sedan köra på närmare 3-årstestet med mer ridning och löshoppning.

Förresten, jag har semester fre 20/1. Nytt lunchförsök, kanske?

http://blogg.jempa.se

 
Ingen bild

Lotta

8 januari 2012 18:24

Bettan; Gulliga du! Jag är inte lika orädd som jag var för ett tiotal år sedan ska erkännas. Det gör liksom lite mer ont att ramla av nu för tiden. Har också sett att Linnea är sin mors dotter, senast igår i ridhuset när Morris tyckte det var lite läskigt och sprang iväg med Linnea skrattandes på ryggen. ...

Stina: Visst är hon duktig! Även jag är imponerad över henne

Jenny; Jag hoppas att min plan blir bra. Det känns faktiskt som vi ligger rätt bra till i tiden. Jag kollar almanackan och återkommer om den 20!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Ovido - Quiz & Flashcards