alotofhorses

Direktlänk till inlägg 1 januari 2012

Året som gått!!!

Av Lotta Jansson - 1 januari 2012 19:27

Gör väl som alla andra och försöker summera 2011 genom en liten årskrönika....


Januari:

I stallet stod Cometa, Royal, Stina, Inferno, Morris och Kapten Morgan. Madinn stod hos Nettan eftersom jag inte hade plats för henne i stallet och Starlight var utlånad till Olivia Helen. Jag red Cometa och Madinn regelbundet. Lilla Madinn gick från klarhet till klarhet och började bli coolare och mer ridbar. Hade henne ute för försäljning.

     

Anna tog Royal på foder för att prova på att ha egen häst och hon sattes igång. Nöjd och glad över att ha en egen matte.


 

Linnea slutade på Joneberg och började att rida på Gimo ridklubb istället.

Jag hade en alldeles för full almanacka och bestämde mig för att lägga ner politiken och minska ner hästantalet.


Februari:


Stina åkte till Jenny för avvänjning och vi fick hit hennes Lancia och arlight flyttade hem igen. Linnea galopperade för första gången själv på Starlight i skogen några meter och tyckte det var läskigt men skoj.


Cometa var igång och vi hopptränade för Cia Tenggren och Ulf Johansson och red dressyr för Ulf Lind. Provade att rida på kandar.


 

     

Inferno utan mamma <3


Mars:


Var en tuff månad med svåra beslut. Jag red en helgkurs för Liz Högdal och red Cometa ena dagen och lånade Royal den andra. Hade ett riktigt uselt pass på Cometa och ett fantastiskt pass på Royal. Under flera år hade jag funderat på att sälja Cometa och det blev en tuff helg med många tårar och våndor och sedan bestämde jag mig för att annonsera ut henne.


Madinn såldes till en 21 årig tjej som sällskaps- och promenadhäst.


Jag började rida Pondus och vi debuterade en regional LB:3 på 53 %.


Familjen var i Sälen och bodde i Tandådalen.


April:


Sigge föddes!


Royal och Kapten Morgan såldes till Anna men stod kvar i stallet till betet. Cometa såldes till Åland.


Jag tänkte först köpa ett projekt och var och tittade på fullblod. Det slutade till slut med att jag köpte Mirres fina Sibban f-09 e-Bocelli-Bugatti Hilltop-Mas Media**. Har varit hemligt förälskad i hennes mormor Cia i många år och hennes mamma Häxan är en av de vackraste hästar jag sett och nu har jag en ättling till dessa två i mitt stall!


 

Red och tränade på kompisars hästar som Royal,Corren, Gullan och så min tävlingskompis Pondus förstås.


Infernos lösa benbitar opererades bort på Ulltuna. Han åkte sedan till Camila för sina första två veckor på boxvila.


Maj:


Inferno var en mycket duktig konvalescent. Han flyttade hem under maj för liten hage och promenader.


Jag fortsatte att tävla Pondus och vi hade årets enda placering i en LB:1 på 66 %. Red även kompisars hästar.


Stina fölade och fick ett stoföl A lot of Liqueur e. Cosmeo:


     

Gjorde sitsanalys för Birthe Vogelius. Otroligt givande och nyttigt!


Juni:


Marianne och Gunnar flyttade till Hamra efter midsommar.


Inferno blev friskförklarad och släpptes på hingstbete. Där blev han vinglig och vi åkte till Ulltuna. Det visade sig att han hade en defekt på halskotpelaren och vi avlivade honom. Så sorgligt och jag måste säga att jag tappade ganska så mycket sugen med hästavel där och då. Min vackra Inferno som inte fick växa upp:


 

Morris fölade och fick ett fint hingstföl med mycket vitt som döptes till A lot of Mojito. En helt okomplicerad fölning och fölet klarade sig själv från första stund. Det slog mig vad mycket lättare det är med ponnyer; de står på benen själv och hittar spenen direkt och sedan följer de mamma i hagen direkt....:


 

Juli


Betessäsong och vi hade diverse beteshästar här. Stinas fina Corren och Caramell gick med Sibban:


 

Stina och Likören fick sällskap av Zilla och Zara.


 

Jag hade semester och vi var i Lidköping en sväng. Påbörjade husrenovering och fyllde 40.Hela min underbara familj kom på besök och vi var bland annat på Åland:

 


Augusti:


Familjen var i Danmark på Legoland. Fantastiskt härligt och roligt!


 

 Sigge hade namngivning:

 

 

Likören fick en sårskada och fick åka till Ulltuna. Boxvila i några veckor men som tur var läkte såret fint. Dock en tung extra utgift.


September:


Likörens sårskada läkte och hon fick gå ut i hagen igen:


 


Skolan började för Sibban. Hon var på sin första löshoppning för Johan Becker, tömkörning för Anders Eriksson och jag satt på henne för första gången.


Jag fortsatte att tävla Pondus med skiftande resultat i LB och LA klasser:

 


 Jag köpte dräktiga Eirian Blida och hennes dotter Belize II:


 

 Oktober:


Sibbans inridning fortsatte och vi löshoppade fler gånger. Nu började hon förstå vad löshoppning var.


Linnea har ridit på Morris några gånger och börjar tycka att det roligaste som finns är att galoppera och hoppa:


   

Den mesta tiden ägnas åt renovering av huset och sakta men säkert händer det saker. Det blev bestämt att Sara skulle flytta till grannhuset och vi fick en extra spark i baken att sätta igång.


November:


Belize såldes och flyttade till Vansbro.


Nästan bara renovering....Halva ligghallen blev klar och ponnerna flyttade dit.


Flyttade in i stora huset i slutet av månaden.


December:


Satte igång att rida Stina igen vid jul:


     




 
 
Ingen bild

Lotta

1 januari 2012 21:21

Det har hänt massor med mer saker. Tack alla gulliga kompisar för lånet av era hästar på träningar när jag inte haft någon egen. Ni vet vilka ni är och vad ni betyder för mig!

 
Bettan

Bettan

3 januari 2012 21:59

Du är verkligen ingen tjej som ligger på latsidan, tror intejag känner så många med din energi.
Hoppas du får ett riktigt bra år.
Kram

http://baileythecollie.wordpress.com

 
Ingen bild

Stina

4 januari 2012 20:21

Det hinns med en del på ett år ;-) Kul att se sammanfattningen och jag ser fram emot att ses på söndag!
Kram
/stina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards