alotofhorses

Direktlänk till inlägg 31 december 2011

Bus och dressyr!

Av Lotta Jansson - 31 december 2011 09:27

Har haft en riktigt härlig vecka där jag knappt har jobbat någonting. Behövde verkligen det efter den här stressiga hösten.

I förrgår fick jag med mig Linnea ut på en ridtur på Morris. Det var inget mysigt väder eftersom det blåste och precis när vi red iväg kom de första regndropparna. Linnea frös redan från början trots flera lager kläder. Inne i skogen blåste det dock inte (red i Widéns skog) och vi hade en riktigt mysig tur med mycket bus och många skratt. Vi hoppade små pinnar (Morris hoppade stort de första gångerna och inte alls i slutet) och vi galopperade "det fortaste" som Linnea gjort. Det var många gånger som Linnea kiknade av skratt både för att det var så roligt och för att det var spännande. Hästarna tyckte att det var lika skoj som vi!


 


När jag var liten var det inte så blodigt allvar jämnt med ridningen. Vi busade massor med jag och mina kompisar. Det var ingen vuxen där och styrde alls (på både gott och ont). För att bibehålla intresset hästarna, tror jag att det är viktigt att barnen får busa lite med hästarna. I många fall kan jag tycka att prestationen och därmed också prestationsångesten krypit ner i åldrarna. De vuxna (även jag) är betydligt hönsigare nu med våra barn än vad våra föräldrar var när vi var små. När jag var så gammal som Linnea red jag grannponnyn Princess ut i skogen med mina kompisar. Vi byggde små hoppbanor och hade tävlingar om vem som hoppade fortast. Vissa sträckor var alltid galoppsträckor och det visste både vi och hästarna. Vi satt upp barbacka i hagen utan träns och galopperade tills vi ramlade av. Hjälm hade vi men ingen säkerhetsväst. Dock var vi alltid två nästan när vi red ut. Skulle önska att Linnea hade någon jämnårig att rida tillsammans med. Min mamma och pappa köpte en ponny till som bästa kompisen Johanna hade som sin när jag var i 12 års åldern. Både vi och ponnyerna hade roligt och det är det viktigaste när man är liten tror jag!

Igår åkte jag och Nettan till ridhuset med Stina och Response. Det första för mig sedan jag började sätta igång Stina igen. Vi fick till ett riktigt bra pass båda två. Response såg jättefin ut. Båda tjejerna var pigga och på hugget Stina var lite stark bitvis och vi jobbade mycket med takten i traven och att få henne att trava lugnt. Än är det ett tag kvar tills hon hamnar i läget att hon blir kvar i det tempo som jag sätter henne i. Hon vill gärna smygöka och när hon blir lite småhet tappar hon takten.

Galopperade några varv. Först sparkade hon bakut och ville inte fatta vänster galopp. Tänk på att inte försöka fatta galopp när Stina inte är rakriktad. När jag fått ytterbak på sin plats fattade hon riktigt fint . Galopperade i hennes stora, runda galopp några varv i varje galopp och sedan travade vi av. Ett pass på ca 20 minuter.


Jag fick henne inte helt lösgjord utan hon var lite stark och ville gärna smygöka när jag mjuknade. Men hon kändes väldigt fräsch och fin  och hade kalasfina bakben enligt Nettan. Det är en riktigt fin häst, en av de bästa jag ägt. Hon har verkligen mått bra av att få en lång fölledighet! Idag blir det vila och imorgon tror jag att jag ska traila till ridhuset igen och tömköra henne. Sedan blir det en uteritt på måndag. Det är så himla roligt att vara igång igen! Vi har anmält oss till hoppträningar för Cia i slutet av januari (då borde hon orka gå ett halvt pass i alla fall) och ungefär då ska jag försöka boka in en första minidressyrträning. Fasiken vad det är skoj att rida!!!!!

Tog några kort på vackra Response och Nettan. Ett av de finaste fullblodsston jag vet! Nettan är jätteduktig på att rida och det såg så fint ut!

 

 

Fick en hälsning från Belize häromdagen igen! Det går jättebra och de har både varit i ridhus, hoppat små bommar och minilongerat. Enligt nya ägarna är det en mycket klok och rar ponny. Är så glad att de köpte henne för jag hade inte haft den här tiden att lägga på henne och det tror jag att hon behövde.


Hennes mamma Blida har börjat sätta juver! Nu börjar nedräkningen till fölning. Ska bli spännande att se vad som kommer ut. Blida är också en riktigt rar ponny. Lite reserverad för sådana som hon inte känner men väldigt okomplicerad i alla hantering.

Nej, nu ska jag äta frukost (sen jag vet men det är ju helg ;) )

Kram på er och Gott Nytt År. Hinner jag så kommer det en årskrönika senare idag!

 
 
Ellen

Ellen

1 januari 2012 19:28

Kan du besöka min blogg?

http://www.hast-liv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Jansson - 11 november 2017 21:04

Fina Stina är till salu såg jag idag. Sålde henne till avel när vi slutade med halvblodsavel för fyra år sedan (nu har vi ju börjat lite igen). Hon blev hos oss halt om man red henne regelbundet (läs ca 4-5 dagar i veckan, mycket uteritt och någon en...

Av Lotta Jansson - 17 juni 2013 19:14

Hoppas ni fortsätter följa oss på stallhansta.wordpress.com .   MVH   Lotta ...

Av Lotta Jansson - 6 juni 2013 22:44

Rainy har tagit det lite lugnt sista veckan. Hon har fortfarande inte släppt vinterpälsen och är trots fri tillgång på grovfoder (vilket hon stått på sedan vi köpte henne) fortfarande lite tunn över revbenen. Häromdagen klippte jag henne lite på hals...

Av Lotta Jansson - 28 maj 2013 16:41

Nu har det gått några dagar sedan olyckan och operationen. Tänk vad låst man är med en hand! Kan knappt knäppa byxorna när man varit på toa utan hjälp. Är i alla fall tacksam för att det är vänsterhanden som är obrukbar och inte höger! Jag har inte o...

Av Lotta Jansson - 24 maj 2013 18:34

....också känns det som. Nu ska jag gnälla lite och tycka synd om mig själv. Ni behöver inte läsa om ni inte vill men jag måste få tycka lite synd om mig själv och undra varför det skulle hända mig..... Idag körde bästa Sara in mig till sjukhuse...

Skapa flashcards