alotofhorses

Alla inlägg under december 2011

Av Lotta Jansson - 8 december 2011 23:22

Idag har jag pratat med Matilda och det går bra med Sibban än så länge. Hon har longerat henne och idag tömkört henne. Sibban har varit lite spänd i ridhuset trots att hon varit helcool när vi hållt på med henne hemma. Det tror jag hänger ihop med att hon går själv i en liten hage och står i ett större stall. Jobbigt för en grön liten 2,5 åring . Matilda ska fortsätta jobba lite mer för hand tills hon slappnar av lite mer och sedan sitta upp på henne. På söndag ska hon löshoppas och då ska jag försöka åka dit och titta om jag har tid.


Igår fick jag upp gardinstänger i TV rummet och idag kom nederdelen till skåpet. Har därför plockat in i skåpet och fått bort ytterligare en full IKEA kasse med saker. TV-rummet liksom toaletten nere är i stort sett klara nu. Bara lite småsaker kvar och jag är nöjd med hur det blir. Imorgon ska jag fortsätta packa upp lådor och säckar. Jag är inte stressad av att plocka upp saker men jag blir stressad när jag ser hur mycket det är kvar. Knasigt.....Jag har också börjat sätta upp handtag på lådorna i köket. Det gör jag på fri hand och Stefan tycker att jag sätter upp dem snett och vint. Det bryr jag mig inte om, jag orkar inte vänta på att han ska göra en mall och skruva upp dem. Det duger säkert till oss ändå :).


Nu väntar sängen och imorgon har jag en hage att laga, en häst att rida, ett stall att mocka och massvis med kartonger att plocka upp!


Imorgon ska det regna eller snöa. Jag funderar på att ta en tur på fina Stina om det inte är allt för illa. Anna ringde idag och sa att hon inte fick flytta hem igen. Stina är så vacker och så pratar hon hela tiden. Tjejerna har verkligen saknat varandra och inte ett pip har hörts. De går sida vid sida och äter ur samma grästuva precis som de gjorde här hemma. Det gör lite ont i hjärtat att Stina och Royal ska behöva skiljas igen om någon vecka men jag orkar inte ha hästen på bortaplan om jag ska rida.....

Av Lotta Jansson - 7 december 2011 21:56

Det har varit några hektiska veckor i livet. Intentionen för två veckor sedan var att jag skulle gå igenom allt och kasta gamla saker när vi skulle flytta. Det började bra men sedan blev det stressigt och i slutet när alla flyttkartonger tagit slut kastade vi ner allt huller om buller i sopsäckar. Sedan städade vi huset och började med övervåningen. När den var klar började Sara och Co att måla. Från måndag till söndag gjorde de en total make-over. Nu är alla rum ommålade och två nya golv lagda men så arbetade man mellan tidig morgon och sen natt och som mest var det åtta personer som höll på. Jättefint blev det! Sara flyttade in i söndags och är mer klar med sin flytt än vad vi är. Jag har plockat upp lådor allt eftersom och det börjar se ut som vi bor här även om det är mycket kvar att fixa iordning. Det får ta sin tid, vi ska ju bo här länge, länge. Fy vad det var jobbigt att flytta nu kommer vi att bo här tills ungarna sätter oss på hemmet ;).


Det är inte långt kvar till jul och lite röda dukar och gardiner har vi fått upp. I helgen blir det lussebullsbak och förhoppningsvis ska jag försöka få tid att känna lite julstämning och inte bara julstress. Det snöar i alla fall ute och om det bara blir vitt ute kommer förhoppningsvis julkänslan också.


Barnens alla olika träningar har avslutningar. Idag har vi varit på Linneas scoutavslutning. Där lekte vi olika lekar och fikade. Mysigt. Skönt ändå att många aktiviteter tar juluppehåll nu för det är mycket skjutsande överallt.


Hästarna mår bra. Starlight och Blida har gått i ligghallshagen ett tag nu och förra veckan flyttade öven Morris och hennes fölunge dit. I början var ponnyerna skeptiska mot att gå in men sedan vi monterat in en lampa har de börjat besöka huset mer ofta. Idag fick även Likören gå i ligghallshagen eftersom det är dags för avvänjning. Stina har flyttat till Anna och jag har fått hit Uffe under två veckor. Uffe och Starlight går hemma och i natt har även Likören fått komma in. Den lilla rackarungen sprängde nämligen staketet i jakten på den förlorade mamman. Det är inte lätt att vara liten. Bröt av tre stolpar och alla trådar låg ner på backen. Tur att det är en hage utanför, det var där jag hittade alla hästar nu på kvällen. Har lagat provisoriskt och ska se vad jag kan göra imorgon, inte helt enkelt att spetta nu. När det är lagat blir det till att sätta på ett extra aggregat och hoppas att hon får sig en ordentlig kyss om hon går på tråden igen. Hon är i alla fall otroligt trevlig och det är inga problem att leda henne hem utan någon annan häst som sällskaå. Duktig liten baby!


Stina har fått vila under flytt och städveckorna. I lördags red jag och Filip ut på en tur i skogen. Stina var så pigg, så pigg och det var Morris också. Red runt Engvalls och tillbaka genom Rolfs skog. Där låg det små grenar över vägen (20 cm) och de laddade hästarna på och hoppade högt över båda två. Filip tyckte det var skoj. "Varför slutade jag rida egentligen? Det är ju jätteroligt"


Sibban åkte till Matilda i Tierp i söndags för inridning. Hon stod som ett ljus hela vägen dit.Väl där gick hon lugnt in i sin box och började äta trots att stallet var tomt. Det är en cool brutta det där med en superskalle!!1 Imorgon ska jag ringa Matilda och kolla hur det går med A-barnet.


Japp, det var väl lite kort om hur läget är här i Hånsta. Kram på er!


/Lotta





Ovido - Quiz & Flashcards